Sem odlična in uspešna učenka. Zelo rada imam kemijo in lahko bi rekla da sem najboljša na šoli. Na šolskem tekmovanju v osmem in devetem razredu sem jaz imela največ točk. Lansko leto sem se udeležila državnega tekmovanja. Tudi letos sem šla na tekmovanje a mi je do državnega zmanjkalo pol točke. Takrat se nisem preveč obremenjevala, je kar pač je. To je bilo konec marca.
Zdaj pa sem na koncu devetega razreda in izbira se naj učenec generacije. Imam kar dobre možnosti. Ampak vsakič ko pomislim na to se spomnim na moj neuspeh na kemijskem tekmovanju in prevzame me neprijeten občutek. Zdi se mi da me bo ta občutek nekje globoko spremljal še dolgo časa.  Začnem razmišljati, da nisem dovolj dobra, da nisem pametna, da sem zapravila priložnost za uspeh in da se mi je zaradi tega zmanjšala možnost da postanem naj učenka. zdi sem mi tudi da se bo zdelo zelo ponižno, ko bom na valeti prejela priznanja in bodo vsi videli da sem prejela samo priznanje za sodelovanje na tekmovanju iz znanja kemije.
Še huje pa je, ko pomislim da na srednji šoli nebom imela enakih možnosti za uspeh na tekmovanju, ker nas bo tekmovalo več, in zagotovo jih je veliko zelo dobrih kot sem jaz.
• Uredništvo
Urška Horvat

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
iz tvojega sporočila razberem, da si izjemno predana in uspešna učenka, ki si postavlja visoke cilje in vlaga veliko truda v svoje delo. Še posebej izstopa tvoja ljubezen do kemije, kjer si v zadnjih letih dosegla izjemne rezultate – bila si najboljša na šolskem tekmovanju, sodelovala si na državnem tekmovanju, letos pa ti je do uvrstitve zmanjkala le pol točke.
Lahko si predstavljam, da te je ta izkušnja razočarala. Ko si zelo blizu nečemu pomembnemu in tega ne dosežeš, je občutek izgube lahko zelo močan. Nič ni narobe s tem, da si ob tem začutila neprijetna čustva, to je naraven odziv vsakega človeka, ki mu je za nekaj resnično mar. Pomembno pa je, da ne pustiš, da ta ena izkušnja zasenči vse tvoje druge dosežke in tvojo vrednost kot osebe in učenke. Prav tako tvoje dosežke in vrednost ne določajo v glavnem rezultati ali tekmovanja. Tvoje delo, trud, znanje in osebnost so tisto, kar te dela izjemno.
Vprašaj se: "Če bi moja prijateljica bila v isti situaciji – kaj bi ji rekla?" Verjetno bi ji rekla, da je izjemna, da se ni treba obremenjevati s pol točke in da to ne spremeni vsega, kar je dosegla. Takšno prijaznost si zaslužiš tudi ti od sebe.
Ko pridejo misli kot "nisem dovolj dobra" ali "nisem pametna", se ustavi in vprašaj:
• Ali je to 100 % res?
• Ali obstajajo dokazi, da sem pametna in uspešna?
Zapiši si jih – npr. odlične ocene, trud, pohvale učiteljev, nudenje pomoči sošolcem ... to so dejstva, ki se jih poskusi spomniti.
Res je, da boš v srednji šoli med veliko odličnimi dijaki, ampak to ne pomeni, da boš imela manj možnosti. Ti si ena izmed njih! Morda bo težje, a boš rasla. Konkurenca naj ti ne bo grožnja, ampak priložnost za rast in nova znanja.
Na koncu ti želim reči še to: tudi če si na valeti prejela le priznanje za sodelovanje, to ni znak neuspeha. Zelo veliko mladih se sploh ne prijavi na tekmovanje – ti si šla tja, se izpostavila, se učila in dosegla odličen rezultat. To je nekaj, na kar si lahko ponosna.
Upam, da so te moje besede uspele vsaj malo pomiriti in prikazati drug pogled na situacijo. Če želiš, mi lahko še napišeš – rada te ponovno slišim.
Topel objem,
Urška Horvat, dipl. psihologinja (UN)
• Če
Čebelica
Pozdravljeni,
zdaj mi je že lažje po vsem tem skupaj. Res je tudi da je minilo kar nekaj časa.
Ena stvar, ki mi je tudi pomagala pri vsem tem je to, da so bili moji rezultati na NPZ-jih zelo dobri. Tudi to je bilo že skoraj pol leta nazaj. Pri tem bi rada omenila to, da so se tudi ostali zavedali mojega rezultata (kar vbistvu izraža to da sem dobra v tem kar počnem/sem pametna). Enkrat me je na poti iz avtobusne postaje ustavila soseda in mi čestitala za odličen rezultat. Rekla je da sta ji povedali njeni nečakinji, ki sta bili moji sosošolki. Tudi v zbornici so se učitelji pogovarjali o mojem rezultatu (ne SAMO o mojem, kar nekaj vrstnikov je milo tudi visoke rezultate). Seveda sem se odličnega dosežka zavedala že prej, ampak se mi zdi da se ga zdaj še bolj, ko imam nove sošolce okrog sebe.
Ampak je pa res, da sem spet izpostavila neke rezultate, številke. To se mi velikokrat zgodi; da se preveč osredotočim na ocene, rezultate, procente... Včasih res pozabim na vse kar stoji za tem. Morda zato, ker v ocene nikoli nisem vlagala velikega truda. Odlične ocene so v osnovni šoli pač prišle same od sebe. Že res, da sem si kdaj morala kaj pogledati v zvezku ampak to je bilo to. Imate morda glede tega kakšen nasvet, kako bolj ceniti oz. se zavedati vsega kar stoji za nekimi številkami?
V osnovni šoli sem res imela same odlične ocene, zato sem se tudi vpisala na gimnazijo. Dejstvo pa je da ocene v SŠ ne bodo vedno enake ocenam na OŠ, se mi zdi, da še sploh ne na gimnaziji. Zaenkrat je teh par ocen ki sem jih dobila v preteklem mesecu, enakih kot v osnovni šoli in sem z njimi zadovoljna. Vem pa, da to zagotovo ne bo ostalo tako še 4 leta. Res bi potrebovala kakšen nasvet kako se spoasti s takšnimi stvarmi, kot so padci ocen.
Rada bi povedala samo še nekaj. Vsi vedno govorijo da je prehod iz OŠ v SŠ zelo težek in podobne stvari. Meni pa se vse to skupaj ni zdelo niti malo težko. Nevem ali še kaj prihaja za mano, ali pa je ta "prehod" že mimo.
Rada bi se vam tudi zahvalila za vso pomoč in odgovore
• Uredništvo
Urška Horvat
Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
vesela sem, da pišeš, da se zdaj počutiš bolje in ti je lažje po vsem tem, kar si doživljala. Videti je, da si res ponosna na svoj dosežek na NPZ-jih, pa tudi, da si opazila, kako so ga opazili in cenili drugi. To ti je dalo občutek potrditve, da si dobra v tem, kar počneš, in da tvoje znanje in sposobnosti niso spregledane.
Hkrati pa zelo zrelo razmišljaš o tem, da se včasih preveč osredotočiš na številke, ocene in rezultate, ter da želiš videti več kot samo to. Včasih, ko smo uspešni in nam stvari gredo zlahka, je res težko prepoznati ves trud, čas, znanje in miselni napor, ki je v ozadju.
Spodaj ti prilagam nekaj nasvetov, kako bolj ceniti vse, kar stoji za številkami.
1. Zapiši proces, ne le rezultat
Ko dobiš oceno (visoko ali nizko), si zapiši, kaj vse je pripeljalo do nje, npr. kako si se pripravljala, koliko si razumela, kje si pokazala vztrajnost, kako si se počutila. Tako boš videla, da za vsako številko stoji tvoj trud.
2. Ocenjuj svoje razumevanje
Vprašaj se: Kaj sem pri tej temi res razumela? Kaj znam razložiti drugim? Tako se boš osredotočila na učenje samo, ne le na končno oceno.
3. Praznuj male korake in se osredotoči na napredek
Uspeh ni le visoka ocena, ampak vsak trenutek, ko razumeš nekaj novega, ostaneš mirna pred testom ali si upaš postaviti vprašanje učitelju. Skušaj se spomniti podobnih situacij. Takšni koraki kažejo tvoj napredek in postopno gradijo tvoj dolgoročni uspeh.
Prav tako si omenila, da te skrbi, da so v srednji šoli zahteve vedno večje in morda rezultati ne bodo več tako visoki kot v osnovni šoli. To ne pomeni, da si manj sposobna ali da ti ne gre dobro. Padci ocen so povsem normalen del učnega procesa. Ocene niso stalne, tako kot vreme tudi one nihajo. Ko pride nižja ocena, jo poskusi razumeti kot povratno informacijo: kje si izgubila točke, kaj ti še ni jasno in kaj bi lahko naslednjič naredila drugače? Pomembno je, da svojo vrednost ločiš od številk, saj ocena govori le o tvojem znanju v določenem trenutku, ne pa o tem, kdo si kot oseba. Če ti kdaj na testu ne gre dobro, si pusti, da te to razjezi ali razžalosti, saj je to povsem človeško. Nato se usmeri v konkretne korake: pogovor z učiteljem, iskanje drugačnega načina učenja ali učenje s sošolci.
Veseli me, da ti prehod iz osnovne v srednjo šolo ni bil težak. To kaže, da se znaš dobro prilagoditi novim situacijam, kar ti bo še koristilo v prihodnje. Če pa nastopi v prihodnosti težji trenutek, se skušaj spomniti, da to ne pomeni, da nisi sposobna, ampak da se učiš nekaj novega, kar potrebuje več časa.
Veliko poguma na tvoji poti ti želim!
Urška Horvat, dipl. psihologinja (UN)