Pozdravljeni.
Zadnje tedne imam resne težave s prehrano. Sploh se ne znam kontrolirati. Pojem vse, kar mi pride po roko. Predvsem imam veliko željo po sladkem. Dve keti nazaj sem bila malce podhranjena, potem pa sem mogla pridobiti na teži, kar mi ni všeč. Iz 49 kg sem prišla na 63 kg. Visoka pa sem 166,5 cm. Res ne vem, kako bi to sprmenila. Sicer sem redno telesno aktivna, ampak se res ne počutim dobro v svoji koži. Vsak dan bi samo jokala. Poskusila sem že vse možne načine, pa mi nič ne pomaga. Res bi bila hvaležna za kakršen koli nasvet, ker bi res rada prišla vsaj pod 60 kg in da bi se dobro počutila v svojem telesu. Res res vas prosim, pomagajte mi.
Hvala vam!
Lep pozdrav
• Ob
Obupana
Zdravo, se je moje vprašanje kje izgubilo? Nočem težiti, ampak še nisem dobila odgovora.
Hvala in lep pozdrav
• Uredništvo
Petra Tratnjek
Pozdravljena,
tvoje vprašanje smo že poslali svetovalki in čakamo na njen odgovor. V kratkem lahko pričakuješ odgovor.
Opravičujemo se ti za čakanje in te lepo pozdravljamo iz uredništva #tosemjaz.
• Uredništvo
Ajda Novak

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
Hvala za tvoje vprašanje, se opravičujem, da si nekoliko dlje čakala na moj odgovor.
Vidim, da si v hudi stiski zaradi svojega prehranjevanja, pa tudi zadovoljstva s sabo in svojim telesom. Z veseljem bi slišala še več o tebi. Povej mi, kaj si v preteklosti že skušala narediti, da bi vzljubila svoje telo, pa se ti zdi, da ti ni uspelo.
Iz tvojega sporočila lahko razberem, da je tvoja telesna teža v preteklosti nihala. To se pogosto zgodi, ko se želimo na hitro ali na nezdrav način znebiti kilogramov, zato se použijemo ekstremnih načinov (kot je npr. odpovedovanje sladicam, ogljikovim hidratom ali maščobi ipd.), kar pa seveda na dolgi časovni rok ni obstojno. Zato prej ali slej odnehamo, naša telesna teža pa se ponovno vrne na prvotno. Posledica pretiranega odpovedovanja je tudi občutek izgube kontrole, kot praviš, da imaš občutek, da se pri prehranjevanju sploh ne moreš kontrolirati.
Odlično je, da si telesno aktivna, zanima me, s kakšnim športom se ukvarjaš? Pri športni aktivnosti se poskušaj osredotočiti na čudovito sposobnost tvojega telesa, da te pri športanju podpira in ti ga omogoča, namesto na obliko svojega telesa ali na izgubo kilogramov.
Glede na to, da praviš, da si s svojim telesom tako nezadovoljna, da bi najraje jokala, ti priporočam, da si poiščeš pomoč. Pri nezadovoljstvu s telesom gre velikokrat za globje in bolj dolgotrajne težave, ki se morda površinsko kažejo drugače in na katerih moramo skozi psihoterapijo vztrajno in strpno delati. Pogovoriš se lahko s psihologom, psihoterapevtom ali kliničnim psihologom, ki ti bo lahko pomagal, da boš vzljubila sebe in svoje telo takšno kot je. Prej kot boš poiskala pomoč, lažje se boš osvobodila cikla pridobivanja in izgubljanja telesne teže, občutka ujetosti v lastnem telesu in nezadovoljstva s sabo. Če imaš to možnost, poskusi izbrati psihologa ali psihoterapevta, ki se specializira na področju prehranjevanja in telesne samopodobe.
Želim ti vse dobro in upam, da se spet kmalu oglasiš.
Lep pozdrav,
Ajda Novak, mag. psihologije
• Ob
Obupana
Pozdravljeni,
Trikrat tedensko hodim na vodene vadbe (cardio, krožna vadba ipd.), do sedaj pa sem veliko tudi tekla, a to zdaj ni več mogoče, ker imam težave s hrbtom. Odkar ne tečem tudi opažam, da imam večje težave s težo. Enkrat do dvakrat tedensko pa hodim tudi v hribe.
Do zdaj sem se posvetovala že z nutricionistom, ki mi je spisal jedilnik, a sem se takšnih obrokov hitro naveličala, ker so se ponavljali in sem vmes pridobivala. Šla sem tudi že na drugo dieto z veliko zelenjave in juho iz zelene, ampak mi tudi to ni pomagalo. Zdaj mi je preostalo le še to, da odstranim vse sladkorje, maščobe in ogljikove hidrate, ker sem le na ta način lahko izgubila kilograme.
Vsak teden dobim dodaten kilogram in res ne vem kaj delam narobe. Res pa je, da imam hormonske tablete, ker sem pred enim letom izgubila menstruacijo, a mislim da to ne bi smelo tako vplivati.
Kaj mi svetujete vi?
Hvala in lep pozdrav!
• Uredništvo
Ajda Novak
Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
Hvala, da si se mi spet oglasila. Iz tvojega sporočila imam občutek, da meniš, da imaš svoje telo lahko rada le ko je suho in vitko in da se zato tako trudiš shujšati. Mnoga dekleta hujšajo, da bi si bile všeč, v resnici pa tudi to na koncu ne pomaga, da bi vzljubile svoje telo, ali pa ne znajo nehati. Poskusi se namesto na hujšanje osredotočiti na to, da boš vzljubila svoje telo tako kot je. Tvoje telo se bo namreč skozi življenje in različne dogodke spreminjalo, zato tvoja ljubezen do sebe ne bi smela biti pogojena z obliko telesa ali kilogrami na tehtnici. Če te kilogrami tako obremenjujejo, lahko tehtnico tudi vržeš v smeti ali pa jo pospraviš na visoko omaro, da je ne boš videla.
Sama sem sicer psihologinja in ne nutricionistka, ampak vem, da bi morali biti obroki uravnoteženi in raznovrstni (torej tudi deloma ogljikovi hidrati, maščobe in sladkorji). Kot psihologinja ti lahko zagotovim, da ko se poskusimo nečemu odpovedati (npr. določenim živilom), po tem naše telo in misli še bolj hrepenijo. To je povsem psihološki fenomen. Tudi če na začetku izgubimo nekaj kilogramov, ker se odpovemo določeni skupini makro živil, taka izguba kilogramov nikoli ne traja dolgo, saj si prepovedanega preveč želimo in ko enkrat poskusimo, se največkrat ne moremo ustaviti. To nato vodi v pridobivanje kilogramov in pogosto na koncu končamo z več kilogrami kot smo začeli.
Namesto, da se določeni hrani odpoveduješ, jo poskusi deloma zamenjati z bolj zdravimi alternativami. Na primer namesto mesa z ogromno pire krompirja, si pripravi kosilo z nekaj mesa, malo pire krompirja in več zelenjave, ki lahko na krožniku deloma nadomesti krompir. Namesto belega kruha ali belih testenin izberi polnozrnate alternative, ko je to mogoče. Namesto sladke malice izberi navadni polmastni jogurt s sadjem in oreščki. Predvsem pa se poskušaj pri hrani izogibati absolutnim in strogim pravilom - ta namreč nikoli ne trajajo dolgo. Namesto diete poskusi trajnostno spremeniti oziroma prilagoditi svoj način prehranjevanja, da boš jedla bolj zdravo. Zdi se mi, da se giblješ dovolj. Če lahko poskrbiš, da telovadiš razmeroma redno, zraven pa postopoma spreminjaš svoje prehranjevalne navade, da se prehranjuješ čim bolj raznovrstno in zdravo, se boš najbolje počutila.
Svoje telo poskusi vzljubiti takšno kot je. Če ga ne moreš imeti rada takega, kot je zdaj, ga verjetno ne bi imela rada niti, ko bi bilo bolj suho. Oblika telesa je na koncu le oblika telesa - drugi bodo videli tvoje telo kot ga vidiš sama. Če si lahko z njim zadovoljna in to tudi pokažeš, se boš zagotovo tudi drugim zdela super.
Upam, da sem ti vsaj malo pomagala. Vedi, da je pot do končnega cilja lahko še dolga, ampak je vredna, če boš ostala na njej. Želim ti vse dobro.
Lep pozdrav,
Ajda Novak, mag. psihologije