Prosim, če vsebino skrijete.
Opažam, da imam že dolgo časa problem z odlašanjem. Najprej sem to začela opažati pri šolskem delu, zdaj pa vse več tudi drugje.
To se mi je začelo dogajati v 2. letniku, ko sem se začenjala učiti dva dni pred testi (za predmete za katere sem včasih porabila vsaj 4 dni). Na začetku je to še delovalo, ker sem bila pri samem pouku zelo zbrana in sem že od samih ur odnesla veliko.
Letos pa sem leto že začela zelo slabo. Za test iz matematike sem se zares začela učiti šele ob 22h zvečer na dan pred testom, se učila dve uri in dobila 2. Glede na vložen čas - sprejemljivo. Odlašati sem začela tudi pri drugih predmetih, najprej pri takih, ki so me manj zanimali in kasneje še pri svojih najljubših. Začele so padati enke, po vrsti, predmet za predmetom. Enostavno nisem več zmogla, ker se mi je nabralo toliko stvari, ki sem jih morala narediti zadnji dan.
Tudi, če se zares trudim in želim začeti en teden prej nikakor nisem učinkovita. Sedim za zvezkom in nič mi ne gre v glavo. Zdi se mi, kot da so se moji možgani navadili na odlašanje in se vklopijo šele, ko sem v taki časovni stiski, da je že skoraj prepozno. Takrat spet postanem tako učinkovita kot sem znala biti skozi celo osnovno šolo in v prvem letniku. Ko komurkoli to bežno omenim rečejo: "Ja nič hudega, če so ti malo padle ocene, gimnazija je res težka, boš že zdelala" Ne, ne strinjam se. Meni snov ni težka, samo res ne morem začeti z učenjem.
Ko se mi v zadnjem hipu "prižge rdeča lučka" se naučim zelo veliko in odpišem solidno ampak je ta "zadnji hip" začel vplivati na moje zdravje. Ker z učenjem začnem tako pozno (včasih šele ob polnoči), spim zelo malo. V šolo pridem neprespana in ne morem slediti pouku. S tem izgubim najpomembnejši del svojega učenja, ki je poslušanje pri pouku.
Ne vem, če je to kar poskušam razložiti smiselno ampak res se mi zdi, da se je v mojih možganih nekaj premešalo do te mere, da ne začnejo popolnoma delovati dokler ni res nujno.
Odlašanje opažam tudi na drugih področjih (npr. šport) in to mi nikakor ni všeč.
Rada bi se tega rešila, pa ne vem kako. Ko sem se s kom pogovarjala, vedno rečejo, da naj vsako stvar poskusim začeti veliko prej, ampak to ni pomagalo. Velikokrat sem poskusila in bila sem neučinkovita, nič se nisem naučila.
Prosila bi za kakšen nasvet.
• Uredništvo
Zala Tacol

Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljena.
Brez skrbi, svojo situacijo si zelo smiselno opisala. Muči te vedenje, ki ga v zadnjem času opažaš pri sebi. Praviš, da kar naprej odlašaš z učenjem in šolskim delom nasploh, podoben vzorec vedenja pa se sedaj zrcali tudi na druge aktivnosti. Če prav razumem, si v preteklosti potrebovala manj učenja in samostojnega dela doma predvsem zato, ker si pri pouku zbrano poslušala in si že tako veliko zapomnila. Zanima me, če se ozreš v preteklost, ali lahko določiš kaj je bil tisti prvi "spodrsljaj" - kaj je botrovalo k temu, da je tvoja zbranost pri pouku začela popuščati? Že samo dejstvo, da si težavo zaznala in se jo trudiš odpraviti, je velik korak naprej. Skrbi te, da so se tvoji možgani "privadili" na odlašanje in, kot praviš, ne začnejo popolnoma delovati, dokler ni res nujno. Naši možgani so zelo prožen organ in med mnogimi drugimi funkcijami tudi zaznavajo in koordinirajo naš odziv na stres. Nadzorujejo hormone, ki krožijo v krvi, in s tem omogočajo telesu, da se spopade s stresom. V stresni situaciji "izračunajo" ustrezen odziv in v nadzornih centrih možganskega debla povzročijo sproščanje noradrenalina in adrenalina, ki sprožita odziv "boj ali beg". To je tudi razlog, da se lahko v zadnjem večeru pred testom učiš več ur in intenzivno delaš - tvoji možgani prihajajoči preizkus zaznajo kot nevarno situacijo in pripravljeni so na boj.
Kako torej doseči to, da bodo tvoji možgani aktivirani tudi sicer in ne zgolj zadnje ure pred testom? Zelo pomembno je, da si spočita in naspana. Potrudi se, da svojemu telesu omogočiš dovolj počitka (osem ur kvalitetnega spanca) ter da se vsak dan najmanj pol ure gibaš na svežem zraku - možgani z dovolj kisika so budni in bistri. Ko sedeš za mizo k učenju, odstrani vse, kar jemlje tvojo pozornost - mobilni telefon, glasbo, knjige in vse ostalo, kar prehitro postane zanimivo. V kolikor je težava v telefonu, lahko pobrskaš za različnimi aplikacijami, ki so zasnovane tako, da ob vstopu v aplikacijo vneseš želeni čas, nato pa ti aplikacija onemogoči uporabo telefona za ta čas (na primer Forest: Focus for productivity). Za vsak teden si vnaprej pripravi načrt dela, kot nekakšen urnik s cilji, ki jih želiš v tednu doseči. Ne nalagaj si prevelikih nalog, ampak raje več manjših. Na primer "v ponedeljek bom od 16h do 17h reševala naloge za matematiko". Svoj čas lahko organiziraš tako, da se po opravljenem delu "nagradiš" z neko aktivnostjo, ki ti je pri srcu, na primer "v kolikor bom od 16h do 17h reševala matematične naloge, lahko zvečer pogledam eno epizodo najljubše serije".
Predvsem pa je pomembno, da se ne obremenjuješ preveč. Nič še ni izgubljeno, do konca šolskega leta je še nekaj mesecev in veliko lahko še nadoknadiš. Upam, da ti bo kaj od napisanega v pomoč. Če pa bi mi želela postaviti še kakšno dodatno vprašanje, sem tu.
Srečno,
Zala Tacol, univ. dipl. socialna pedagoginja