Živjo,
V 2 letniku sem začel zvečiti tobak. S prva ni bilo zelo pogosto sedaj pa je bilo zadnje čase vedno boljo pogosto in tudi dlesni so občasno bolele zato sem se odločil da neham. Torej, da preidem k bistvu. Za novo leto sem rekel konec z tobakom a moram priznati, da je malo težje kot sem mislil. Prvih nekaj dni ni bilo težav potem sem pa imel nekaj časa eno depresivno obdobje(vrjetno ravno zaradi pomankanja?)kjer me je vsaka malenkost spravila v slabo voljo kjer se je zdelo da je edina rešitev tobak itd... No zanima me kako naj si pomagam da nebom v tem času ko traja vse to da nebom kupil nove škatlice in začel ponovno? Trenutno se probam zamotit s športom pa kakšnim pogovorom s prijatelji alpi kar kašnim filmom sam včasih je res težko ker telo kar hoče imeti nikotin. Je pa res, da so ta obdobja vedno manj pogosta ampak glede na to da je mimo šele 1.teden nesmem preveč proslavlati. Zasledil sem sicer da se dobijo neki neškodljivi nadomestki breznikotina ki ga daš pod ustnico a nevem če so res neškodljivi in kje se sploh to dobi? Prosim če mi predlagate načine kako se upreti nebi pa rad šel do zdravnika ali pa na kakšne delavnice ker še vseno mislim da mi lahko uspe brez tega.
• Uredništvo
Jasna Klemenčič

Odgovor svetovalca:
Pozdravljen,
najprej ti čestitam za tvojo odločitev, da prenehaš z žvečenjem tobaka in da ti je že uspelo vztrajati en teden. Res je, prenehati je težje, kot se zdi na prvi pogled, in verjamem, da vztrajanje pri odločitvi nikakor ni preprosto. Zanima te torej, kako si vztrajanje olajšati in se zamotiti, da ne bi spet kupil tobaka.
Tobak je (sicer dovoljena) droga, kar pomeni, da vpliva na delovanje tvojih možganov in povzroča odvisnost. Slednja se pojavi tako na telesni ravni (ki jo zaznaš kot potrebo telesa po drogi, da lahko normalno deluje) in na psihični ravni (ob uporabi droge doživljaš prijetna čustva, se sprostiš, občutiš ugodje in podobno). Veliko lažje je premagati telesno odvisnost, le-ta lahko namreč izzveni že po nekaj dnevih ali tednih. Težje je s psihično odvisnostjo, ki zahteva veliko napora in spremembo vzorcev vedenja, mišljenja in čustvovanja.
V lekarni je možno kupiti razna sredstva za lajšanje potrebe po nikotinu (npr. žvečilni gumiji, obliži …). Katera so zate najprimernejša in kako delujejo, lahko povprašaš tam in farmacevt ti bo svetoval, kaj izbrati. Sama ti na tem mestu žal ne znam pomagati, saj nimam znanja s tega področja. Vendar pa so razni psihološki ukrepi prav tako učinkoviti in ti svetujem, da se nikotina skušaš najprej odvaditi na tak način. Zelo dobro je, da se poskušaš zamotiti s športom in s prijatelji, zato s tem le nadaljuj. Prav tako je ključnega pomena to, da si sam odločen in motiviran za spremembo. Praviš, da je mimo šele en teden in da ne smeš proslavljati, ampak bi ti sama tu svetovala, da si ponosen nase za vsak dan posebej, ko ti je uspelo premagati željo po nikotinu. Učinkovito bi bilo, da se po vsakem obdobju, ko ti uspe zdržati brez nikotina, nagradiš. Po manjših obdobjih, recimo za vsake tri do štiri dni, si privoščiš manjšo nagrado. Ko pa ti uspe doseči cilj, torej da se popolnoma znebiš odvisnosti, pa si nameniš nekoliko večjo nagrado. Dobro je, da si na vidnem mestu beležiš vsak dan, ko ti je uspelo biti brez nikotina. Dlje boš vztrajal, manj verjetno je, da se boš prekršil. Zraven si zapiši še razloge, zakaj je dobro, da z žvečenjem tobaka prenehaš. Za podporo pa lahko prosiš tudi družinske člane in prijatelje. Vsem povej, da se želiš odvaditi tobaka, tudi tako bo vztrajanje učinkovitejše in lažje. Koristno pa je tudi, če navado žvečenja tobaka zamenjaš z novo, bolj zdravo navado, sploh če si po tobaku posegal v stresnih situacijah. Namesto da bi takrat žvečil tobak, raje popij kozarec vode, kave ali čaja, vzemi kakšen prigrizek ali žvečilni gumi, pojdi na sprehod … Poskusi tudi prepoznati, katere so tiste situacije, ko začutiš željo po tobaku. Ali si takrat žalosten, ti je dolgčas, čutiš stres? Če pa boš ugotovil, da ti prej navedeni ukrepi ne pomagajo, pa se zmeraj lahko odločiš še za strokovno pomoč in podporo pri premagovanju odvisnosti.
Verjamem, da zmoreš! Želim ti veliko uspeha in vse dobro v novem letu,
Jasna Klemenčič, dipl. psihologinja (UN)