Pozdravljeni, obiskujem 2. letnik splošne gimnazije. V osnovni šoli sem bila odlična, čeprav sem bila psihično strta. Takrat sem se zapla same vase, a rešila težave in predelala preteklost (bi bilo povezano s šolo). Ob vstopu v srednjo šolo sem se počutila okej in tudi to se je poznalo na mojih ocenah. Ob koncu 1. letnika in s tem tudi ocen se je moje psihično stanje malo poslabšalo (enaki razlogi, kot v osnovi šoli). Letos so moje ocene slabše (prvi cvek, večinoma 3 in 4) in to je name zelo slabo vplivalo. Vse bolj sem bila pod stresom ... vsak dan mi je bilo slabo, vrtelo se mije, bolela me je glava, tresla sem se, padla sem skupaj. Šola potaja vse bolj naporna in zahtevna, moje ocene pa vedno slabše. Zadnjič sem staršem povedala, da se zelo sekiram za ocene in da ne želim več v šolo. Z mano sta se pogovorila in mi dala upanje in zagon, ki je kar hitro ugasnil. Naslednji dan sem doživela panični napad za katerega nisem povedala nikomur. Naj omenim tudi to, da imam že vek kot 5 tednov herpes na ustnici in to zaradi stresa. Postala sem obsedena z mislijo, da so ocene merilo uspeha, vrednosti, sporobnosti itd. Vsakodnevno mi je slabo, se mi vrti, me boli glava, se tresem, čutim nemir v prsih in hitro bitje srca, ki je posledica moja strahu. Zelo težko grem v šolo, zato včasih ostanem doma. Ne morem se učiti, ker imam odpor do šole in učenja. Zadnji teden razmišljam o tem, da bi poiskala psihologa, psihoterapevta ali psihiatra. Me lahko prosim svetuje na koga se lahko obnem.
Hvala za vaš nasvet!
• Uredništvo
Dora Mališ

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
Povedala si nam, da si od prehoda v srednjo šolo pod velikim stresom, ki je v precejšnji meri povezan s slabšimi ocenami in pritiskom, da moraš biti uspešna. Zaradi tega vsak dan doživljaš vrtoglavico, slabost, glavobol, hitro bitje srca, nemir v prsih ... Ne moreš se učiti, ker imaš odpor do šole in tudi kdaj ne greš v šolo, ampak ostaneš doma.
Kar opisuješ, so lahko znaki tesnobe. Tudi izbruh herpesa je res lahko posledica znižanega imunskega sistema zaradi večjega stresa. Pomembno je, da si takšne znake opazila in se odločila poiskati pomoč, za začetek vsaj preko spleta. Težave s tesnobo se po navadi samo stopnjujejo s tem, ko se začnemo izogibati situacijam, ki v nas vzbujajo stres. Pri mladostnikih se zato pogosto razvijo šolski absentizem - začnejo večkrat manjkati pri pouku. S tem na dolgi rok samo še poglabljamo strah pred takšnimi situacijami, saj se nam dalj časa z njimi ni bilo treba soočiti. Zato je res pomembno, da se tega zavedaš že zdaj in si se odločila poiskati pomoč.
Prvi korak pri iskanju strokovne pomoči je lahko že svetovalna delavka na tvoji šoli. Glede na to, da gre za težave v povezavi z učenjem in izogibanjem pouku, je vsekakor smiselno, da stopiš v stik z njo in skupaj načrtujeta nadaljnje korake. Glede na tvoj zapis sem dobila občutek, da imaš s starši dober in podporen odnos, zato bi bilo dobro, da tudi njim zaupaš svojo stisko in ti bodo oni pomagali poiskati pomoč še v kontektstu zdravstvenega sistema, v kolikor ocenite, da bo to potrebno. V Sloveniji deluje mreža Centrov za duševno zdravje otrok in mladostnikov, kamor se lahko naročiš tudi brez napotnice in kjer lahko dobiš celostno obravnavo različnih profilov strokovnjakov na področju duševnega zdravja. S tabno delim povezavo do spletne strani, kjer so zabeleženi posamezni centri.
Upam, da se boš kmalu počutila bolje.
Lep pozdrav
Dora Mališ, mag. psihologinja
• Sv
Svetovalka
Pozdravljena,
Zelo dobro je, da razmišljaš o strokovni pomoči — to je res pogumen korak. Ni ti treba povedati vsega naenkrat. Dovolj je, da rečeš nekaj preprostega, npr.: ‘Zadnje čase imam veliko težav s stresom in počutjem, rada bi se z nekom pogovorila.’
Poleg tega ti lahko pomaga tudi to, da si najdeš kak hobi ali dejavnost, ki te vsaj malo sprosti — nekaj, kar ti je všeč in ti da občutek, da delaš nekaj zase. To je lahko risanje, šport, glasba, sprehodi, pisanje, karkoli, kar ti vsaj za trenutek umiri misli. Ni rešitev za vse, je pa majhen korak, ki lahko pomaga tvojemu počutju.
Razumem, da ti je težko povedati staršem ali komurkoli drugemu, ampak res ne želim, da ostaneš sama s temi občutki. Tvoje telo ti že dolgo kaže, da je preobremenjeno, in to je znak, da potrebuješ podporo.
Nisi breme. Nisi manj vredna zaradi ocen ali zaradi tega, kar doživljaš. Tvoje življenje je pomembno in zaslužiš si, da ti je lažje.