Pozdravljeni,
Že kaki mesec opazam da imam zelo mocne tezave z spanjem. Dva tedna nazaj se pa mi je začelo bolj pogosto dogajat. Da vam bolj podrobno opisem. Ponavadi se odpravim spat nekje ob 10uri zvecer in preden se odpravim v posteljo sem zelo zaspana in utrujena ampak ko dejansko pridem v posteljo pa nikakor ne morem zaspati, ves čas nekaj razmišljam in si nemorem "ustaviti glave" to je zelo mucno in naporno. Te misli me potem kasneje čisto prebudijo in nemorem vec spati. Sem probala ze z preusmeritvijo pozornosti npr. sem si dala uro v sobo in se koncentrirala na "tiktakanje" ali pa stela do sto, ampak se mi zdi da ni kaj dosti pomagalo. In zaradi tega sem par krat manjkala v soli ker se nisem mogla vstati iz postelje tak sem bila utrujena in brez energije ker veckrat nespim tako kot bi morala. Ponoci se veckrat prebudim in tudi pred spanjem imam prisilne misli npr. Kaj ce moram na stranisce?( to je misleto kot prisilna misel saj ce negrem vsaj 2x na stranisce pred spanjem me je strah da me bo tiscalo ponoci in se bom zbudila ter nebom mogla zaspati), Kaj ce se bom ponoci spet zbudila?, Kaj ce spet nebom spala? In potem mi spanje povzroca skrbi in strah namesto da bi mi to bila sprostitev. Res nevem vec kaj naj naredim tudi sem ze poskusila spat na sedežni v dnevi sobi in pri mami ampak ni nekega napredka edino na sedezni mi je bilo kolko tolko ok, ampak me starši zbudijo zgodaj zjutraj tako da imam spet moten spanec. Zelo vam bi bila hvalezna za odgovor, Hvala.
• Uredništvo
Tina Rzeničnik Uršič

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
Slišati je, da ti misli preveč zaposlijo možgane in namesto da bi možgani in s tem telo dobilo "signale" da je čas za spanje in bi se umirili, postanejo ob razmišljanju še bolj aktivni in tako postane še težje zaspati. Moj prvi nasvet, ki deluje pri veliki večini posameznikov, če so vztrajni in to nekaj časa redno, vsak večer prakticirajo je: ne trudi se zaspati, pomeni, ko vidiš da ne moreš zaspati že nekje 15 minut, se vstani iz postelje in se zaposli z neko umirjeno aktivnostjo, ki ti je ljuba (npr. risanje, barvanje, branje, reševanje sudoku). To počni tako dolgo, dokler ne boš zelo utrujena in takrat se vrni v posteljo. Če se še enkrat zgodi da se ti začnejo po glavi "vrteti" različne misli, zopet ponovi zgornjo vajo. In še enkrat in še enkrat če bo treba. To zna biti zelo naporno prve nekaj noči, ampak če boš nekaj časa vztrajala, bo učinek. Obenem pa je seveda pomembno, da maš dobro prezračeno in temno sobo. In da hodiš v posteljo čimbolj v istem času in se tudi vstajaš ob istem času.
Prilagam uporabne linke, kjer so zelo razumljivo in strnjeno napisani nasveti, ki pripomorejo k boljšemu spancu.
https://nijz.si/zivljenjski-slog/spanje/mladostniki-in-spanje/
https://nijz.si/zivljenjski-slog/spanje/svetovni-dan-spanja-2023/
Poskusi in se prosim še javi kako ti gre.
Tina Rzeničnik Uršič, mag. psihologije