To pišem, ker preprosto ne razumem...Zavedam se, da sem drugačna, ampak če bi bili vsi isti bi bilo bedno. V svojem razredu imam eno prijateljico s katero sva imela težave saj se ni zavedala, da me tepe. Ni se zavedala kako močno udari, dokler so to ni začelo kazat na mojem telesu...zato nimama več tako dobrega odnosa, a sva se pogovorili in je bolje a ni tako kot je bilo. In ko je ni sem v razredu vedno sama in vedno imam "srečo", da delamo v skupinah in parih in vedno sem izbrana zadnja. Moji starši in vsi, ki so mi blizu mi pravijo naj se oblačim tako, da mi bo udobno ampak moje sošolke tega ne sprejmejo. Posmehujejo se mi in me zajebavajo zato, ker ne nosim oprijetih oblačil ampak nosim trenirke. Ni jim ušeč, da se ne ličim. Imam tudi malo več kilogramov in neglede na to koliko se trudim, da bi to spremenila oz. da bi se spremenila... ostajam ista. Veliko ljudi pričakuje veliko od mene ampak učasih preprosto ne zmorem. Moja največja slabost pa je, da imam izbruhe jeze tudi če je samo malenkost...In mami mi je povedala, da učasih udarim mlajši sestri. Od začetka sem se zagovarjala in govorila, da to naredim v igri in v hecu. Po tem pogovoru z starši sem se začela opazovati, da to res delam. Zdaj je pa še huje, ko dobim napad jeze sem takrat tiho ampak ko pridem na samo se ne zadržujem več in boksam v steno in se učasih hudo poškodujem. Moja mami je začela to opažat, da domov pridem velikokrat z modricami in krvimi rokami in me je tako v hecu vprašala če si to sama delam. In takrat sm zmrznala...nočem, da to kdo od bljižnih izve ampak si ne morem pomagat, ko dobim izbruh jeze nič ne čutim in ničesar ne slišim...ne zavedam se kje sem in kaj delam. Ampak ko to popusti se zavem vsega tudi bolečine...zaradi tega sem že večkrat pristala v bolnici in mamici nočem več lagat in si izmišljevat izgovorov kako sm si to naredila a me je strah povedat ker ne vem kako se bo odzvala. Imam pa še eno slabost, strah me je komonicirati z ljudmi, ki jih ne poznam, bojim se biti v središču pozornosti, ker vedno pomislim kaj si mislijo?Kaj če rečem kaj narobe?... In to vpliva na veiko stvari:(
• Uredništvo
Irena Toš Koren

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
Opisala si svoja doživljanja, pa tudi dejanja, odzive okolja na tebe in tvoja ravnanja. Morda te bo to presenetilo, a podobne težave s tem, kako drugi gledajo nanje, ima večina odraščajočih mladostnikov, čeprav največkrat nihče o tem ne govori. Tudi za zelo samozavestnimi, morda preveč samozavestnimi podobami tvojih vrstnikov je pogosto v ozadju nesigurnost in poskusi biti nekaj in nekdo, ustvariti svojo podobo in naslikati sebe kot nekoga posebnega… Verjetno si to pri mnogih opazila. Pri tem so nekateri zelo prepričljivi in za seboj potegnejo ostale, bolj negotove in nesigurne vase in v to, kdo so in kdo želijo biti. Gre za stalno iskanje samega sebe in svoje podobe, tudi v očeh drugih. Ti si se temu uprla, ne želiš jim slediti, si dovolj sama svoja, da ne želiš postati del oboževalcev nekoga, kar je zelo pogumno. Posledična pa je lahko samota v nekem okolju, skupini, ki je težka in neprijetna, saj dobivaš stalne negativne odzive, zaničljive poglede… Morda se s čim ukvarjaš, imaš kakšne konjičke, hobije? V več različnih interesnih skupinah lahko najdeš različne ljudi in tudi koga, ki te bo bolj sprejemal.
Tvoja mama ima prav, da se oblači, kot tebi najbolj ustreza in zato ti ni potrebno imeti slabe vesti. Vsi vemo, da je moda neke vrste suženjstvo, ko posameznik izgubi lastno voljo in presojo, kritično razmišljanje in se podredi mnenju drugih, kaj je prav in kaj narobe. Je pa težko v tem biti sam in gotovo ti je v olajšanje, da imaš vsaj eno prijateljico, ki te sprejema takšno, kot si.
Očitno te tudi doma podpirajo in ob tem je dobro, če želiš da te bodo tudi doma nadalje podpirali, da si odkrita z njimi. Bojim se, da boš sama težko rešila svoje težave z jezo. Jeza je čustvo, ki je zelo normalno in običajno, doživljamo ga vsi. Čisto preprosto: gre za to, da se odzovemo na to, kar si želimo, menimo, da bi moralo biti ali je prav in tem, kar vidimo, da se dogaja, da delajo drugi in se nikakor ne sklada, ne ustreza našim prepričanjem, ravnanjem… Ta naš odziv je lahko zelo hiter, manj kontroliran, vendar se ga lahko naučimo tako kontrolirati kot tudi izražati na drugačen način, način, ki je bolj sprejemljiv za naše socialno okolje. Naš odziv na jezo namreč lahko navzven deluje kot nasilje v različnih oblikah (fizični – telesni, besedni…), kar sproži obrambni in hitro tudi agresivni odziv pri drugih.
Jeza kot čustvo sproža v našem telesu (predvsem v našem notranjem dogajanju, ki ga imenujemo fiziologija – izločanje snovi določenih žlez v telesu, kar vpliva na naše notranje organe – pljuča, srce, možgane, želodec, jetra…) veliko napetost in potrebo, da odreagiramo. Nekateri postanejo rdeči v obraz, povzdignejo glas, postanejo nemirni, hitrejših gibov, ki so lahko manj kontrolirani…Ni čudno, da nekateri govorijo o temu, da v »nekom vre«, ali da izgleda, da »ga bo razneslo«. Sama si opisala, da si lahko jezo izločila iz telesa z boksanjem, udarci. Ob takšnem preplavljanju čustev, predvsem jeze, tudi drži, da možgani, predvsem razmišljanje o tem, kaj je prav in kaj ne, pa o posledicah, ne deluje. Delovanje v telesu pod vplivom jeze je premočno, te preplavi in ni prostora za razmišljanje, razum.
Bojim se, da nekaterih svojih reakcij, sploh tistih, ki jih težko ali ne zmoremo kontrolirati, ne zmoremo urediti sami. Na nek način si se naučila manj ustreznega načina izražanja jeze. Zato sem omenila možnost, da si odkrita z mamo, ki ti, kot si opisala, v glavnem stoji ob strani, te podpira in bi ti lahko pomagala pri iskanju ustrezne pomoči. Mama je tvoje izbruhe očitno že videla, ali sta ji mlajši sestri povedali za to? Mama se morda res na začetku lahko odzove hitro in z jezo, a saj tudi sama pri sebi to poznaš. Umiritev prinese razbremenitev in če boš mami priznala, da se sama bojiš tega, kar se dogaja s tabo, ti bo gotovo prisluhnila.
Za kontrolo težav z jezo bi bilo dobro razmisliti o kakšnem psihologu, ki se ukvarja z vedenjsko kognitivno terapijo, ki bi ti pomagal pri tem, kako bi uspešneje obvladala svoje izbruhe jeze in vedenja, ki so posledica čustev jeze. Nauči te lahko, kako boš sama to kontrolirala in uravnavala. Na ta način, preko vedenjsko kognitivne terapije bi se »odučila« neustreznega vzorca in bi se naučila bolj ustreznega načina izražanja jeze. O tem sem ti zapisala, ker sem tudi sama pred leti delala vedenjsko kognitivno terapijo in vem, kako učinkovito lahko pomaga.
Zato, ne sramuj se in ne skrivaj tega, kar se je zgodilo. Pokazala si, da si pogumna, prepoznati znaš, kaj se ti dogaja in naslednji korak je, da se naučiš, kako ravnati drugače.
Sicer pa se še oglasi kaj!
Irena Toš Koren, univ. dipl. psihologinja