dober dan
torej pred 2 letoma so se mi zacele pojvljat motnje hranjenja, manj sem jedla in tudi zelo shujsala, ko so starsi to opazili so se nekaj pogovarjali z mano inme silili jest.
Pred nekaj casa se je vse zacelo izboljsevat, malosem se zredila in zame sem na v redu tezi. Z mami sva se zmenili da ce se v enem mesecu zredim za en kg me bo pustila pr miru in res sem se trudila, jedla sem veliko veliko vec pa mi ni uspel. njej se vse to zdi zlo problem ker odrascam in je kao normalno da se zredim in noce razumet da bi js samo rada ohranla svojo zdejsnjo tezo, sploh ne da bi hujsala in tut ne razume da se js zdej pocutm kokr tok samozavestno potem se pa ne bi vec.
to sploh ni najvecji problem. zdej mi ona ukazuje kok morm pojest in je sploh ne briga da ji jst tm ze napol jokam zravn pac ona bo dosegla svoje in sploh ne vem kako nej ji povem kaj mislm. ceme bo zdej silla s hrano se mi bo tok hrana zamerla da takoj k se preselm stran sploh ne bom hotla vec jest samo zarad nje. k se probam pogovorit z njo me ignorira in je isto. hvala ce ma kdo nasvet kako nej se pogovorim z njo
Uredništvo
Maruša Bertoncelj

Odgovor svetovalke:
Živjo, Sovica.
Najprej bi pohvalila tvojo voljo in trud, da si prišla do sem, kjer si trenutno. To je težak in pomemben korak. Praviš, da si na zate v redu teži in da nočeš več hujšati. Žal mi je, da tvoja mama ne razume, kako velik uspeh je to zate.
Tvoja stiska in odpor ob njenem siljenju se mi zdita povsem razumljiva in upravičena. Nihče ne mara vsiljevanja s strani drugih, ko gre za naše lastno telo, tudi če je dobronamerno.
Mama pa je vendarle samo mama: mame so tako narejene, da jih stalno (in velikokrat tudi pretirano) skrbi za svoje otroke. Pri tem kdaj tvegajo tudi to, da preveč posežejo v svobodo in pravice otroka.
Vseeno mislim, da ti tega ni treba prenašati. Se strinjam, njeno siljenje s hrano res lahko rezultira v tvojem še večjem odporu do prehranjevanja. Zdi se mi pomembno, da mama to izve čim prej. Mislim, da je tvoja drža v osnovi zelo zdrava: zavedaš se, da prenizka teža prinaša več tveganj kot koristi zate. Želiš pa ohraniti svobodo pri tem, koliko želiš jesti *od tu naprej*.
Si se poskušala z njo pogovoriti tako, da bi ji predstavila svoje razloge, zakaj nočeš jesti več in kako nate vpliva njeno siljenje? Ob tem ji lahko tudi jasno zagotoviš, da hujšala ne boš več. Morda najprej vprašaš, kdaj ima čas za pogovor ali izkoristiš kakšno situacijo, ko ni s čim zaposlena ali ni razburjena zaradi česa tretjega. Pogovori so preverjeno najboljši, ko čustva niso razburkana. Takrat lažje razmišljamo in tehtamo različne poglede.
Če to ne bo pomagalo, ji lahko predlagaš, da gresta skupaj k tvoji zdravnici in se pogovorita še z njo. Če ji bo tudi tvoja zdravnica zagotovila, da imaš trenutno povsem okej težo, se bo morda pripravljena pogajati s tabo. Odraščaš in s tem postopno prevzemaš vedno več avtonomije nad sabo, s tem pa se moraš priučiti tudi učinkovitega zagovarjanja svojih potreb. To se da tudi brez prepiranja ali "vojne s starši".
Če ti pride prav, ti predstavljam še eno učinkovito tehniko pogajanja, ki še posebej lahko pride prav s starši, saj jih načeloma želiš obdržati na svoji strani na dolgi rok.
Pogajamo se lahko s pomočjo naslednjih 5 korakov: sprejetje, izogibanje upiranju, priznanje, raziskovanje vrednot, nevtralnost in iskanje predlogov za rešitve.
Sprejetje situacije: Preden greš v pogajanje, sprejmi vajino nestrinjanje. Vsaka ima svoj prav in tako pač je. Umiri svoje telo, npr. s globokim počasnim dihanjem. Vzemi si čas, pred odpreš temo pogovora.
Izogibanje upiranju: Poskušaj se izogniti avtomatičnemu zanikanju tega, kar mama pove, ali jeznemu nasprotovanju.
Priznanje: Priznaj mami njeno potrebo. (npr.: "Razumem, da te skrbi in da mi hočeš dobro. Tudi mene bi skrbelo, če bi imela hčerko z izkušnjo, ki jo imam jaz. Poskušaš me zaščititi.") Opazuj njeno rekacijo na to - morda te bo presenetilo, kako bo spremenila ton govora.
Raziskovanje vrednot: Razišči svoje vrednote v vajinem odnosu. Kako želiš, da ravna s teboj? Kako se želiš počutiti v odnosu z njo in kako želiš, da te doživlja ona? Kaj si v vajinem donosu želiš na dolgi rok? Odzovi se skladno s tem - in ne s čustvi, ki so te preplavila nekaj minut nazaj.
Nevtralnost: Spregovori s čim bolj nevtralnim glasom. Poskusi govoriti brez jeze ali joka, ampak čim bolj kot mirna, odgovorna (skoraj odrasla) oseba, ki želi plodno sodelovati z drugo odraslo osebo.
In nato gresta skupaj v iskanje takšne rešitve, ki bodo sprejemljiva za obe. Mama je zate odgovorna do tvoje polnoletnosti, zato ima pravico (so)odločanja, ko gre za tvoje zdravje. In to je lahko odlična varovalka zate! Si predstavljaš, kaj bi se zgodilo, če bi naenkrat vsi najstniki po svetu dobili pravico, da o sebi odločajo povsem sami? ;) Jaz si ne. Že v mojih najstniških letih bi to izgledalo strašno, danes pa raje ne razmišljam ... :D
Upam, skratka, da usvajanje pogajalske tehnike ne bo pretežko. :) Tudi če prvič ne uspe, poskušaj znova in znova. Le tako boš postala mojstrica v pogajanju z mamo, kar ti bo v naslednjih letih prišlo še velikokrat prav tudi na drugih področjih. ;)
Vseeno pa te spodbujam tudi k razmisleku o tem, kar trdi tvoja mama. Je možno, da je v njenem mnenju vseeno nekaj resnice? Ker še rasteš in se še razvijaš, zagotovo ne boš mogla za vedno obdržati iste teže - oz. bo ta teža kmalu postala prenizka.
Samostojnost pri odločanju je zelo malo vredna, če je ne spremlja tudi (samo)odgovornost. In odgovorna skrb zase zahteva, da kdaj prisluhnemo in zaupamo tudi drugim, sploh če vemo, da nas imajo iskreno radi in nam želijo dobro.
Upam, da sem ti vsaj nekoliko pomagala, če boš potrebovala še kaj, pa se kar oglasi.
Mislim nate,
Maruša Bertoncelj, univ. dipl. socialna pedagoginja