Pozdravljeni!
Ta svetovalnica se mi zdi primerno mesto za moji težavi zato sem se orbnila na vas.
1. Že zelo dolgo časa imam težave z koncentracijo in zmedenostjo. Nekako se je vse začelo v 8. razredu izrazito, da je bilo res vidno zdaj sem 1. letnik tako, da vse skupaj traja dobri 2 leti. Dogajalo se mi je, da ko mi je nekdo nekaj naročil npr. pojdi v omaro in prinesi nekaj sem šla do omare in čeprav, je bila stvar pred mano, sem se nekako zmedla in je nisem videla. Vglavnem dogajale so se še podobne stvari glede zmedenosti. To je trajalo nekaj mesecev, potem je prišlo obdobje, ko je vse skupaj minilo in se potem spet ponovilo. Zdaj se mi tudi v srednji šoli dogaja, da sem zmedena in neskoncentrirana en primer: v šoli smo morali delati z mikroskopi, opazovati neke celice preko njih itd. in meni pač res ni problem delati z tem. Potem naredim neko napako in me profesor opozori in postanem zmedena in neskoncentrirana in jo želim odpraviti ampak je ne, ker postanem zmedena. Velikokrat sem tudi raztrešena čisto preprosto povedano in je res grozno. Velikokrat naredim pri eno in isti stvari napako 10 krat pa me ljudje opozarjajo ampak preprosto ne morem. Res me skrbi ali obstajajo kakšne taktike, načini kako naj bom manj raztrešena in ne zmedena?
2. Imam še eno težavo. Zadnje čase se mi dogaja, da mešam številke. Pri črkah ni problema. Zaradi tega mi je začela delati težave matematika imela sem lepe ocene 4 in 5 zdaj sem zaradi tega padla na 3 in 2. V šoli moramo rešiti nek račun in je noter več raznih formul pa vsega skupaj so bolj zapleteni. In jaz preprosto zamešam številke in je potem itak vse narobe. Recimo sprva vidim na papirju, da piše 12b potem že 12a na koncu že čisto nekaj desetega in tudi na testu delam take napake, ker mešam številke da je vse groza. Moji starši tudi to opažajo in mislijo samo, da sem utrujena ampak jim ne upam povedati, da mešam številke. Zgodilo se mi je zdaj že parkrat npr. da nehče pove neko številko, jaz jo hočem napisati in jo obrnem recimo nehče pove 23 jaz pa napišem 32 in take podobne. Pred nekaj dnevi smo se tudi z sošolkami pogovarjale in je ena recimo povedala, da ima 46kg jaz sem pa v svoji glavi zamešala z 56 in jaz jih imam 53 in sem v glavi zamenjala da jih imam 43. Res ne vem kaj je narobe z mano :(
Hvala za pomoč!
Uredništvo
Amadeja Jurič

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
kot razberem iz tvojega sporočila, se že nekaj časa soočaš s težavami na področju pozornosti in koncentracije, ki jih sama opažaš kot pogosto zmedenost, raztresenost in delanje napak. Zadnje čase opažaš tudi, da mešaš številke, ne pa tudi črke – čeprav v nadaljevanju navajaš primer, kjer najprej vidiš 12b, potem pa 12a (tudi to je lahko posledica težav s pozornostjo). Kolikor razumem je bilo neko vmesno obdobje, ko je bilo boljše, sicer pa vse skupaj traja že več kot 2 leti. Zanima te, ali obstajajo tehnike oziroma vaje, ki bi pomagale izboljšati tvojo pozornost.
Seveda obstajajo načini za »treniranje« lastne pozornosti in koncentracije. Preizkusiš lahko meditacijo ali čuječnost (pri obeh je za opazne rezultate potreben daljši čas prakticiranja aktivnosti), reševanje miselnih nalog (npr. sudoku, križanke, šah ...), v trenutkih zmedenosti pa tudi tehniki STOP in 5-4-3-2-1 (tehniki sta sicer namenjeni »prizemljevanju« v primeri močnih čustev, negativnih misli in podobno, vendar sta lahko tudi dober pripomoček za usmerjanje pozornosti in misli v dani trenutek na »tukaj in zdaj« - napotke za omenjene tehnike najdeš na spletni strani #tosemjaz). Spremljaj, kaj so moteči dražljaji v okolju ali v tvojih mislih, ki zmotijo tvojo pozornost. Kam ti odplavajo misli?
Naj poudarim, da se je pri omenjenih težavah s pozornostjo smiselno vprašati tudi, kje sploh tiči bistvo tvojih težav.
Razlogi za težave s pozornostjo so lahko številni: zdravstvene težave (pomanjkanje določenih vitaminov, mineralov; možganske okvare, ...), pomanjkanje motivacije, utrujenost/slaba kvaliteta spanca, duševne težave, preobremenjenost, prekomerna uporaba zaslonskih naprav, pomanjkanje telesne aktivnosti, ... Zgolj na podlagi tvojega sporočila je nemogoče določiti, kje leži bistvo tvojih težav, zato se mi zdi smiselno, da svoje težave zaupaš staršem, ki ti lahko pomagajo pri iskanju najboljše rešitve zate. Praviš, da starši sami opažajo, da nekaj ni v redu in jih to najbrž tudi skrbi, zato bodo zagotovo cenili, če jim zaupaš, s čem se soočaš. Glede na to, da se ti težave pojavljajo tudi v šoli, se lahko za pomoč obrneš tudi na šolsko svetovalno službo.
V kolikor so težave tako moteče, da pomembno vplivajo na tvoje vsakodnevno funkcioniranje, bi bilo smiselno obiskati tudi osebnega zdravnika, nenazadnje se lahko za temi težavami skriva kak globlji problem.
Želim ti prijeten konec tedna in te lepo pozdravljam,
Amadeja Jurič, mag. psihologije