Hej
Imam eno vprašanje. Vsi pravijo da se moramo predvsem mi mladi dovolj gibati biti na svežem zraku…., vendar tudi vsi pravijo da se moramo sproti učiti delati domače naloge imeti lepe ocene saj bomo z njimi prišli v srednji šolo in da moramo poleg vsega tega še pomagati staršem in imeti kaj prostega časa. Ampak kako? Kako naj združim vse to skupaj kakoo?? Prosim pomagajte mi.
Lep pozdrav Blaž
Bl
Blaž
lepo bi vas prosil za odgovor
Uredništvo
Klara Wilfan

Odgovor svetovalke:
Živjo Blaž,
Najprej hvala za tako lepo napisano sporočilo in seveda, da si se odločil svoje vprašanje poslati v svetovalnico. Mislim, da se s tvojim vprašanjem lahko poistoveti marsikateri mladostnik in tudi marsikateri odrasli :)
Tvoje vprašanje se predvsem dotika teme življenjskega ravnovesja ali vprašanja kako optimalno usklajevati vse naše obveznosti in hobije. Mogoče si že slišal tudi angleški izraz “work-life” balance. Najprej bi ti želela zagotoviti, da imamo vsi obdobja, ko se vprašamo kako najti ravnovesje med vsemi področji v našem življenju. Se pravi obdobja ko se počutiš kot žongler, ki lovi vse svoje “življenjske žogice”. Ponavadi se taka obdobja zgodijo takrat, ko so zahteve malce višje. V tvojem primeru so zahteve višje na šolski strani, saj se moraš v tem obdobju bolj potruditi za ocene, ki ti bodo omogočile vpis na srednjo šolo po tvoji izbiri.
Pomembno pa je da ozavestiš tudi, da ljudje ne moremo vedno imeti časa za vse. Mogoče imaš občutek, da moraš vsak dan narediti vse stvari, ki jih omeniš v svojem vprašanju. Opraviti delo za šolo, se dobiti s prijatelji, iti na trening, igrati igrice in pogledati film s starši… Včasih je ta občutek, da moraš v enem dnevu opraviti vse tudi tisti, ki nam povzroči največ stresa. Kakšen dan boš moral več časa nameniti eni stvari (učenje, pospravljanje…), kar pomeni, da bo za vse ostalo časa manj ali celo nič. In to je normalno. Pomembno pa je, da nam čas za obveznosti ne odvzame vsega časa, ki ga potrebujemo za počitek in sprostitev.
Pri iskanju ravnovesja je zato cilj najti dobro razporeditev med časom namenjenim našim dolžnostim in časom, ki je namenjen sprostitvi in počitku. Vprašanje tako postane kako najbolj optimalno razporediti svoj čas. V naslednjih nekaj točkah ti bom napisala par nasvetov kako bolje razporediti svoj čas, tako, da boš še vedno lahko opravil vse svoje obveznosti, hkrati pa imel tudi čas za zabavo in sprostitev.
Razumem tudi, da lahko taki momenti povzročijo kar veliko mero stresa (“žongliranje” vseh obveznosti), tako da ti bom napisala tudi nekaj nasvetov kako ta stres lažje obvladati.
Prvi nasvet: splaniraj svoj lajf. Tale nasvet je najbolj “očiten”, je pa tudi tisti, ki nam dostikrat najbolj pomaga, saj nam omogoča pregled nad vsemi obveznostmi in nad časom, ki ga imamo na voljo. Pri iskanju ravnovesja ti lahko zelo pomaga boljše načrtovanje svojih aktivnosti. Ampak kako pa to narediš? Najlažje je seveda, če si sestaviš urnik, kar ti bo dalo boljši pregled nad svojim časom (obveznosti in prosti čas). Na ta način lahko tudi najlažje dobiš pregled nad tem kdaj imaš dejansko čas tudi za kakšne prijetne aktivnosti, ki niso tako povezane s šolo in ocenami. Danes to lahko narediš zelo enostavno, saj imaš na telefonu vedno tudi koledar, na katerem si lahko sestavljaš urnik. Seveda pa se lahko odločiš tudi za bolj offline način in si urnik napišeš na kakšen listek ali v zvezek.
Urnik pa ne pomeni nujno, da si rabiš vanj napisati vsako najmanjšo aktivnost (npr. 16:30 - 16:45 domača naloga za matematiko, 16:45 - 17:00 domača naloga za angleščino). tvoj urnik bo bolj efektiven, če si čas razporejaš v daljših časovnih blokih. To pomeni, da na primer nameniš 2 uri za domačo nalogo, znotraj teh dveh ur pa si delo razporediš kakor ti najbolj ustreza. Enako lahko razporediš tudi čas namenjen zabavi.
Spomni pa se tudi, da med bloke, ki so namnjeni obveznostim dodaš tudi krajši čas za premor, ki ga lahko izkoristiš za krajšo vadbo ali 10 minutni sprehod na svežem zraku.
V svojem vprašanju zapišeš tudi, da ti je pomembno gibanje na svežem zraku. Gibanje je ena izmed aktivnosti, ki jih lahko kombiniraš tudi z drugimi aktivnostmi. Gibanje na svežem zraku lahko združiš z druženjem s prijatelji, skupaj lahko zunaj igrate igre z žogo ali se odpravite na tek. Ne pozabi pa tudi, da je že malo gibanja bolje, kot nič gibanja. To pomeni, da je bolje da greš na kratek 10 minutni sprehod do konca ulice ali da narediš 20 minut vaj za moč, kot pa da ne narediš nič. Prav zato lahko odmor med svojimi časovnimi bloki izkoristiš za en kratek “workout”.
Moj zadnji nasvet pa je predvsem, da si določi čas v dnevu, ki je namenjen sprostitvi in počitku. Včasih bo to več časa, včasih pa malo manj, vendar je pomembno da imaš vsak dan “5 minut zase”. Poskusi najti čas, ki je vseeno namenjen samo tebi, tudi če samo ležiš v postelji in si vzameš par minut, da “delaš nič”. Takrat lahko poskusiš tudi odložiti telefon, da je ta čas res namenjen samo tebi.
Za še malo spodbude pa se spomni, da je že pomlad… kar pomeni, da tudi do poletnih počitnic ni več dolgo ;)
Veliko sreče ti želim
Klara Wilfan, mag. psihologije
Bl
Blaž
res hvala za ta odličen odgovor