Pozdravljeni.
Imam eno težavo, sicer ni zdravstvena težava ampak lahko bi vodilo do zdravstvenih težav pri meni in sicer obiskujem srednjo šolo, na avtobsni postaji je ogromno ljudi in v bližini mene jih veliko kadi npr. trije ljudje na razdalji niti pol metra kadijo skoraj, da ne v mene in mene to ekstremno moti. Ne prenašam tega dima, začne me dušiti ker mi tako ogabno smrdi, niti dihati ne morem preprosto ne morem in se začnem skoraj da dušiti. Zelo sem občutljiva na ta vonj in me skrbi, ali to lahko to meni uničuje pljuča ali povečuje možnost za nastanek raka? Sicer sem res zelo proti kajenju, nikoli ne bi dala cigareta v usta zato me še toliko bolj skrbi. V tistem trenutku ne morem vstran od kraja kjer so kadilci, ker preprosto ne morem ker čakam avtobus in se ne morem iti drugam odmikat kot tam kjer sem. Kaj bi lahko storila glede tega, da preprečim pri sebi kake zdravstvene težave glede tega? Res mi je zelo mar za svoje zdravje in ne bi si mogla oprostiti, če mi zaradi tega pride to kakih težav.
Hvala
• Uredništvo
Zala Jan

Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljena,
najlepša hvala za tvoje sporočilo. Najprej iskrene čestitke, da kljub vsem pritiskom iz okolja, v katerem se mladostniki nahajate, ohranjaš jasno stališče glede kajenja cigaret in skrbiš za svoje zdravje. Žal mi je, da si proti svoji volji izpostavljena nevarnim in neprijetnim posledicam kajenja. V slovenski zakonodaji imamo od leta 2007 prepoved kajenja oz. uporabe tobačnih in nikotinskih izdelkov v zaprtih javnih in delovnih prostorih ter v vseh prevoznih sredstvih, v katerih je prisotna mladoletna oseba. Edini odprti prostori, kjer trenutno velja prepoved, so pripadajoča zemljišča vrtcev, osnovnih šol, srednjih šol, univerz in fakultet. Zelo si prizadevamo, da bi se prepoved razširila še na druga področja (npr. parke, otroška igrišča, avtobusna postajališča …), vendar zaenkrat žal ni zakonodajne podlage za prepoved kajenja na avtobusnih postajališčih, ki jih omenjaš v sporočilu. To pomeni, da žal tudi ni zakonodajne podlage za prijavo, npr. na zdravstveno inšpekcijo. Prebrala sem, da se žal ne moreš umakniti z mesta, kjer se zbirajo kadilci, zato je edino, kar lahko svetujem, da stopiš kar se da daleč stran od njih. Na postajališče pojdi čim bližje času, ko te pobere avtobus, da najkrajši možni čas stojiš ob kadilcih. Mi je žal, da si v tem sama in da ne morem podati konkretnejših predlogov, kako rešiti situacijo, kljub temu da zelo slišim tvojo stisko in strah.
Nobena izpostavljenost tobačnemu dimu, niti ko do nje ne pride v zaprtem prostoru, ni zanemarljiva. Je pa v zunanjem okolju tveganje nižje, kot če bi bila izpostavljena v zaprtem prostoru. Izpostavljenost v odprtih prostorih največja v bližini kadilca in se zmanjšuje z oddaljenostjo od njega. Tvoja izpostavljenost je, če prav razumem, kratkotrajna (nekaj minutna) dnevno. Še vedno pa to ni zanemarljivo in nikakor ne pravim, da je zato v tvojem primeru opisana izpostavljenost v redu oz. da zate ne predstavlja nobenega zdravstvenega tveganja. Tudi to, da ti omenjena situacija povzroča strah in stisko, vpliva na tvoje zdravje in dobrobit. Sicer pa je bila večina raziskav, ki preučujejo negativni vpliv na zdravje tobačnemu dimu izpostavljenega posameznika izvedena glede izpostavljenosti v zaprtih prostorih, le malo v odprtih prostorih. Ni še zadostno raziskano in ne vemo podrobno, kakšne posledice bi lahko imela kratkotrajna izpostavljenost v odprtih prostorih na zdravje. Zelo verjetno je tveganje nizko, sploh, ker skrbiš za svoje zdravje, kar je varovalna okoliščina za razvoj marsikatere bolezni. Kljub temu pa ti svetujem, da se, kolikor je v tvoji moči, čim bolj izogibaš tovrstni izpostavljenosti in jo zmanjšaš na minimum.
Upam, da te je odgovor vsaj malo pomiril, kljub temu da ti nisem mogla podati jasne rešitve glede tvoje situacije. Želim ti uspešno srednješolsko izobraževanje in upam, da bo v tvojem življenju čim manj situacij, ki negativno vplivajo na tvoje zdravje in počutje. Naj te občutek nemoči glede situacije, ki si jo opisala, ne odvrne od nadaljnje skrbi za svoje zdravje, saj je ta zelo pomembna in ima tudi v primeru izpostavljenosti cigaretnemu dimu, velik pomen.
Vse dobro,
Dr. Zala Jan, mag. san. inž.