Pozdravljeni,
pisem vam ker nevem vec kaj storiti ali na koga se obrniti. S fantom sva skupaj dve leti in ze skozi celotno zvezo ter tudi leta pred tem je imel neobicajen urnik spanca. Pogosto je bil cele noci buden in igral igrice ali se ucil za faks. Poslednicno je seveda spal dolgo v dan. To ni bil zares problem dokler se to ni zacelo stopnjevati, buden je bil vedno dlje in prespal predavanja ter tudi razlicna druzenja in dogotke katerih se je veselil in zelel udeleziti. Po tem se je vedno pocutil zelo obupano in slabo, saj je nehote prespal mnoge budilke, klice ipd... To se sedaj dogaja ze nekaj casa in povzroca tezave v najini zvezi, saj mi gre na zivce kako neodgovorno in leno izpade ko moj fant toliko spi. Kljub temu pa vem, da si on ne zeli biti tak in zeli to spremeniti. Omeniti moram tudi, da je ze od otrostva diagnostificiran z adhd oz. add in ima tezave tudi s t.i "time blindness" in zamujanjem. Nocem, da na podlagi tega sklepate, da je samo len, ter da le iscem izgovore za njegova dejanja. Vem, da je dober fant in dobra oseba in se trudi to spremeniti vendar je obupan. Kako mu lahko pomagam saj te njegove tezave vplivajo tudi name in na najino zvezo. Skrbi me da ima mogoce se druge mentalne tezave o katerih ne zeli govoriti oz. da vi za to potreboval neko psiholosko pomoc, vendar nevem kako se sploh lotiti tega... Upam, da mi boste dali kaksen nasvet ali pripirocilo in hvala za vas cas:)
Uredništvo
Anadeja Bajzek

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
razvidno je, da te situacija s fantom obremenjuje, hkrati pa tudi njemu ni vseeno in bi se rad spremenil. Vsaka sprememba je težka, sploh zato, ker se nezdrave navade razvijejo postopoma, dokler se ne zapletemo v vzorec, ki ga težje obvladamo. Kot si zapisala je najverjetne njegova težava psihološke narave. ADHD je lahko povezan s težavami v uravnavanju spanja, pa tudi z delovanjem izvršilnih funkcij, zaradi česar se najverjetne tako zatopi v video igrice, da izgubi občutek za čas. Niso pa te težave omejene zgolj na posameznike s to motnjo, nihče od nas ni imun na privlačnost zaslonskih tehnologij - pa naj bodo to socialna omrežja, tv serije ali igrice.
Vem, da te skrbi zanj, ampak je on tisti, ki si mora iskreno želeti spremembe. Ti ga lahko spodbujaš, usmerjaš in predvsem poslušaš. Že majhne spremembe v vedenju lahko za uravnavanje spalnega ritma pomenijo veliko - npr. da igranje video igric prestavi v drugi del dneva (npr. popoldne in ne pred spanjem). Pred spanjem je pomembno, da počne aktivnosti, ki ga pomirjajo in ki ne motijo naravnega sproščanja melatonina (da ne uporablja zaslonov). Svoj spalni ritem lahko tudi postopno premika na zgodnješi čas (že samo premik za pol ure je lahko dober začetek). Dobro je tudi, da premisli, zakaj ima potrebo, da videoigrice igra čisto vsak dan. Morda na ta način umiri misli, se zamoti. Seveda mu ponudi, da se pogovorita, če pa se ti zdi, da bi mu bilo ljubše govoriti s tretjo osebo, se lahko zglasi tudi pri psihologu, ki mu bo z bolj konkretnimi vedenjskimi tehnikami pomagal uravnati ritem spanja, hkrati pa mu lahko ponudi pomoč pri morebitnih pridruženih stiskah.
S tvoje strani je nujno, da težavo naglasiš na odprt, ampak empatičen način. Izrazi, da ga ne kriviš, da ga imaš rada in da mu želiš ravno zato pomagati do spremembe. Lahko ponudiš, da gresta pred spanjem na sprehod ali pa da te pred spanjem pokliče. Najboljša rešitev bi bila, da vsaj za čas, ko si spet vzpostavlja ritem spanja, izloči igranje video iger iz svoje rutine. Če tega ne zmore, je možno tudi, da gre za odvisnost. V tem primeru bi ti predlagala, da naj se obrne na svojega osebnega zdravnika, ki ga napoti do psihologa ali pa se obrne na društvo Šteker, ki se ukvarja predvsem z odvisnostmi od digitalnih naprav.
Srečno,
Anadeja Bajzek, dipl. psihologinja (un)