zivijo, sem 14, z vami bi rada delila moje mentalno stanje,
v zivo res neznam pristopat, zato pa sem se odlocila poiskati nasvete in resitve tu, saj se pocutim, da svojih tezav ne bi morala zaupati nobenemu. Veliko lazje mi je opisovati svoje mentalno stanje anonimno. Ze od kar se mi je rodila sestra se je odnos mojih starsov do mene spremenilo, kasneje, ko pa sem dobila se bratca je postalo se slabse. Tudi ce se slisi neumno ali kako drugace, ne dobivam toliko pozornosti od starsev tako kot moja sestra in brat. Vedno se pocutim manj ljubljena ali po anglesko "loved". Starsi se zame sloh ne zanimajo. Gre se jim samo za ocene in mojo uspesnost v soli, glasbeni soli, v sportu in drugje. Prevec pricakujejo od mene, za vsako manjso stvar, ki jo naredim narobe me naderejo vcasih tudi udarijo. Vem da se starsi lahko razjezijo ampak se pocutim, da sta ta jeza in nadiranje prekoracila svoje meje. Vem da smo trije in da imata tudi veliko drugih stvari, ki ju skrbijo...nerazumem pa zakaj se vedno spravljajo na mene. Vsaka ocena, ki je slabša od 5 je za njiju slaba ocena. Nikoli me ne vprasajo kako sem, kaj sem pocela cez dan, kako mi gre zivljenje nasploh. Vedno sem v sobi saj vem da bi prislo do prepirov, nadiranja itd. Sama po sebi sem zelo podobna starsem, imam zelo "kratke" zivce in probleme z jezo. Velikokrat se mi v soli zgodi, da cisto znorim, hocem udariti vsakega, ki mi pride naproti, se zadreti na vse. Vsega imam ze vrh glave.
Imam probleme s samopodobo, velikokrat se gledam v ogledalo in se spomnem, da ne bom nikoli taka kot ostale, da ne bom nikoli imela tako lepega obraza, tako lepe postave itd. Velikokrat jokam zaradi svoje sosolke in sososolk. Sama se vidim debelo tudi, ce mi ljudje pravijo, da nisem, si tega ne morem zbiti iz glave. Imam veliko negotovosti o svojem telesu oz po anglesko "insecurities".Ko po soli pridem domov se skoraj vedno zjokam, saj imam v soli sosolce, ki me zmerjajo za taksno kot sem. Velikokrat mi starsi doma recejo, da naj zacnem manj jesti in sem ze velikokrat nehala jesti za dan ali vec. Sem zelo obcutljiva in prizadane me vsaka beseda, ce me ne prizadane ob trenutku izgovorjave, me prizadane ko pridem domov in se zjokam.
Obdobja jokanja se preveč ponavljajo, mislim da z mano nekaj res ni v redu. Vcasih razloga za jokanje sploh nimam. Poslusam glasbo, ki me pomirja, ampak zaradi nje največkrat jokam, ko se spomnem na stvari, ki se mi dogajajo. Imam ogromno zeljo po samoposkodovanju, sicer se ze nisem skoraj 4 mesece. Skoraj vsak dan mi pridejo zelje po samoposkodovanju. Na vsako toliko časa imam samomorilske misli. Razmisljam, da bi s tem zakljucila vse bolecine, zafrkavanje, posmehovanje nasploh vse kar se mi dogaja.
Vsaka oseba, ki mi je namenila nekaj pozornosti, mi je postala ljuba. Ce je bil to samo en pogovor ali mogoce tudi samo pozdrav. Zelo hitro sem se na to osebo navezala, potem, ko pa se je ta oseba zacela odmikati, sem postala zalostna in najveckrat jokala. Moja prejsnja zveza me je tako prizadela, da imam zdaj zaradi tega zelo velike probleme z zaupanjem, postala sem zelo custvena itd. To je bilo obdobje med aprilom in septembrom, takrat sem se samoposkodovala zelo pogosto in imela zelo ogromno zeljo po tem. Zadnje case opazam mojega dobrega prijatelja na katerega sem vcasih imela ogromno simpatijo, kako "flirta" z punco za katero jaz jokam, pocutim se kot da nisem dovolj taksna kot sem.
V soli sem zelo anksiozna in imam ogromne probleme z stresom in koncentracijo. Najvecji problem sem opazila pri matematiki in fiziki. Zaradi velike negotovosti, o racunih in nalogah prevec razmisljam in se zmedem. V soli imam zelo pogosto panicne napade, vedno odidem na wc in se tam razjokam, ter se pretiravam, da je vse v redu. Velikokrat se zaradi taksne zmede zacnem jokati, seveda pa tega noben nikoli ne opazi. Vsi mislijo da je moje zivljenje popolno zaradi mojih ocen in vsega kar pocnem. Sem odlicnjakinja, tekmujem z violino in judom ter dosegam dobre rezultate. Ljudje bi si mislili "Jah kaj pa bi z njo bilo lahko narobe, saj ji vse gre". Veliko ljudi mi pravi da nimam zivljenja, ker se toliko ucim in imam tako zapolnjen urnik. Sem res zelo obremenjena in zadnje case nevem vec ce lahko vse to zmorem.
Nimam veliko prijateljev, veliko ljudi me ne mara saj sem nadlezna in vsiljiva. Vecino dni prezivim v sobi ter se smilim sami sebi. Velikokrat razmisljam da jaz sploh nisem na tako slabem, saj so drugi ljudje na veliko slabsem. Pocutim se kot, da moje stvari niso tak problem in da sem samo prevec dramaticna.
Se opravicujem za tole dolgo besedilo. Veliko sem dala ven iz sebe, sicer je se veliko drugih stvari, samo to so bile tiste, ki so trenutno najpomembnejse. Zanima me ce je moje mentalno stanje res slabo in ce bi potrebovala pomoc. Sicer res ne vem kako naj pristopim oz. nekomu sploh povem...sploh pa starsem, oni so zadnji, ki bi jim to upala povedati. Se enkrat se opravicujem za tole dolgo besedilo in se ze v naprej zahvaljujem za morebitne odgovore. LP impassive
• Ja
Jah
V uredništvu smo tvoje vprašanje prestavili v samostojno temo. Najdeš ga lahko tukaj.
• Uredništvo
_izbrisan uporabnik_

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena Floozy.
Vesela sem, da si se obrnila na nas in uspela podrobno opisati svojo stisko. Skozi tvoje sporočilo sem res začutila kako se počutiš in menim, da znaš dobro prepoznavati stvari okrog sebe in glede na svojo starost veliko veš o svojem duševnem stanju.
Najprej opisuješ svoje družinsko situacijo – občutek, da te nimajo radi, da več pozornosti namenijo tvojim sorojencem ter da imajo tvoji starši zelo visoka pričakovanja. Razumem tvojo frustracijo in normalno je, da se tako počutiš. Trenutno si v obdobju mladostništva, kjer se tvoje telo in možgani še razvijajo. V tem obdobju se pogosto pojavljajo negativna občutja, zato je res pomembno, da imamo v življenju nekoga, ki mu zaupamo in nam lahko pomaga. Starejši imajo velikokrat zelo zapolnjen čas v dnevu – skrb za otroke (z napisanega sklepam, da sta sorojenca mlajša in potrebujeta več usmerjanja in skrbi s strani tvojih staršev), služba, hišna opravila itd. Posledično se velikokrat lahko zgodi, da se starejši otroci (v tem primeru ti) počutijo, da jim ne namenjajo dovolj pozornosti, kar je popolnoma upravičeno. Nikakor ne opravičujem njihovega vedenja, ampak ti želim le povedati, da mogoče tvoja starša to ne vidita tako in menita ravno obratno. Kako bi ti bilo, če bi se z njima poskusila odkrito pogovoriti in jima povedati, da ju pogrešaš? Morda bi te na ta način lahko razumela in ti posledično nudila več pozornosti.
Druga stvar, ki jo omenjaš so težave v šoli in s prijatelji. Vsi ljudje imamo nekatera področja na katerih smo dobri – v tvojem primeru sta to sigurno glasba in šport. Ne moremo pa na vseh področjih blesteti. Matematika in fizika sta zelo težka predmeta in poleg čustvenih težav, ki jih opisuješ verjamem, da je težko ohranjati pozornost in se učiti. Mogoče bi lahko za pomoč pri učenju prosila katero sošolko ali sošolca in s tem tudi poskusila navezati stik z njim?
Naslednja stvar, ki sem jo izluščila iz tvojega odgovora je, da imaš občutek negotovosti glede svojega telesa in si že večkrat poskusila shujšati. Prepričanje, da so določena telesa lepša je rezultat družbe, ki skozi različne medije vsiljuje podobe ''idealnih zvezdnikov'', ki tudi sami v resnici ne izgledajo tako kot na televiziji. Vem, da je težko, vendar poskusi se ne primerjati z drugimi, saj je vsak človek edinstven. Kot sem že omenila, si trenutno v obdobju mladostništva, ko se tvoje telo razvija in spreminja. To je obdobje, ki te bo iz deklice spremenilo v žensko. Razumem pa (in tudi normalno je) da se lahko pojavijo nekateri občutki negotovosti, ki jih občuti večina najstnikov. Želim ti, da bi se lahko pogledala v ogledalo in bila zadovoljna s tem kar vidiš. Imamo le eno telo, ki nam omogoča, da lahko hodimo, tečemo, se gibljemo in uživamo v življenju. Želim ti tudi, da bi ga negovala tako, da bi jedla dobro hrano, se gibala in bila do njega sočutna. Tako ti bo hvaležno in ti bo lahko dobro služilo skozi življenje. Tukaj se lahko navežem tudi na željo po samopoškodovanju, ki jo opisuješ. Samopoškodovanje je pogosto rezultat intenzivnih občutkov, ki jih oseba ne zmore izraziti drugače. Zato si lahko predstavljam, da te takrat spremljajo težki občutki. Zelo pozitivno pa se mi zdi, da se glede na tvoja intenzivna čustva, večkrat tudi ne poslužuješ samopoškodovalnega vedenja. Glede na to, da o tem premišljuješ in tega ne storiš, terja veliko truda in moči, zato bi te na tem mestu pohvalila. Rada pa bi, da poskusiš razmisliti katere stvari bi ti v tistem trenutku lahko pomagale zmanjšati ta negativna občutja in frustracijo. Je to sprehod v naravi, ustvarjanje, poslušanje glasbe, pisanje dnevnika? Prilagam ti tudi varnostni načrt, ki ga lahko uporabiš v primeru stiske in želje po samopoškodovanju: Zlozenka_z_ukrepi_za_preprečevanje_samopoškodovanja_pri_mladostnikih_in_mladostnicah.pdf (drmed.org)
Žal ne morem oceniti tvojega mentalnega stanja le na podlagi enega sporočila, ampak lahko ti svetujem, da se pogovoriš s strokovnjakom, ki ti bo pomagal predelati vse opisane težave. Za začetek bi te mogoče usmerila k šolski svetovalni službi, kjer je navadno zaposlena šolska psihologinja. Če ti ona ne bo zmogla nuditi kar boš želela, obstaja še veliko drugih možnosti. V Sloveniji se odpirajo številni Centri za duševno zdravje otrok in mladostnikov znotraj katerih so zaposleni tudi psihologi in klinični psihologi. Dodajam seznam kjer najdeš tudi njihove kontaktne informacije. Za sodelovanje s psihologom ali kliničnim psihologom potrebuješ le delovni nalog, ki ti ga lahko izda zdravnica: https://brezalkohola.si/center-za-dusevno-zdravje-otrok-in-mladostnikov-cdzom/. Pogovor s (kliničnim) psihologom ti bi lahko koristil pri predelovanju svojih stisk. Če bi se odločila vključiti tudi svoje starše, je psiholog lahko tudi dober posrednik med tabo in njimi. Torej tvojim staršem lahko pojasni tvoje stiske in jim pomaga razumeti tvoje težave.
Za konec ti želim povedati, da nikakor nisi kriva za stvari, ki se ti dogajajo. Žal ne moremo spremeniti drugih ljudi, lahko pa delamo na sebi in si oblikujemo takšno življenje kot si ga želimo. Vsaka izkušnja v življenju nam je namenjena z razlogom in nas nekaj nauči. Iz napisanega vidim, da si super punca, ki ima pred seboj še veliko stvari. Ne pozabi pa, da so tvoje želje in potrebe pomembne ter da imaš pred seboj lepo prihodnost, če se za njo odločiš. Življenje ni enostavno – so vzponi in padci. V naši moči pa je, da se naučimo kako reagirati, ko pademo ter se posledično postavimo na noge in nadaljujemo življenje močnejši, pametnejši in modrejši.
Želim ti veliko sreče na tvoji poti.
Taja Širca, dipl. biopsihologinja
• fl
floozy
Pozdrav, hvala vam za odgovor.
Pojasnili ste mi kar dosti stvari, ki mi niso bile jasne. Me pa zanima se ena stvar. V zadnjih 2 mesecih imam tezave z spanjem. Tezko zaspim, saj se se spominjam na slabe trenutke in o teh zelo razmisljam. To zelo tezko nadzorujem in se mi kar velikokrat zgodi, da ponoci strmim v strop po 3 do 5 ur in namesto, da bi sla spat ob 10 zaspim ob 3. Najveckrat pride do joka in vecjih "mental breakdownov" (nevem kako se rece po slovensko), ki se dogajajo do pozno ponoci vecinoma v jutro. Ponavadi me zelo pecejo oci in jih komaj odpiram. Noben pa tega ne opazi, kot da to vidijo ampak nic ne naredijo. Nocem tako pritegniti pozornosti, samo rada bi, da bi kdo opazil kaj se mi dogaja in mogoce kdaj vprasal kako sem. Cudno mi je, da ucitelji to opazijo ampak glede tega nic ne naredijo, kot pa sem ze prej omenila ne znam pristopati glede takih stvari in mi je zelo tezko govoriti o tem. Torej zanima me, ce bi se dalo glede spanja kaj narediti oz. kaj bi lahko sama pripomogla h temu?
Hvala se enkrat za prejsnji odgovor ter lep pozdrav floozy!
• Uredništvo
_izbrisan uporabnik_
Odgovor svetovalke:
Ponovno pozdravljena floozy.
Veseli me, da ti je odgovor pomagal pri razumevanju svojega doživljanja. Tvoje trenutno vprašanje pa se nanaša na težave s spanjem. Mladostniki (od 13. do 18. leta) naj bi vsak dan spali od 8 do 10 ur. Če je spanja manj, se lahko pojavijo težave s koncentracijo, pomnjenjem snovi v šoli, povečanje čustvenih izbruhov in depresivnega razpoloženja. Kadar nismo dobro spočiti in naspani, ne zmoremo optimalno funkcionirati, kar si ugotovila tudi sama. V nadaljevanju ti ponujam nekaj priporočil za izboljšanje svojih težav:
1. Poskrbi, da greš vsak dan spat in vstajaš ob isti uri. Tako se naše telo navadi na ritem spanja in ustvarimo navado.
2. Glede na to, da opisuješ, da je vzrok za težave s spanjem stres (t.j. pojav slabih misli) menim, da bi pred spanjem morala početi nekaj kar te sprošča. Kaj pa je to, boš morala raziskati sama. Si že kdaj poskusila z izvedbo kakšne tehnike sproščanja? Na YouTubu jih najdeš veliko – so tudi takšne, ki te lahko sprostijo pred spanjem ali pa te celo uspavajo. Veliko ljudi, ki ima podobne težave pravi, da jim to pomaga izboljšati spanec. Meditacija oz. tehnike sproščanja imajo tudi veliko drugih pozitivnih učinkov na razpoloženje. Je pa to proces in se spremembe ne zgodijo le čez noč.
3. Poskrbi, da je okolje v katerem spiš mirno in kar se da temno. Pomembno je tudi, da se pred odhodom v posteljo (vsaj 1h) izogibaš vsem zaslonom (TV, mobilni telefon in tablica) saj to lahko zmoti tvoj spanec.
4. Če v postelji nikakor ne moreš zaspati in strmiš v steno, ti svetujem, da takrat vstaneš in se ponovno uležeš šele, ko začutiš utrujenost. V tem času lahko ponovno počneš nekaj kar te sprošča (npr. branje knjige ali izvedba meditacije).
Korak v pravo smer si že storila s tem, da si identificirala vzrok za svojo nespečnost. Pomembno je, da se naučiš določenih strategij, ki ti bodo pomagale predelovati negativne misli, ki se ti pojavijo. V nadaljevanju ti puščam članek, ki ti pri tem lahko koristi: https://www.tosemjaz.net/razisci/custva-in-psihicne-stiske/tehnike-preusmerjanja-misli/
Zapisala si tudi, da ljudje okrog tebe ne opazijo tvoje stiske. Ljudje lahko večkrat opazijo, da ima nekdo težave, vendar ne vedo kako bi se v tej situaciji odzvali. Ne poznajo potencialnih rešitev ali pa se želijo temu izogniti, saj ne vedo kako bi se ti odzvala na njihova vprašanja. Najbrž torej ne gre za namerno ignoriranje težave, ampak za nevednost iz njihove strani. Kot sem že omenila v zgornjem odgovoru, žal nimamo vpliva na to kaj drugi počnejo in kako razmišljajo, zato je pomembno, da naglas in neposredno nekomu, ki mu lahko zaupaš poveš, da si v stiski. Verjamem, da je to težek korak, še sploh če o svojih stiskah nisi še z nikomer spregovorila. Mogoče lahko premisliš in tudi zapišeš katera oseba bi lahko to bila in skupaj poiščeva odgovor. Lahko se tudi obrneš na Tom telefon kjer se lahko brezplačno s strokovnjakom po telefonu pogovoriš o svojih težavah in zbereš pogum, da poiščeš pomoč v svojem okolju.
Upam, da sem ti odgovorila na vprašanje. Če te pa še karkoli zanima, se vedno lahko oglasiš.
Lepo bodi.
Taja Širca, dipl. biopsihologinja
• fl
floozy
Pozdravljeni, hvala vam za odgovor in vsa priporočila.
Glede tega, da bi komu povedala o moji stiski pa je sledeče. Nekaj sem se že pogovarjala z bližnjimi prijatelji, a nikoli nisem mislila to povedati nekomu starejšemu oz. nekomu, ki se s takimi stvarmi ukvarja. Eden od mojih prijateljev je svoje težave povedal šolski psihologinji, ta pa je veliko njegovih problemov povedala drugim učiteljem. Ne zdi se mi oseba, kateri bi govorila o svojih problemih, sploh pa zaradi tega, ker me vidi kot pridno in dobro učenko brez problemov, saj vse skrivam in dvomim, da bi kdo od učiteljev to opazil. Drugim pa res ne zaupam, zadnji osebi s katerimi bi se pogovarjala o teh stvareh pa sta moja starša, čeprav vem, da bi morala biti onadva na prvem mestu glede takšnih stvari.
Lp floozy
• Uredništvo
_izbrisan uporabnik_
Odgovor svetovalke:
Draga floozy,
verjamem, da je odločitev komu povedati res težka, še sploh če s tem lahko tvegaš, da oseba tvoje stiske ne bo razumela ali da jo bo komu povedala. Normalno je, da nekaterim ljudem manj zaupamo in kdo so ti ljudje lahko najboljše presodiš sama – tako kot si povedala za šolsko psihologinjo. Žal je tako, da niso vsi ljudje zaupanja vredni in ne vedo kako se odzvati v takšni situaciji. Lahko se namreč zgodi, da se nekdo, ki bi moral biti strokovnjak, ne odzove na pravilen način in posledično povzroči, da se oseba počuti še slabše. Dejstvo pa je, da je večina strokovnjakov (psihologov) izobraženih na tem področju in se zavežejo Etičnemu kodeksu, kjer je med drugim zapisano tudi, da stvari o katerih se pogovarjata ostanejo med vama. Obstaja sicer nekaj izjem, vendar se lahko vedno s psihologom odkrito pogovoriš o svojih skrbeh tudi glede tega, da nočeš, da te informacije pridejo do učiteljev ali staršev. Prav tako si ti tista, ki kontrolira koliko informacij boš delila z drugo osebo. Svetujem ti, da se obrneš na vire pomoči, ki sem ti jih zapisala zgoraj (Center za duševno zdravje za otroke in mladostnike, Tom telefon ali drug telefon za pomoč v stiski). Želim si, da bi razumela, da ne glede na to kako težka je situacija, vedno obstaja rešitev in če se znajdemo v situaciji, ko ne vemo kaj storiti ni nič narobe, če prosimo za pomoč. Žal s tem, da o stvareh ne spregovorimo, težave samo še poglobimo in se počutimo slabše.
Želim ti, da bi zbrala pogum in stvari podelila s pravo osebo ter s tem razbremenila svojo stisko. Že iz tega krajšega razgovora s teboj sem lahko razbrala, da si zelo ambiciozna, vestna, prijazna, vljudna in super punca. Zaslužiš si vse najboljše in tudi ta situacija v kateri si sedaj, te bo zaznamovala in oblikovala v še močnejšo osebo. Vem, da zdaj stvari ne vidiš tako, ker so čustva, ki jih čutiš upravičeno zelo močna, vendar jaz sem prepričana, da boš prebrodila to fazo svojega življenja in bila enkrat zelo ponosna sama nase.
Vse dobro ti želim.
Taja Širca, dipl. biopsihologinja