Pozdravljeni,
sem 15-letna dijakinja prvega letnika gimnazije in že nekaj časa se soočam z veliko stisko. Zelo se trudim pri učenju, vendar kljub temu pogosto dobivam slabe ocene. Večina ocenjevanj, ki me čaka v aprilu in maju, so popravki enic, kar me še dodatno obremenjuje.
V aprilu imam 7. 4. popravljanje fizike, 10. 4. ponovno pišemo matematiko, 22. 4. pa imamo prestavljeno zgodovino. V maju se ocenjevanja nadaljujejo skoraj vsak dan: 6. 5. latinščina, 8. 5. zgodovina (ponavljanje), 13. 5. kemija, 14. 5. španščina, 15. 5. slovenščina (besedišče), 16. 5. latinščina (spraševanje), 17. 5. glasbena (nastop), 18. 5. kemija (spraševanje), 20. 5. slovenščina (test), 21. 5. zdravstvena vzgoja, 22. 5. angleščina, 23. 5. informatika, 24. 5. matematika (spraševanje), 25. 5. geografski projekt in glasbena, 26. 5. fizika (test).
Občutek imam, da se učim ure in ure, rezultatov pa ni. Zaradi tega se počutim, kot da se trudim zaman. Kot da se luč na koncu tunela počasi ugaša. Včasih imam občutek, da sem preprosto premalo sposobna, ker sem že od osnovne šole pogosto slišala, da nisem dovolj pametna ali da sem “zabita”. Nekateri učitelji in vrstniki so me večkrat poniževali ali se norčevali iz mene, kar je zelo vplivalo na mojo samozavest. Te besede so se me prijele in jih še danes težko odmislím.
Obiskujem tudi glasbeno šolo, kjer imam solo petje — to je nekaj, kar me res veseli in mi daje občutek, da sem v nečem dobra. Že nekaj let ne treniram ničesar, ne zato, ker ne bi imela časa, ampak ker ob tem sploh ne čutim veselja. Sprehodi in tek mi nikoli niso bili všeč, petje pa je bilo vedno moj prostor, kjer sem lahko zadihala. Zdaj pa imam občutek, da izgubljam tudi to.
Doma je situacija dodatno težka. Starša mi pogosto predlagata, naj se prestavim na drugo šolo, češ da tako ne bo šlo več naprej. Razumem, da želita zame dobro, vendar imam občutek, da ne vidita, koliko se trudim. Ko slišim, da “skoraj ni več izhoda”, me to zelo prizadene in še poveča občutek neuspeha. Ne želim na drugo šolo — klasična gimnazija mi veliko pomeni — vendar se bojim, da ne bom zmogla, če bo tako naprej.
Zaradi vsega tega sem zelo obremenjena, utrujena in prestrašena. Ne vem več, kako naj se lotim učenja, kako naj se motiviram in kako naj se spopadem s pritiskom. Rada bi razumela, zakaj kljub trudu ne napredujem, in kako naj se izkopljem iz tega občutka, da je vse izgubljeno.
Hvaležna bom za kakršen koli nasvet ali usmeritev.
Lep pozdrav A.
• Uredništvo
Katarina Šepetavc

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
naj ti najprej povem, da mi je žal, da se počutiš tako neuspešno. Iz tvojega sporočila je zelo jasno, da v svoje učenje vlagaš trud in da ti je pomembno, da si v šoli uspešna. To že samo po sebi pove, da nisi nesposobna, in žal mi je, da si to poslušala od ljudi, ki si jim najbolj zaupala. Nekdo, ki se toliko trudi, razmišlja in išče rešitve, ima ogromno notranje moči in veliko potenciala, da svoje težave tudi reši.
Napisala si, da se veliko učiš, ampak nekako ni pravih rezultatov. Gimnazija je zahtevna šola in za uspehe je potrebno imeti razvite dobre strategije učenja. Učenje se začne že v šoli - poskušaj res pozorno poslušati učno snov in si delati dobre zapiske. Boljše je, da si zapiske delaš sama, ne samo, da si jih izposojaš, ker si boš s pisanjem že takoj na začetku snov boljše zapomnila in jo boš lažje priklicala v spomin. Če česa pri razlagi ne razumeš, je najbolje, da kar takoj vprašaš in prosiš za podrobnejšo razlago.
Doma si snov razdeli po sklopih. Pomembno je, da delaš sproti in vsak dan. Ker je trenutno veliko ocenjevanj do konca šolskega leta, bi bilo mogoče dobro, da razmisliš, kateri predmeti ti delajo največ težav in si za tiste poiščeš pomoč. V srednjih šolah pogosto obstajajo kakšne vrstniške učne pomoči - morda lahko o tem vprašaš razredničarko ali pa šolsko svetovalno delavko. Bi bilo mogoče možno, da bi si za predmete, ki so ti najtežji, poiskala inštrukcije?
Tvoj prioritetni cilj naj bo popraviti predmete, kjer je stanje kritično, zato sem usmeri največ energije. Naj ti ne bo težko prositi za pomoč pri učenju - to ni nobena šibkost. Vsi kdaj potrebujemo koga, da nam pomaga.
Seveda pa ob šolskem delu ne smeš zanemariti stvari, ki jih rada počneš in te napolnijo z energijo, zato petja nikar ne opuščaj, če ti je v veselje. Dodaj pa vsak dan tudi nekaj gibanja - ker imaš rada glasbo, lahko tudi plešeš - slušalke v ušesa in uživaj. :)
Verjamem, da te boli, ko starši govorijo o prepisu. Starši opažajo tvojo stisko in so zato tudi sami v stiski, zato poskušajo iskati "rešitve". Lahko jim poveš, da nisi obupala in da potrebuješ predvsem njihovo podporo in razumevanje.
Tudi to težko obdobje bo minilo. Pomembno je, da verjameš, da si ga zmožna ob pomoči premagati.
Pošiljam ti ogromno pozitivne energije. Vesela bom, če se boš še oglasila in povedala, kako napreduješ. Verjamem vate.
Katarina Šepetavc, univ. dipl. pedagoginja