Dober dan. Jaz bi rada rešila svojo težavo in sem se odločila obrniti na vas, vas malo povprašati kako umiriti ali se znebiti senzorne občutljivosti. Že dolgo časa sem izredno preveč občutljiva na zvoke. Ko se npr. peljemo v avtu in nekdo diha ne zdržim brez tega, da povem, da naj neha in takrat imam občutek, da se mi bo zmešalo. Tudi npr. ko nekdo žveči moram povedati, da naj neha, srce mi začne močno razbijati, postanem besna in živčna, ko je nekdo prehlajen npr. in si ne zbriše nosa in kako bi rekla potegne gor nosni izcedek me to tako moti, da je grozno. Tudi, ko se me nekdo dotakne, objave me začne mraziti in se moram umakniti. Kako se naj znebim tega?
Uredništvo
Živa Pirc

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
če sem te prav razumela, doživljaš občutljivost na zvoke in pa tudi dotike in te zanima, kaj storiti, saj te določene situacije spravljajo v stisko. Verjamem, da ti je težko, ko se soočaš s senzorno občutljivostjo, in da so občutki, ki jih ob tem doživljaš zelo preplavajoči.
Super je, da si nekatere sprožilce že prepoznala, npr. žvečenje in brisanje nosu. Lahko si začneš take situacije zapisovati v dnevnik in zraven napišeš, v kateri situaciji se je to zgodilo, kdaj in kako si se ob tem počutila. To ti bo v prihodnje pomagalo prepoznati vzorce, ki vodijo do občutkov preobčutljivosti. Nekateri ljudje ugotovijo, da jim določene prilagoditve v okolju lahko pomagajo zmanjšati senzorno občutljivost, kot so uporaba slušalk za zmanjšanje hrupa ali umik v drug prostor. Pri situacijah, kjer je možno lahko preizkusiš umik in umiritev ali pa uporabo slušalk za zmanjšanje hrupa.
Ko senzorna občutljivost tako močno vpliva na tvoje vsakodnevno življenje, je iskanje načinov za umiritev teh občutkov pomembno. Predstavljaj si, da imaš v sebi nekakšen notranji termometer, ki nadzira, kako močno čutiš različne dražljaje okoli sebe. Včasih se ta malce preveč "ogreje", še posebej ko zaslišiš določene zvoke ali občutiš določene dotike. To, da si že prepoznala, kaj sproži tvojo preobčutljivost, je velik korak naprej.
Pomembno je tudi, da veš, kako skrbeti zase, ko začutiš, da ti srce močno bije in postajaš živčna. Naučiti se dihalnih vaj ali meditacije bi ti lahko pomagalo umiriti tvoj um in telo. Prav tako se lahko počasi in postopoma učiš biti v prisotnosti teh zvokov in dotikov, da ti sčasoma morda ne bodo več povzročali toliko nelagodja. Več o vajah za sproščanje si lahko pogledaš v zavihku Razišči, npr. Zvočni posnetek: Usmerjanje pozornosti na dihanje | #to sem jaz.
Čeprav se morda zdi težko, je s časom in podporo mogoče najti načine, kako živeti s to občutljivostjo in celo zmanjšati njeno vplivanje na tvoje počutje. Lahko pa je tudi zelo koristno govoriti s strokovnjakom, ki ima izkušnje s senzorno občutljivostjo, da ti lahko ponudi več orodij in strategij, prilagojenih prav tebi. S starši se lahko obrnete na osebnega zdravnika, ki te bo usmeril naprej.
Želim ti vse dobro,
Živa Pirc, mag. psihologije