Opazila sem, da so v prodaji tudi brez nikotinski vejpi. Se lahko prodajajo mladoletnikom torej? Je podobno to kot brezalkoholno pivo ki ga lahko tudi mladoletni pijejo? Ali so še vedno škodljivi?
Govorili so, da bodo z novim letom prepovedali vejpe z okusom. Zakaj jih še vedno prodajajo?
Uredništvo
Zala Jan

Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljeni,
hvala za vaše vprašanje. Skladno z določili Zakona o omejevanju uporabe tobačnih in povezanih izdelkov (ZOUTPI) (Ur. L. RS, št. 9/17, 29/17 in 31/24) se med povezane izdelke uvrščajo tudi elektronske cigarete brez nikotina oziroma tekočine za elektronske cigarete brez nikotina. Torej se tudi elektronske cigarete brez nikotina ne smejo prodajati osebam, mlajšim od 18 let. Prepoved prodaje arom (z izjemo tobačne) v elektronskih cigaretah (z in brez nikotina) pa stopi v veljavo 24. 4. 2025, do takrat je prodaja še dovoljena zaradi enoletnega prehodnega obdobja.
Tudi elektronske cigarete brez nikotina so škodljive za zdravje. Dim elektronskih cigaret brez nikotina ni samo neškodljiva vodna para, ampak vsebuje številne zdravju škodljive snovi (rakotvorne snovi, težke kovine, majhne delce, arome, vlažilce, druge zdravju škodljive snovi) in uporabnik je tako izpostavljen pomembnim količinam zdravju škodljivih snovi. Uporabniki lahko pogosteje kašljajo in tudi piskajo pri dihanju. Če ima uporabnik astmo, pogosto pride do poslabšanja te bolezni. Že pri kratkotrajni uporabi elektronskih cigaret so možne slabost, glavobol ter resne škodljive posledice za zdravje pljuč (akutne kemične poškodbe pljuč, različne pljučnice in druge hitro napredujoče bolezni pljuč). Kako na zdravje vpliva dolgoročna uporaba elektronskih cigaret pa še ni v celoti znano, to namreč še ni ustrezno raziskano, ker so elektronske cigarete na trgu še prekratek čas. Iz obstoječih podatkov vemo, da bo dolgoročna uporaba zvišala tveganje za bolezni srca in žilja, bolezni dihal in tudi rakavih obolenj.
Radi pa bi vas tudi opozorili, da dostopne verodostojne raziskave kažejo, da lahko elektronske cigarete, za katere je bilo na deklaraciji navedeno, da nikotina ne vsebujejo, vseeno vsebujejo nikotin – uporabnik je tako lahko nevede izpostavljen nikotinu.
Lepo vas pozdravljam,
Dr. Zala Jan, mag. san. inž.
Ze
Zeva
Zakaj se pa brezalkoholno pivo lahko prodaja mladoletnikom? Vem da ima lahko do 0,5 alkohola ima prav? Ampak nekaj min. Alkohola ima tudi kefir ali pa zelo zrelo sadje?
Kaj je pa prednost brez nikotinski vejpov sploh? Da kao niso zasvojljivi ? Ker nikotin je zasvajujoča snov pač.
Uredništvo
Zala Jan
Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljeni.
Elektronske cigarete/vejpi brez nikotina nimajo nobenih prednosti. Predstavljajo pa števila tveganja za zdravje, ki sem jih navedla že pri odgovoru na vprašanje, ki ste ga zastavili zadnjič. Če elektronske cigarete ne vsebujejo nikotina, se uporabnik z nikotinom ne more zasvojiti. Ni pa povsem jasno, ali od vseh drugih snovi, ki jih poleg nikotina vsebujejo tekočine za elektronske cigarete, nobena ne povzroča zasvojenosti. Kot že rečeno: tudi elektronske cigarete, za katere je bilo na deklaraciji navedeno, da nikotina ne vsebujejo, lahko vseeno vsebujejo nikotin – uporabnik je tako lahko nevede izpostavljen nikotinu.
Priporočam vam, da ne uporabljate nobene vrste elektronskih cigaret, niti drugih tobačnih oz. nikotinskih izdelkov. Pljuča so narejena za vdihavanje čistega zraka, zato je vdihavanje kakršnekoli kemične snovi lahko zelo nevarno.
P.S. Na del vprašanja, ki pa se nanaša na alkohol, pa ti bo odgovoril drug svetovalec.
Lepo pozdravljam,
Dr. Zala Jan, mag. san. inž.
Uredništvo
_izbrisan uporabnik_
Odgovor svetovalca:
Pozdravljeni,
V Sloveniji zakon (ZOPA - Zakon o omejevanju porabe alkohola), določa kaj je alkoholna pijača in v tem zakonu piše tako: Alkoholna pijača je po tem zakonu vsaka pijača, ki vsebuje več kot 1,2 volumenskih odstotkov alkohola, žgana pijača pa je tista alkoholna pijača, ki vsebuje več kot 15 volumenskih odstotkov alkohola.
To pomeni, da se vsaka pijača, ki vsebuje manj kot 1,2 volumenskih odstotkov alkohola lahko prodaja in oglašuje kot brezalkoholna pijača. Strokovnjaki menimo, da to kupce lahko zavaja in da bi na embalažah moralo pisati, da pijača lahko vsebuje nekaj alkohola, kar je pomembna informacija predvsem za posebej ranljive skupine, npr. nosečnice, doječe matere, otroke, mladostnike, osebe, ki so se zdravile zaradi odvisnosti od alkohola, ipd. Menimo tudi, da prodaja in pitje takšnih pijač ni primerna za otroke in mladostnike, saj jih s tem navajamo na okus alkohola, česar si s preventivnega vidika ne želimo.
Lep pozdrav
dr. Maja Roškar, univ. dipl. psihologinja