Pozdravljeni!
kako naj se odvadim od uporabe telefona? Vsaki dan na njem prezivim vec kot 9 ur in ce ga nimam vedno s sabo se mi začne mešati. Zaradi tega so se mi poslabsale ocene in odnos z družino.
• Uredništvo
Mija Repenšek

Odgovor svetovalke:
Krompir, pozdravljen!
Najprej – super, da si pri svojih 13 letih opazil, da imaš težavo in da si o tem pripravljen spregovoriti. To je zelo pomemben in pogumen korak, ki ga že mnogi odrasli težko naredimo. Že to, da razmišljaš o spremembi, pomeni, da imaš veliko zavedanja in močno željo, da poskrbiš zase.
Pri takih težavah je pomembno, da najprej poskusiš omejevati uporabo telefona sam – na primer tako, da si postaviš jasen čas, kdaj telefon odložiš in se v tem času ukvarjaš z drugimi stvarmi (sprehod, druženje, glasba, šport, risanje …) in ti je morda kdaj brez telefona tudi dolgčas. Vendar to ni vedno lahko. Najstniki pri tem pogosto potrebujejo pomoč staršev – da skupaj postavite pravila, se pogovorite in poiščete ravnovesje.
Če sam ne zmoreš, je nujno poiskati pomoč. V Sloveniji deluje več nevladnih organizacij, kjer pomagajo z brezplačnimi svetovanji in posebnimi programi za prekomerno rabo zaslonov – med njimi Center Logout, ki ima enote v Ljubljani, Celju, Mariboru, Kranju in Kopru, pa tudi druge organizacije, kot je Šteker. Tam te lahko naučijo, kako bolje razumeti, zakaj te telefon tako močno vleče, in ti pomagajo postopno zmanjšati uporabo.
Za tvojo starost je priporočljivo, da za zabavo (gledanje videov, igre, družbena omrežja) uporabljaš vse zaslone skupaj največ približno dve uri na dan. Devet ur, kot si zapisal, je že precej nad priporočili in lahko – kot si sam opazil – začne vplivati na ocene, počutje in odnose z družino.
Pomembno je, da ne čakaš, da se bo stanje izboljšalo samo od sebe, ker se takšni problemi žal običajno sčasoma le še poglobijo – počutje se slabša, odnosi se oddaljujejo in vse težje je spremeniti navade. Zato je prav zdaj pravi trenutek, da začneš ukrepati – po korakih, z veliko potrpežljivostjo.
Ni problem, če zaslone uporabljaš zmerno – danes jih vsi potrebujemo. Pomembno pa je, da znaš prepoznati, kdaj raba postane prekomerna ali nevarna, in takrat poiščeš pomoč. To, da si to opazil in sprašuješ za nasvet, je res odličen začetek.
Za začetek ti predlagam nekaj konkretnih korakov, s katerimi lahko začneš že danes. Poskusi z omejevanjem uporabe aplikacij v nastavitvah telefona ali pa z aplikacijami za starševski nazor.  Zelo pomembno je tudi, da telefon in drugi zasloni nimajo mesta v tvoji spalnici – to je prostor za počitek, ne za obvestila in igre. Zaslone raje uporabljaj samo v skupnih prostorih, na primer v kuhinji ali dnevni sobi, kjer je več nadzora in manj skušnjav. Poleg tega si organiziraj ure brez zaslonov, recimo vsak popoldan med 15. in 17. uro, ter večerno zaključevanje uporabe telefona - oddajanje telefona, ko telefon odložiš na dogovorjeno mesto – idealno vsaj dve uri pred spanjem. Takšne majhne, a dosledne spremembe sčasoma zelo pomagajo, da se spet počutiš bolj mirno, zbrano in posledično lažje sodeluješ s svojo družino in prijatelji.
Upam, da ti bo uspelo!
Mija Repenšek, mag. zakonskih in družinskih študij, psihoterapevtka stažistka