Zdravo. Ali je v šoli praviloma tako, da se nadarjeni učenci družijo z nadarjenimi, povprečni s povprečnimi in tisti ki imajo odločbo z drugimi odločbarji in se tudi nekako tako razvršča prijateljstva v šoli?
• Ar
Arči
Bi rekel, da kar dobro opazuješ. Vsaj v času, ko sem jaz hodil v gimnazijo je bilo tako.
Glede prijateljstev pa se mi dozdeva, da je tega vse manj, tudi v mojih časih je bilo tako, so samo interesi, takšni ali drugačni, takšno druženje pa bi težko imenoval prijateljevanje.
• Mi
Minica
Mislila sem na osnovno. Na gimnaziji se pri nas je nekako poravnalo in to ni bilo tako opzano. Je tudi drugje tako?
• Uredništvo
Anja Rakovec

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena, Minica in Arči,
Minico zanima, ali se prijateljstva med učenci oblikujejo glede na učni uspeh, torej ali se učenci z višjim učnim uspehom družijo s podobno učno uspešnimi in obratno. Iz vajinega pisanja razbiram, da imata oba podobno izkušnjo, Minica iz osnovne šole, Arči pa iz gimnazije. Ker vama želim podati karseda zanesljiv odgovor na to vprašanje, sem se obrnila na znanstvene članke, v katerih so raziskovalci skušali odgovoriti na to vprašanje. Raziskave pravijo, da se prijateljstva med učenci res pogosto oblikujejo na podlagi podobnega učnega uspeha, kar velja za različne vrste šol in različne starostne skupine učencev. Najopaznejši je ta pojav med mladostniki, torej med učenci v zaključnih razredih osnovne šole in nižjih letnikih srednje šole. Mladostniki z nižjim učnim uspehom se bolj verjetno začnejo družiti z vrstniki s podobnim učnim uspehom in obratno. Povezava med učnim uspehom in prijateljskimi odnosi pa poteka v obe smeri. To pomeni, da bodo visoko uspešni učenci, ki se družijo z drugimi visoko uspešnimi učenci, bolj verjetno ostali učno uspešni tudi v prihodnje. Učenci z nižjimi ocenami, ki imajo prijatelje z višjimi ocenami, pa pogosto izboljšajo svoj učni uspeh. Seveda pa na odnose med sošolci vplivajo tudi drugi dejavniki, kot so bližina bivanja, spol, narodnost, podobni interesi itd. V razredih, kjer je učni uspeh pomembno merilo popularnosti učencev, bo "grupiranje" učencev s podobnim učnim uspehom bolj izrazito kot v razredih z drugačnimi normami. Pojav, ki smo ga opisali, pa žal vzdržuje obstoječe razlike med učenci z visokim učnim uspehom in učenci z nižjim učnim uspehom. Zato si v šolah želimo več sodelovanja med učenci z različnim učnim uspehom in poskušamo nuditi učencem z učnimi težavami več dodatne pomoči, da bi bile razlike med učenci čim manjše, odnosi pa čim bolj povezani.
Arči, žal mi je, da se ti zdijo prijateljstva med učenci (ali ljudmi nasploh?) vse redkejša. Praviš, da je sedaj bolj v ospredju druženje na podlagi interesov, kar po tvojem mnenju niso prava prijateljstva. Strinjam se s teboj, da se ljudje najpogosteje "najdemo" na podlagi podobnih interesov, vendar pa menim, da je to pravzaprav lahko dobra osnova za pristne odnose. Dejstvo je, da se ljudje radi družimo s sebi podobnimi, saj se med njimi počutimo varno in sprejeto, ob tem pa dobivamo potrditve, da so naše potrebe, želje in prepričanja ustrezni. Če je naš interes denimo neka športna aktivnost, lahko z druženjem ob igranju npr. odbojke ali nogometa zadovoljimo več pomembnih človeških potreb (po gibanju, varnosti, pripadnosti ipd.). Morda pa si imel sam v mislih drugačne vrste interesov ali imaš drugačne izkušnje v odnosih?
Upam, da sem zadela bistvo vajinih zapisov. Če ne, pa se brez težav še kaj javita in lahko skupaj razjasnimo.
Želim vama vse dobro,
Anja Rakovec, mag. psihologije
• Ar
Arči
Gospa Anja, v mislih sem imel, kar se vse pogosteje opaža (dogaja) ideologijo neoliberalizma. V središču te ideologije je teza, da je vsak vsakemu konkurenca, zato je potrebno (glede na ideologijo) misliti predvsem nase.
Tudi pri športu, ki ga omenjate, lahko obstaja interes, vendar se pojavi tudi nevoščjivost. Zakaj je nekdo boljši od mene. In od tu dalje bi lahko razvijali teze naprej, vendar ni ta forum temu namenjen.
Gospa Anja, lepe in prijazne praznike vam želim.