Okej torej jaz sem stara 14 let in hodim v 9. razred. Zadnje par mesecev imam resne težave z obvladovanjem jeze, stresom in na splošno samokontrolo. Že 4 leta imam sladkorno bolezen, celiakijo in probleme z ščitnico. Torej od tega 'timeline' imam nekaj težav. Že nasplošno sem močen karakter in se hitro to pokaže. Ne znam se kontrolirati dovolj, da bi bilo okej. Konstantno sem razdražema, skoraj vsaka stvar me moti, vsi se mi zdijo pač nerazumevajoči. Na živce grem že sama sebi in res res res si želim to spremenit. Iz strani staršev ne morem dobiti nasveta kako se samokontrolirat. Največ se prepiram z njima (drugače smo zelo povezani ampak zadnje čase smo na mejah). Gre za to, da me ne razumeta in, da ne razumeta da jaz pri kregu samo hočem prit do besede in povedat svojo plat zgodbe - onadva obadva trdita, da imam jaz vse narobe in, da onadva vesta najboljše kaj se dogaja. Pravita mi, da sem arogantna, nehvaležna hčerka in predvsem, da nimam spoštovanja do njiju. Jaz se zavedam, da je večina krivde na moji strani, saj jaz klejem in grdo govorim. Jaz sem tista, ki se 'pusti' da me nekdo sprovocira. In zato hočem jaz sebe rešit tukaj. In začeti spreminjat sebe, ne druge. Dobesedno imam pun kufer tega, da se konstantno počutim pod stresom in razdražena. V šoli mi gre kr v redu ampak je vseeno stresno. Nimam težave s samopodobo odzunaj, ampak bolj to kaj je v glavi. Zaradi vseh teh negativnih občutkov zgubljam apetit, glavobole imam dnevno, sem brez energije in vedno imam neke boležine (trebuh, hrbtenica,...). Res bi rada popravila sebe. Ampak nimam pojma kako in kje začet in kako se lepše obnašati.
Lep pozdrav.
• Uredništvo
Maruša Bertoncelj

Odgovor svetovalke:
Draga Alina.
Zelo dobro si opisala svoj problem, zato si zlahka predstavljam, kaj se ti dogaja. Izguba nadzora nad lastnimi čustvi, zlasti tistimi čustvi, ki na okolico vplivajo slabo, je zelo neprijetna izkušnja. Kažeš zelo dober vpogled vase, zavedaš se, da je to nekaj, kar se dogaja v tebi, in želiš to obvladati - to je že več kot pol poti do spremembe. :)
Najprej bi ti rada zagotovila, da s teboj ni nič narobe. V adolescenci grejo naši možgani skozi zelo naporno rekonstrukcijo in to, preprosto povedano, pomeni, da tisti del možganov, ki skrbi za nadzor, zelo pogosto odpove. Pravzaprav se šele začne zares razvijati. Nekateri najstniki velikokrat izgubijo nadzor nad čustvom žalosti, drugi so zelo anksiozni, spet tretji se pogosto in intenzivno jezite. Včasih se zgodi tudi vse hkrati. Vem, to ni res fajn, ampak prav vsi smo to dali skozi. Tudi tvoja starša, čeprav se sedaj morda pretvarjata, da ne vesta, kaj ti je, in da sta pozabila, kako sta se s tem spopadala sama. ;)
Dobra novica pa je, pa da se da nadzor nad čustvi izuriti. S tem pomagamo možganom, da se prej in bolj učinkovito "uredijo" tako, da nas pri vsakodnevnih stvareh podpirajo - ne pa da nas spravljajo v težave. :)
Zato te vabim, da se lotiš našega novega priročnika. Kot vidiš, je to tako pogosta težava mladih, da so kolegi sklenili priročnik posvetiti prav temu: kako obvladati svojo jezo.
V priročniku Za krmilom svoje jeze boš tako lahko prebrala več o tem, zakaj se ti dogaja, kar se ti dogaja. Pomagal ti bo prepoznati tvoje lastne sprožilce in ti pokazal, kako lahko vadiš drugačen odziv na čustvo jeze. Namreč - na čustva nimamo vpliva. Vsa čustva so okej, tudi jeza. Imamo pa vpliv na to, kaj s temi čustvi naredimo. In to je tisto, kar nas loči od živali - da se ljudje vedno lahko naučimo upravljati lastna čustva tako, da lahko bolje živimo, sami s seboj in z drugimi.
Omenila si tudi svoj karakter. Drži, to je nekaj s čimer se rodimo in se skozi življenje ne spremeni kaj dosti. Tudi s tem ni nič narobe. Ljudje smo različni in prav je tako. Popoln pa ni čisto nihče. Vseeno se da karakter obvladovati, ko je to na mestu - prav z vadenjem regulacije čustev. To pa poteka enako kot treniranje mišic. Večkrat in dlje, ko vadimo, bolje nam bo šlo in nazadnje nam bo to postalo spontano.
Srečno! :)
Maruša Bertoncelj, univ. dipl. socialna pedagoginja