Živjo, imam vprašanje glede dela kot študent.
Zadnje čase se na mojem delovnem mestu v eni izmed verižnih trgovin dogaja, da se nadrejeni in delodajalci obnašajo nespoštljivo, do točke kjer so me obtožili ne vestnega dela, posedanja (kar ni res, nasprotje je vidno na varnostnih kamerah) in znašanja nad mano, v zvezi s tem, v javnosti (grajanje s povzdvignjenim glasom, med delovnim časom, na javnem mestu, pred strankami). Nadrejeni svojih nalog ne opravljajo in jih prenašajo na nas. Prav tako opažam, da je študentskih delavcev posledično vedno manj. Ko sem o tem govorila z delodajalko, mi je bilo zagotovljeno, da bo s težavo opravljeno, a se seveda nič ni spremenilo.
Sicer razumem in vem, da sem le študent, da nismo tako izkušeni, a se mi to vseeno ne zdi spoštljiv ali pravilen način dela.
Zanima me, kaj, če sploh kaj, se da ukreniti glede tega? Kje se lahko o tem izobrazim, pozanimam kaj so pravice in dolžnosti mene in nadrejenih?
Hvala in lep pozdrav
Uredništvo
Tadej Jezernik

Odgovor svetovalca:
Pozdravljena,
kot si že sama opazila, se na trgu dela dogajajo velike spremembe. Ponudba delavcev na trgu dela, že dolgo ne sledi več povpraševanju delodajalcev. Na trgu dela zato prihaja do posameznih ekstremov, ko delavcev za opravljanje dela v določenih panogah preprosto ni več. Delodajalci so zaradi navedenega problema, bodisi primorani poiskati delovno silo v tujini, bodisi prilagoditi svoje delovne procese. Podobno se dogaja tudi na področju študentskega dela. Študentke in študentje imajo danes več izbire pri tem, kje in za koga bodo opravljali študentsko delo. Posledično delodajalci opažajo povečano fluktuacijo študentske delovne sile v tisto dejavnost, ki jim zagotavlja boljše delovne pogoje (fleksibilnost) in večji zaslužek.
Pri definiciji študentskega dela pa velja še poudariti, da gre za občasno in začasno opravljanje dela. S tem želim povedati, da gre za opravljanje dela v nekem krajšem časovnem obdobju. Študent oziroma študentka, torej ne sme biti (postati) zamenjava za redno zaposleno osebo. Zaposlene osebe pred zlorabami ščiti delovno pravna zakonodaja in pogodba o zaposlitvi, ki zaposlenemu delavcu prinaša tudi določeno stopnje socialne varnosti. V pogodbi o zaposlitvi so natančno definirane naloge in dolžnosti, ki se jih morata držati in izpolnjevati tako delavec kot delodajalec. Pri študentskem delu, pa pogodbe o zaposlitvi ni, zato obstaja več manevrskega prostora za obstoj kršitev.
Povsem zdravorazumsko je, da ti ni prijetno v navedeni situaciji. Vsaka delavka oziroma, delavec pa si na delovnem mestu zasluži, da se ga spoštuje in da se njegovo delo ceni. To velja tudi za opravljanje študentskega dela. Kot sama navajaš, si že navezala stik s svojim nadrejenim in ga opozorila na težave in neprijetne situacije, ki se pojavljajo ob opravljanju študentske dela. Predlagam ti, da ponovno opozoriš na krivično ravnanje sodelavcev. Sama pa se lahko kadarkoli odločiš, da boš pri tem delodajalcu prenehala opravljati študentsko delo - kar je ena izmed prednosti študentskega dela.
Veseli me dejstvo, da se želiš izobraziti in opolnomočiti s področja trga dela. Koristne informacije in nasvete lahko najdeš na spletni strani Sindikata študentov, dijakov in mladih brezposelnih ljudi: https://www.mladiplus.si/ .
Na koncu pa ti želim še povedati, da se vsi delodajalci ne poslužujejo takšnega ravnanja s svojimi zaposlenimi in s študenti, kot ga navajaš sama. Velika večina njih spoštuje delovno pravno zakonodajo in poskuša motivirati svoje zaposlene. Zadovoljni in motivirani zaposleni (ali študentje) svoje delo opravljajo odgovorneje, bolj natančno in z večjo mero učinkovitosti.
Lepo te pozdravljam.
Tadej Jezernik, dipl. upravnih ved