Pozdravljeni,
letos končujem zadnji letnik gimnazije in opravljam splošno maturo.
Odločila sem pa se za študijski program, ki ga izvaja višja šola. Ob tem sem bila deležna marsikatere negativne reakcije iz strani drugih, saj so mnenja, da sem "zapravila 4 leta na gimnaziji".
Ob tem se mi pojavlja dilema, saj se mi zdi, da me bodo zato obravnavali kot manj vredno, saj bom po koncu študija imela nižjo stopnjo, kot dijaki, ki se vpisujejo v visokošolske in univerzne programe. Zanima me, vaše mnenje, če se splača šolanje po gimnaziji nadaljevati na višji šoli (gre za program, ki me res zanima) ter kako naj se ne obremenjujem toliko z mnenjem ostalih.
Hvala za odgovor :)
• Uredništvo
Nives Laul

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena.
Tvojega vprašanja sem bila zelo vesela, saj se dotika teme, o kateri redko zares govorimo, kljub temu pa zelo vpliva na študijske odločitve dijakov.
Zakaj pravim, da zelo vpliva nanje? Ker dijak gimnazijec ob tehtanju, kam na študij, pogosto sliši opazke, ki jih poslušaš ti: da naj se odloči za univerzitetni študij, zakaj je sicer delal gimnazijo, da ni smiselno, da se je 'mučil' štiri leta, zdaj pa se bo vpisal na šolo, na katero bi lahko šel s poklicno maturo ...
Enaka zgodba se odvija že štiri leta prej, ob vpisu v srednjo šolo, ko se od najuspešnejših devetošolcev kar nekako pričakuje, da bodo šli na gimnazijo, saj so pa vendar tega sposobni ... Tako včasih učenec ali dijak sledi neki uhojeni poti, ki pa ni njegova lastna in ob tem sploh ne uspe prepoznati svojih resničnih želja, interesov, potencialov, ali pa le-te pod vplivom okolice utiša. V obeh primerih se zgodi, da ne deluje na področju, kjer bi lahko uresničeval svoje prave talente in potenciale in imel s tem dobre možnosti, da odraste v zadovoljno, samouresničeno osebo, ki bo z veseljem opravljala svoje delo.
Iz zapisanega verjetno že sklepaš, kaj menim o 'glasovih okolice', ki ti zbujajo dvom v lastno študijsko odločitev? Menim, da je potrebno poslušati sebe in se odločati v skladu s svojimi željami. Če si našla študij, ki je prav to, kar si želiš početi v življenju, v tem vidiš smisel, morda celo poslanstvo, potem je prav, da stopiš na to pot. Morda je ta pot manj gotova, kot bi bila kakšna druga - tudi to je pogost argument ljudi, zakaj (ne) študirati na nekem programu, torej zaposljivost. Ob tem pomisleku dijake običajno vprašam naslednje: 'Če se odločiš za študij, ki ti bo bolj verjetno zagotovil (varno) službo, a to ni poklic, ki bi ga z veseljem opravljal - boš lahko svoje resnične želje kompenziral nekje drugje oz. kaj boš naredil z njimi?' Ljudje smo običajno najuspešnejši na področjih, ki so najbolj skladne z našimi in interesi in potenciali. Ko pa opravljamo delo zaradi preživetja in varnosti, tvegamo izgubo interesa, otopelost, nemotiviranost, nezadovoljstvo ... Res je, da je v določenih poklicih težje najti dobro službo. A če nimamo izobrazbe za poklic, ki bi nas veselil, nimamo možnosti, da bomo v njem kdaj koli delovali. Te dileme sicer nisi izrazila v svojem pisanju, a sem jo omenila, ker v praksi vidim, da je pogosta.
Pa še nekaj moram omeniti. Z opravljeno gimnazijo nikakor nisi zavrgla štirih let. Dobila si ogromno znanja na številnih predmetnih področjih. Ugotovila si lahko, katera področja ti bolj ležijo in katera manj. Pridobila si si širino, ki ti je pomagala spoznavati sebe in svet. Sedaj lahko to širino izkoristiš tudi tako, da si izbereš študij in poklic po svoji meri.
Bodi pogumna in vztrajaj pri svoji odločitvi, za katero je pomembno, da je pretehtana in informirana. Če si ugotovila, kaj je zate prav, prevzemi odgovornost za to odločitev in se ne pusti prepričati stališčem drugih. Ljudje okrog nas večinoma dobronamerno poskušajo vplivati na nas, ko menijo, da je za nas nekaj dobro. Mi pa smo tisti, ki se na koncu odločimo, kaj je za nas prav - to je del bremena in svobode odraslosti :).
Želim ti veliko zadovoljstva na študiju in te lepo pozdravljam.
Nives Laul, univ. dipl. psihologinja