Pozdravljeni!
Zdravo sem 12 letna punca, hodim v šesti razred osnovne škole in doživljam različne vrste zbadanja. Sem pravoslavna ponosna srbkinja ki se je pred kratkim preselila v slivenijo (januarja). Lepo tekoče govorim slovensko spoštujem slovensko kultiro, jezik, praznike in nikakor ne umenjam oziroma "sponzoriram" srbijo. Seveda jo omenim kako je bilo tam ali naprimer kaj je bilo tam drugače u šolah ampak nikoli pa nisem rekla naprimer srbija je boljša od slovenija ali nekaj pri čemer bi se slivenci lahko užalili. Sošolka me heca ker sm drugacna. Sosolka recimo da ji je ima hana se ublaci v push up pajkice crop tope in te razkazujoče oblačila jaz pa oblačim farmerke in kako firmirano majico. Seveda obleke menjam vsak dan in taka oblacila ki jih nosim so ponavadi cisto običajna v srbskih šolah ob tem ko me nekako se ne počutim vredu saj se mi nezdi primerna oseba ki bi mi lahko govorila o oblacenju. Naslednja stvar pa je nespoštovanje moje vere. Nosim brojanice na roki imam jih tri dve rdeči od sv. Bogorodice in eno rdečo modro belo narejena iz prlic enkrat me je potegnila za to zapestnico in seveda se je rasula in strgala ona pa je rekla ja koncn ane pravoslavcou nemorm gledat. Meni se to ni zdelo vredu in zapestnica pa ni kar tako je verska. Zbada pa me tudi z izrazi kot so čefur, šved itd.  Prizadane me samo to da nekoga res tako motijo druge vere ter državljanstva. Bi lahko morda dubila kake nasvete kako naj se odzovem ali sem jaz kriva ali se moram jaz spremeniti itd.
• Uredništvo
Cita Jenko

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
tvoj zapis se mi zdi zelo ganljiv. Iz njega ne čutim le tvoje bolečine, temveč tudi zrelost, pogum in spoštovanje – do sebe, drugih in kulture, v kateri živiš zdaj. Že to, da si se odločila napisati o svojih občutkih in izkušnjah, je velik korak in izkaz tvoje notranje moči.
Zelo mi je žal, da doživljaš zbadanje in nespoštovanje, predvsem zaradi svoje vere, narodnosti in načina oblačenja. To, kar se dogaja, je oblika medvrstniškega nasilja in nasilje ni nikoli sprejemljivo. Ni dopustno, da ti nekdo strga zapestnico, ki ima verski pomen (ali pa tudi ne), negativno označuje stil oblačenja ali te zbada zaradi vere.
Sama se ne rabiš spremeniti, da bi bila »bolj sprejeta«. V resnici je tvoja različnost tvoja moč. Vse, kar si opisala – tvoje dostojanstvo, spoštljivost, odprtost do novega okolja – je nekaj, na kar moraš biti ponosna.
Ta sošolka se najverjetneje počuti negotovo in prestrašeno zaradi stvari, ki jih ne razume povsem. Morda je zmedena, ker ni imela veliko izkušenj z ljudmi iz drugih kultur in ver, zato se lahko odziva na način, ki ni najbolj prijazen. Včasih ljudje zbadanje uporabljajo kot način, da prikrijejo svojo negotovost ali nerodnost. Kar seveda ne opravičuje njenega vedenja, le tebi lahko pomaga razumeti njeno plat.
Vseeno pa ti bo lažje, da se s to bolečino ne spopadaš sama. Imaš v razredu kakšno prijateljico, na katero se lahko zaneseš? Kaj pa kakšnega sorojenca? Svetujem ti, da se pogovoriš z odraslo osebo, ki ji zaupaš. To je lahko tvoja razredničarka, svetovalna delavka ali šolska psihologinja. Lahko se najprej obrneš tudi na starše, če čutiš, da ti bodo v oporo. Če ti je lažje, lahko napišeš pismo, tako kot si ga napisala tukaj. To je odličen način, da ubesediš, kaj doživljaš, in drugim pomagaš razumeti, kako se počutiš.
Pomembno je tudi, da v takšnih trenutkih znaš postaviti mejo. Ko nekdo govori ali stori nekaj, kar te prizadene, imaš vso pravico, da mu to jasno poveš. Lahko rečeš: »Prosim, ne govori mi tega – ni spoštljivo,« ali »To me prizadene, prosim, nehaj.«
Ob tem te želim spodbuditi tudi k temu, da verjameš vase. Nič, kar si opisala, ne kaže na to, da bi morala kaj spremeniti pri sebi. Tvoja vera, zapestnice, izkušnje in spomini o Srbiji in tvoje oblačenje so del tvoje identitete. V resnici je tvoj pogled na svet nekaj, kar bogati okolje, v katerem si.
Ostani zvesta sebi! Če boš kadarkoli znova potrebovala pogovor, nasvet ali samo prijazno besedo, smo tu.
Pogumno naprej,
Cita Jenko, mag. psihologije
• Ar
Arči
V odgovoru svetovalke je povedano vse. Se podpišem pod odgovor.
Le v tistem delu, ko gospa Cita omenja mejo in kje jo postaviti, jaz osebno ne bi bil tako prijazen. To Hano ali kako ji je že ime, bi v trenutku postavil pred vrata, kot se reče.
Že takrat ko ti je strgala zapestnico. Imaš svojo vero, ki ti daje moč in predvsem si pogumna, saj si z zapestnico vsem pokazala katere vere si in kaj ti vera pomeni. Kaj pa ta Hana ne more gledati je njena stvar, samo tebe naj pusti pri miru.
Ni tako enostavno priti iz enega okolja v drugega in zapestnica je zate, da uporabim izraz talisman, čeprav ta izraz ni povsem točen, ki ti pomaga prebroditi ta prehod. Kot ti je napisala svetovalka, ničesar ne spreminjaj pri sebi, ostani zvesta sama sebi, kar pomeni, da je prav, da se zavzemaš za  svoje vrednote in ne popuščaš zahtevam neke Hane ali bilo kogar koli drugega.
Pa še za nekaj te moram pohvaliti. V štirih mesecih si se res odlično naučila slovenščine, lahko bi učila marsikoga, ki je rojen v Sloveniji in tu živi že desetletja. Poglej samo kakšne zmazke napišejo nekateri, pa so menda tukaj rojeni.
Prepričan sem, da boš kmalu našla kakšno prijateljico, ki si bosta lahko zaupali svoje tajne. Do takrat pa držim pesti za tebe.
• Sr
Srbkinja3
Pozdravlejni!
Zhvaljujem se za že težko pričakovane odgovore. Hvala za nasvete in iskreno mišljenje! Hana je šla čez mejo saj mi je na kosilu polila juho po školski torbi. Takrat sem dojela da je že višek. O tem sem se pogovorila z razredničarko ki pa je tudi srbkinja, povedala sem ji o sošolki in njenemu nesprejemljivem obnašanju ob mojem govorjenju je malo zplakala amak čisto neooazno. Rekla je da me razume saj je ona tudi pri mojih letih bila na istem položaju,nato pa je moje roditelje poklicala na govorilne ure. Pogovorili so se in prišli do zaklučka da če me Hana šeenkrat užali grdo pgleda mi kaj reče,da se bodo pogovorili z samo Hano. Nasledni dan v školi je mene in hano razredničakrka pozvala na pogovor. Tam smo se pogovorili o haninem obnašanju i moram priznati da sem se razredničarke kar malo ustrašila bila je ostra in jasna, bato pa je poklucala hanine starše. Hana je objokana odšla na stranišče po končanem pogovoru. Nikomor ne privoščim kaj slabega ampak je bilo njeno obnašanje čisti višek. Z Hana mi sedaj daja grde 0oglede a se z prijateljicam samo nasmehnemo nazaj. Hvala za iskren pogovor in spoštovanje mene. V besedilu je vrjetno veliko napak tudi pri samem krčkovanju ćirilica in latinska abeceda si nista kaj prav podobne. Lp! Srbkinja3
• Ar
Arči
Ustavil bi se samo pri tvojem opisu Hane in njenem odhodu na stranišče. Seveda je pri tem pretkala solze.
To je tisto kar te naj te ne prizadene preveč. Verjetno si že slišala za frazo, "pretakati krokodilje solze" (to shed crocodile tears - ang.). Te solze so klasična, nepristna lažna žalost. Seveda gledano v kontekstu dogodka, ki si ga opisala.
Razumljivo, da te sedaj grdo gleda. Je pač izgubila. V športnem jeziku bi rekli da je rezultat 1: 0 za tebe.
Pa še na nekaj sem se spomnil, ko sem pisal ta odgovor. Pred časom je Vlasta Nussdorfer v IUS-INFO napisa nekako takole (napisano po spominu):
Dobro je že vnaprej vedeti, da naša pot ni vedno gladka, da vsi ljudje, četudi se smehljajo, niso prijazni, pošteni in dobronamerni. da je nasmeh na obrazu marsikoga le krinka. In tako zakrinkanih obrazov kar mrgoli, živijo tu, ob nas ali blizu nas, vendar nam ničesar kar je dobro, ne privoščijo.
In moja draga Srbkinja, spomni se teh misli znane pravnice, varuhinje človekovih pravic, svetovalke predsednika republike, ko ti bo pot ponovno prekrižala kakšna Hana.