Spoštovani,
sem dijakinja na gimnaziji in konec februarja imam kliničnega psihologa, na katerega nestrpno čakam. V zvezi z večino duševnih težav sem se že pogovorila z drugumi, me pa še vedno motijo nekatere stvari. Lepo vas prosim za nasvet glede tega, kako naj čim bolj zdravo preživim ta mesec.
Sem pretirano obsedena z "zdravim načinom" življenja. Če gre kakršna koli stvar drugače od mojih načel sem izredno živčna. Večinoma me moti toliko sedenja. V šoli sedim, dve uri na dan se vozim potem pa imam še šolsko delo doma. Kar naključno me začne grabiti neka panika, živčna postanem, obraz se mi začne pačiti in v šoli se skoraj zjokam, ko razmišljam o tem, kako nezdravo je sedenje in koliko škode si povzročam. Ta živčnost se lahko tudi dolgotrajno zavleče in vpliva na moje sposobnosti učenja, ker namesto, da bi se učila, me zagrabi ta živčnost in se potem samo jokam.
Moja nezmožnost učenja pa dodatno sproži misli o lastni nesposobnosti, ničvrednosti in mnogo drugih stvari. Moje misli me ubijajo. Zaradi majhnih sprožilcev iz okolja začnem razmišlati o izredno nasilnih, krutih, nesramnih, zlobnih in uničujočih stvareh. Tako proti sebi kot drugim.
Imam občutek da se drugim ljudem gabim. Da me ne marajo. Da me nihče ne bo maral. Počutim se manjvredno, da so drugi boljši od mene. Ocene, ki so nižje od 5 me izredno prizadanejo, ker niso ocena mojega znanja, ampak moje vrednosti kot človeškega bitja.
Čustvena nihanja me tudi izčrpavajo. Včasih se počutim čisto na tleh, kot da ni več upanja, se jokam, obupavam in razmišljam o vseh stvareh, ki sem jih narobe naredila, drugi trenutek pa se lahko na ves glas smejim šalam ali pa kar žarim od veselja in motiviranosti, ker sem npr. iz okolice dobila pohvalo.
Ne morem se sprostiti, vse gre mimo mene. Hkrati si želim iti ven, živeti življenje, hkrati me pa ovira ta misel, da "imam delo", ki ga sicer res imam, ampak zadnje čase mi bolj slabo uspeva kaj pametnega narediti. Če nisem doma, če sem kje, kjer ni možnosti delati, sem živčna in se mi nujno mudi domov.
To so moja opažanja in vas vljudno prosim za nasvet. Hvala lepa.
V pričakovanju vašega prijaznega odgovora vas lepo pozdravljam,
Anonimna
Uredništvo
Živa Pirc

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
najprej bi rada povedala, da je izredno pogumno in pomembno, da si delila svoje občutke in skrbi. Razumem, kako težko ti je in kako kompleksne so težave, s katerimi se soočaš. Zelo pogumno in super je tudi, da si že naročena pri strokovnjaku, ki ti bo lahko pomagal. Čakanje na srečanje s kliničnim psihologom se morda zdi dolgo, a pomembno je, da veš, da nisi sama in da obstajajo načini, kako si lahko pomagaš tudi v tem vmesnem času.
Tvoja zaskrbljenost zaradi zdravega načina življenja in vpliv, ki ga ima sedenje na tvoje počutje, sta razumljivi skrbi. Veliko ljudi se sooča s podobnimi občutki, še posebej v današnjem hitrem in zahtevnem svetu. Tvoje občutke tesnobe, nihanja razpoloženja in težave s samopodobo je pomembno obravnavati z veliko mero sočutja do sebe. Prvi korak, ki ga lahko storiš, je, da se poskušaš zavedati, da tvoja vrednost kot človeka ni odvisna od zunanjih dosežkov, kot so ocene. Si edinstvena in dragocena oseba s svojimi talenti, značilnostmi in možnostmi za rast, ne glede na to, kaj pravijo zunanji kazalniki.
Za obvladovanje tesnobe in čustvenih nihanj je koristno, da razviješ rutino, ki ti bo pomagala ostati v stiku s sedanjim trenutkom in zmanjšati obremenitev s preveč sedenja. To lahko vključuje kratke sprehode, vaje raztezanja ali krajše meditacije, ki jih lahko izvajaš med odmori ali celo na poti v šolo in nazaj. Če se v šoli pojavijo take misli, jih poskusi preusmeriti. Reci si STOP, o tem zdaj ne bom ramišljala in si poišči nekaj ,kar te bo zamotilo. To je lahko pogovor s prijateljem, reševanje nalog, lahko si celo v mislih odštevaš od 100-7 in tako naprej.
Vzpostavljanje stabilne dnevne rutine, kjer si namerno vzameš čas za sprostitev in dejavnosti, ki te veselijo, je prav tako ključnega pomena. To ti lahko pomaga izboljšati razpoloženje in ti da občutek, da imaš nadzor nad svojim življenjem. Poišči nekaj v čemer najbolj uživaš in počni čim eč takih stvari.
Kar se tiče težav s samopodobo in občutkov manjvrednosti, je pomembno, da si obkrožena z ljudmi, ki te podpirajo in razumejo. Pogovori se z družino ali prijatelji, ki jim zaupaš, o svojih občutkih. Včasih samo izražanje tega, kar čutimo, lahko zmanjša težo, ki jo nosimo.
Poleg tega, da si iskala strokovno pomoč, kar je zelo pomemben korak, lahko razmisliš tudi o dnevnem zapisovanju svojih misli in občutkov. To je lahko koristen način za razbremenitev in boljše razumevanje tega, kar doživljaš.
Ne pozabi, da je tvoje duševno zdravje pomembno in da si zaslužiš čas, prostor in podporo, ki jih potrebuješ za okrevanje. Življenje sicer res prinaša obveznosti, a tvoje dobro počutje in zdravje sta vedno na prvem mestu.
Upam, da ti bodo ti nasveti pomagali in ti želim veliko moči in poguma na tvoji poti do boljšega počutja.
Lep pozdrav,
Živa Pirc, mag. psihologije