Spoštovani!
Sem dijakinja gimnazije in trenutno sem stara 20 let. V srednji šoli se mi je šolanje v tretjem letniku ustavilo zaradi zelo hudih dusevnih stisk (travme iz preteklosti, samomorilnost, depresija, panicni napadi, anksioznost, okm in misli, ki imajo/so imele na case ze malo psihotcno komponento, hospitalizacije na enoti za krizne intervencije). Se vedno sem v res hudi stiski. Ker sem perfekcionistka, se se nisem sprijaznila s tem, da se mi je solanje ustavilo oz. da sem solske ocene pridobivala zelo pocasi. Bojim se, da nikoli ne bom prisla iz tega zacaranega kroga. Ko gledam vrstnike na faksu, me zaboli pri srcu, saj bi si tudi sama zelela biti na njihovem mestu. Zelo si zelim dokoncati gimnazijo, uspesno opraviti maturo in se vpisati na faks. Trenutno razmisljam v smeri specialne in rehabilitacijske pedagogike, biopsihologije ali pa psihologije v Mariboru. Ocene imam zelo lepe. Po vsej verjetnosti bom tretji letnik zakljucila z odliko. So mi pa glede tretjega letnika ostali se 3 predmeti, ki jih imam v planu dokoncati naslednje solsko leto. V tem letu sem namrec v res slabem psihicnem stanju, prav tako pa cakam na hospitalizacijo (enota za nevroze v Lj), tako da bi te predmete po izpitih naredila naslednje solsko leto. Bojim se, kako bo z vpisom na fakulteto. Kaj, ce se bom na fakulteto lahko vspisala sele pri 23, 24, 25 letu ali pa celo enkrat po 26 letu? Kako je z rednim studjem na ze prej omenjenih fakultetah po sestindvajsetem letu (v primeru, da koristim svoj prvi vpis)? Grem lahko po koncanem dodiplomskem studiju se na podiplomski studij? Kako je z zaposlitvijo? Ali me bo sploh kdo zelel zaposliti, ce bom sele pri 30 koncala s faksom? Bojim se, da sem nesposobna. Zdi se mi, da se ne trudim dovolj, ceprav po drugi strani vem, da dajem vse od sebe. Sama se solam in predelujem gimnazijsko snov. Ni enostavno. Pred kratkim sem dobilo novo psihiatrinjo, ki verjame vame. To mi veliko pomeni. Kako je z opravljanjem mature, ce imam odlocbo oz. sem dijak s posebnimi potrebami. Nekje sem izvedela za prilagoditve (daljsi cas pisanja, odmori po potrebi) in da ti pristejejo 10% tock, ce nisi bil sprejet na zeleno fakulteto. Ali vse to na splosni maturi res upostevajo?
Lepo vas pozdravljam.
Uredništvo
Živa Pirc

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
najprej bi želela izraziti občudovanje za tvojo moč in odločnost, s katero se soočaš s svojimi izzivi. Iz tvojega vprašanja je jasno, da si ambiciozna in prizadevna ter vase in v šolsko delo vlagaš veliko truda. Zavedam se, da si v zahtevni situaciji in razumem, da ti je težko, hkrati pa me veseli, da imaš ob sebi strokovno pomoč, in kot sama praviš verjame vate in ti pomaga.
Skrbi te, ali se lahko vpišeš na fakulteto tudi kasneje. Za starost ob vpisu na fakulteto ni omejitev. Mnogi študenti se vpisujejo na fakulteto v poznih dvajsetih ali celo kasneje, saj se podobno kot ti srečujejo z izzivi, zaradi katerih je njihova pot drugačna. Vsaka pot je unikatna, nekateri obiskujejo faks več let pa se kasneje odločijo za prepis na drugega, nekateri se izpišejo, tretji pa morajo ponavljati letnik ali počakati z vpisom, da lahko nadaljujejo šolanje. Pravega in edinega recepta ni. Tudi če bi bila starejša od 26 let, se lahko vpišeš na redni študij. Razumem, da ti je trenutno težko, saj so vrstniki na fakulteti, vendar je pomembno, da se zavedaš, da je tvoja pot edinstvena in nadaljuješ s svojim tempom pogumno naprej. Po tvojem zapisu lahko vidim, da ti gre to odlično; čestitam ti za odlični uspeh!
Zanimalo te je tudi, ali lahko nadaljuješ študij po končanem dodiplomskem študiju. Odgovor na to je: seveda! Za nadaljevanje izobraževanja na podiplomski ravni se lahko odločiš, ne glede na starost. Poleg tega te skrbi tudi zaradi zaposlitve. Mnogo študentov zaključi študij kasneje, saj si morda vzamejo absolventsko leto, ponavljajo letnik itd., posledično pa se zaposlijo kasneje. Menim, da to ni faktor, ki bi lahko močno vplival na tvojo bodočo zaposlitev. Mnogi delodajalci cenijo življenjske izkušnje, ki jih prinesejo starejši kandidati. Tvoja zgodba o premagovanju ovir bo morda celo prednost pri nekaterih delovnih mestih, saj dokazuje tvojo odločnost, prilagodljivost in moč.
Napisala si tudi, da te zanima glede poteka mature. Če imaš odločbo o statusu dijaka s posebnimi potrebami, imaš pravico do prilagoditev pri maturi. Praviloma se upoštevajo potrebe posameznega kandidata, kar lahko vključuje daljši čas pisanja, odmore in druge prilagoditve. Glede tega je najbolje, da se posvetuješ s šolsko svetovalno službo, saj ti bodo lahko natančneje obrazložili in pojasnili tvoje individualne prilagoditve in odločbo.
Ne pozabi, da si že dokazala, da imaš moč premagati številne izzive. Tvoja pot je morda drugačna od tistih okoli tebe, vendar je prav tako dragocena in polna potenciala.
Verjamem vate in ti želim vse najboljše,
Živa Pirc, mag. psihologije