Težave imam s spoprijemanjem stresa in jeze v trenutku in to včasih sproščam nad drugimi okoli sebe. Na primer: ko v šoli s prijateljicami igramo igrice in me nečesa obtožijo se zelo hitro razjezim in začnem kričati nad njimi. Opažam, da se to vedenje večkrat pojavi ko sem že pod stresom oz. sem slabše volje. Vedno se grozno počutim po tem in se zavedam, da moje vedneje ni v redu, zato prosim za nasvete kako se lažje spoprijemati s stresom in jezo.
Uredništvo
_izbrisan uporabnik_

Odgovor svetovalca:
Pozdravljena,
ni enostavno ugotoviti, da naši odzivi niso takšni, kot bi želeli in da lahko z njimi tudi nehote prizadenemo ljudi okoli nas. Zato je veliko vredno, da si to pri sebi prepoznala in da te zanima, kako bi lahko še drugače ravnala, ko te preplavita stres in jeza.
Marsikdo se jeze ustraši in jo dojema kot nekaj slabega. Ampak, nobeno čustvo ni zares slabo, vsako nam sporoča nekaj pomembnega o našem doživljanju. Jeza nam na primer sporoča, da nam nekaj ni všeč, da je nekdo prestopil našo mejo, da se nam je zgodila krivica ali da smo naleteli na oviro. Tako nas spodbuja, da nekaj naredimo, da se premaknemo. Je pa pomembno, kako z jezo ravnamo oz. kako jo izrazimo – da pri tem ne žalimo drugih (kričimo nanje) oz. škodujemo sebi ali drugim. To pa ni vedno lahko, saj nas lahko jeza hitro preplavi. Če smo ob tem še pod stresom, slabo razpoloženi ali kako drugače obremenjeni, lahko izbruhnemo še hitreje, kot si sama opazila. Takrat nam zavore hitreje popustijo, saj so naše misli že zaposlene z drugimi obremenitvami. Težje se ustavimo in jasno premislimo, kako se bomo odzvali.
Dobra novica je, da se lahko naučimo, kako se spoprijeti s stresom in kako upravljati z jezo. Pri obvladovanju stresa pomaga, če najprej sploh prepoznamo situacije, ki nam povzročajo največ stresa. Deliš morda z mano, kaj te spravlja v stres? Zaradi česa si obremenjena? Za lažje obvladovanje stresa so zelo koristne različne tehnike sproščanja, s katerimi lahko pomiriš svoje telo. Poskusiš lahko z globokim dihanjem in čuječnostjo, koristne pa so tudi telesne dejavnosti (sprehodi, šport) in druge prostočasne aktivnosti, kot so poslušanje glasbe, branje, pisanje ipd. Imaš kakšen hobi, pri katerem se lahko odklopiš in si vzameš čas zase? Poleg vsega je pomembno še, da skrbiš za svoje telo z ustrezno prehrano in urejenim spanjem ter da se obkrožiš z ljudmi, s katerimi se lahko pogovarjaš o svojih čustvih. Vse to prispeva k temu, da se lažje spoprimemo z izzivi, ne da bi nas ti preplavili.
Glede spoprijemanja z jezo pa ti predlagam, da pokukaš v naš priročnik Za krmilom svoje jeze, ki je namenjen prav mladostnikom, ki želite bolje razumeti svoja čustva, specifično jezo. Tukaj lahko prebereš več o tem, kaj se ti dogaja in zakaj ter kaj lahko narediš, da ti bo z jezo lažje. Prepričana sem, da boš našla kaj koristnega zase, zato te spodbujam k branju in preizkušanju različnih strategij. Izberi tisto, ki ti bo blizu in le vztrajaj! Vsak korak se nekje pozna.
Ana Kolar, mag. psih.