Rada bi se vključila v družbo, a se mi zdi, da me bojo sodili in sem vedno preveč sramežljiva, da bi se vključila v njihovo družbo. Kaj naj storim, da me ne bo strah se vključiti?
Uredništvo
Nina Govc

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
Praviš, da imaš izjemno močno željo po tem, da bi se vključila v družbo in bila sprejeta med vrstniki, vendar te pri tem ovira sramežljivost in strah, da te bodo drugi obsojali. Prav tako se počutiš nelagodno v svoji koži in nisi zadovoljna s svojim videzom, na kar še dodatno negativno vplivajo komentarji vrstnikov. Pogosto se ne počutiš sprejeto, zaradi česar ti je še težje narediti prvi korak pri vključevanju v družbo. Zanima te, kako bi lahko premagala svoj strah pred vključevanjem in postala bolj samozavestna v svojem telesu.
Pomembno je, da se zavedaš, da so tvoji občutki, vprašanja in pomisleki povsem normalni. Želja po pripadnosti je ena najmočnejših človeških potreb, še posebej v obdobju mladostništva. Mladostniki se pogosto sprašujete, kdo ste, kam sodite, komu pripadate, kar je popolnoma naravno. Vsi si želimo biti del skupine, kjer se počutimo sprejete takšne, kot smo. Prijatelji in vrstniki nam v tem obdobju pomenijo zelo veliko, saj nam dajejo občutek varnosti, razumevanja ter potrditve. Ko nas postane strah, da bomo obsojani ali izključeni, pa se lahko hitro začnemo umikati in dvomiti vase. Ob tem pa ne pozabi, da tudi drugi, morda celo tisti, ki navzven delujejo samozavestni in sproščeni, pogosto v sebi nosijo podobne dvome ter želje po sprejetosti.
Strah pred vključevanjem je pogosto povezan s strahom pred zavrnitvijo. Mnogi mladostniki se v tem obdobju še iščete in raziskujete, zato velikokrat svojo vrednost vidite skozi oči drugih. Pomembno je, da se zavedaš, da si ne glede na komentarje drugih vredna sprejetosti, prijaznosti in prijateljstva točno takšna, kot si. Tudi sramežljivost ni slabost, ampak je le tvoja lastnost in način, kako reagiraš v novih ali negotovih situacijah. Ampak ne skrbi, saj se lahko ta občutek zmanjša, če si daš priložnost, da se počasi korak za korakom odpreš drugim. Predlagam ti, da najprej skušaš spoznati posamezne vrstnike in se preko njih vključiš v širšo družbo ali pa se lahko poskusiš vključiti v manjše skupine, saj ti bo tako lažje in se boš počutila bolj varno ter manj anksiozno. Prav tako je dobro, da se vključuješ v aktivnosti oziroma hobije, ki te zanimajo in veselijo, saj je to odličen način, da spoznaš ljudi s podobnimi interesi, kot jih imaš ti. To je lahko super priložnost za nova prijateljstva in oblikovanje svoje družbe, kjer se boš počutila zaželjeno ter sprejeto.
Pri vzpostavljanju novih stikov je predvsem pomembno, da si sproščena in da ostaneš takšna, kot si, oziroma da se ne počutiš prisiljeno v spreminjanje svojega mnenja, interesov, osebnosti ali izgleda le zato, da bi ugajala drugim. Dovolj je lahko že sam nasmeh, prijazen pozdrav ali vprašanje o interesih, šoli ali testih, kar lahko vodi v pogovor. Predvsem uživaj v spoznavanju vrstnikov in se ne obremenjuj s tem, kako bi moral pogovor potekati. Osebe, ki so ti namenjene in so tvoji pravi prijatelji, te bodo imeli radi točno takšno, kot si.
Verjamem, da ti ni lahko ob negativnih mislih o sebi in svojem izgledu, še posebej ob neprimernih komentarjih tvojih vrstnikov. Dobro je, da se zavedaš, da nisi edina, ki doživlja takšna čustva in da ima veliko posameznikov oziroma tvojih vrstnikov težave s samopodobo ter da je popolnoma normalno občasno imeti slabe trenutke ali podvomiti vase. Prav tako pa se moraš teh negativnih misli zavedati in jih prepoznati kot slabe. Pomembno je, da se zavedaš, da lepotni ideali iz okolice pogosto niso realni in ne določajo tvoje prave vrednosti. Žal lahko negativni komentarji drugih močno vplivajo na tvoje doživljanje sebe, vendar je pomembno, da jim ne daš prevelike teže. Ljudje, ki nižajo samozavest drugim, pogosto sami nosijo nezadovoljstvo v sebi. Namesto da se osredotočaš na njihova mnenja, se poskusi bolj osredotočiti na to, kdo si kot oseba, kaj te veseli, kaj ti želiš od prijateljstva, katere so tvoje vrednote, talenti in pozitivne lastnosti, ki jih ceniš ti ter ljudje, ki te imajo radi. Začetni koraki morda niso vedno lahki, vendar si zaslužiš odnose, v katerih te bodo ljudje sprejemali in cenili, ne zaradi tega, kako izgledaš, ampak zaradi tega, kakšna si kot oseba.
Zelo koristno bi bilo, da o teh občutkih tudi spregovoriš z nekom, ki mu zaupaš. To je lahko prijatelj ali prijateljica, sestra, brat, starš ali pa svetovalna delavka, psihologinja oziroma odrasla oseba, ki ti lahko nudi podporo. Ne pozabi, da nisi edina, ki se spopada s takšnimi občutki. Mnogi mladostniki se počutijo podobno, vendar se o tem redko odkrito pogovarjajo. Prav s pogovorom in deljenjem teh čustev, pa se lahko pogosto olajšajo ti občutki. Zavedaj se vseh svojih dobrih lastnosti in vedi, da si več kot le to, kakor izgleda tvoje telo.
Verjamem vate, bodi nežna do sebe in se zavedaj, da je dovolj, da si to, kar si. Tvoja vrednost ni odvisna od tega, kako te vidijo drugi, ampak od tega, da si pristna, iskrena in srčna. Okoli sebe poišči ljudi, ki te podpirajo in ti stojijo ob strani ter se izogibaj tistim, ki odvzamejo tvojo svetlobo ali ti zmanjšujejo samozavest.
Upam, da sem ti s svojim odgovorom pomagala. V kolikor boš še imela nadaljnje pomisleke ali vprašanja, si dobrodošla, da se ponovno obrneš name.
Želim ti vse dobro in te lepo pozdravljam.
Nina Govc, dipl. psih. (un)