Letos sem 3 letnik gimnazije. Ocene že štejejo za faks, jaz pa še kar ne dojemam da se moram učiti saj sem zadjnja dva letnika zdelala z oceno 2. Želim si boljših ocen in vem da sem jih sposobna imeti ker sem bila v OŠ odličnakinja ampak v srednji šoli se je nekaj spremenilo. Tudi če bi se rada učila in si napišem sestam tudi ostalih opravil se nič od tega ne morem spravit delat. Nimam ne energie in ne volje. Sovražim to neproduktivnost ker vem da lahko naredim več iz sebe. Tudi če si probam zastaviti manjše cilje in jih sopnujem ne opraavim niti teh.
• te
telefon_pa_to
khm... kolikšen imaš screentime nadan....?
• Uredništvo
_izbrisan uporabnik_

Odgovor svetovalca:
Zivjo!
Hvala, da si delila svojo situacijo z nami. Mladih, ki se srečujejo s takimi težavami je ogromno. To, da se zavedaš težave in želiš spremembe, je pomemben prvi korak. Veliko dijakov doživi podoben prehod – v osnovni šoli je sistem drugačen, v gimnaziji pa je več samostojnosti in poveča se občutek, da ste pod pritiskom, da je vse zelo pomembno, da je vsega preveč. Tem idejam pa sledi povečan občutek utrujenosti, pomanjkanje volje ali celo občutek krivde, če nam ne uspe delati po načrtu.
Poglejmo, kako so povezane tvoje misli, čustva in vedenje:
- Ko pomisliš: »Nikoli mi ne bo uspelo, neproduktivna sem,« čutiš obup in ostaneš brez energije.
- Ko si brez energije, se težje lotiš učenja ali drugih nalog.
- Tako si potrdiš prvotno misel in začaran krog se sklene.
Ključ je, da ta krog postopoma prekinjaš – ne z velikimi spremembami naenkrat, ampak z zelo majhnimi, izvedljivimi koraki, kjer doživiš majhen uspeh in se začne vračati občutek kontrole.
Praktični primer:
Namesto da si rečeš »Danes bom naredila vse za matematiko«, si določi konkretno, časovno omejeno nalogo: »V naslednjih 15 minutah bom rešila dve nalogi iz matematike.«
Ko jih narediš, se ustavi, zabeleži uspeh (naredi kljukico na to-do listku) in si daj majhno nagrado (zadovoljno stisneš pest, greš pogledat skozi okno, lahko poslušaš svoj najljubši komad, spiješ čaj …).
Ozavesti idejo, da si delala 15 minut in, da že prekinjaš začaran krog. Misel »Ne zmorem« se zamenja z »Zmorem vsaj majhen del«. To postopoma dviguje motivacijo in disciplino.
Koristna vaja:
Na list papirja nariši tri stolpce:
Misel (kaj si rečeš)
Čustvo (kaj ob tem čutiš
Vedenje (kaj nato narediš)
Vsakič, ko se ti ne ljubi učiti, zapiši misel, čustvo in vedenje.
Potem zapiši obrnjeno, spodbudno misel (npr. »Ni mi treba vsega naenkrat. Začnem z majhnim korakom«) preizkusi, kako deluje to nate in kaj narediš, kakšno je tvoje vedenje.
Sčasoma boš imela več vpogleda v svoje vzorce in jih boš lahko bolje usmerjala. To je proces – ni treba, da ti uspe popolno že zdaj. Važno je, da poskusiš, opazuješ in se učiš iz vsakega malega koraka.
Lep pozdrav,
Tina Jeromen, univ. dipl. psihologinja
PS.
Tukaj je primer 2- dnevnega načrta z majhnimi, izvedljivimi nalogami, da boš imela strukturo in občutek napredka.
Cilj: ponovno vzpostaviti občutek nadzora in disciplino pri učenju.
Pravilo: manj je več – vsak dan majhen, dosegljiv korak.
Nagrada: po vsakem uspešno opravljenem koraku se pohvali ali si privošči nekaj prijetnega
Dan
Naloga
Časovna omejitev
Obrnjena misel (VKT vaja)
Opomba / Nagrada
Ponedeljek
Odpri zvezek za matematiko in preglej eno stran snovi.
10 minut
»Ni mi treba vsega naenkrat, začnem z enim delom.«
Če uspem, grem na kratek sprehod.
Naredi eno nalogo iz snovi, ki jo jutri obravnavamo.
15 minut
»Če naredim malo, sem že v gibanju.«
Poslušam eno pesem, ki mi je všeč.