Pozdravljeni,
sem mlada voznica, zato nimam veliko izkušenj z vožnjo avtomobila. Problem je, da imam nekakšen odpor do vožnje, saj se mi zdi, da nisem dovolj sposobna in si nekako ne zaupam, ker se mi na trenutke zdi, da avtomobila preprosto ne obvladam. Sicer vem, da znam voziti, ampak kdaj naredim kaj narobe in potem to še dolgo premlevam in se osredotočam samo na slabo. Ne vem, kako se znebiti tega strahu, ker vem, da je ta strah stvar, ki jo bom definitivno mogla premagati.
Uredništvo
_izbrisan uporabnik_

Odgovor svetovalca:
Pozdravljena,
hvala za tvoje vprašanje in pogum, da si zaupala svojo stisko.
Z odporom do vožnje, kot ga opisuješ, se srečuje veliko ljudi. Pravzaprav so tovrstne stiske vedno pogostejše, kar je razumljivo, saj je promet danes gost, veliko je (nestrpnih) voznikov, ovirajo nas tudi morebitne slabe izkušnje iz preteklosti.
Že sama ugotavljaš, da kot mlada voznica nimaš veliko izkušenj z vožnjo. Pri vožnji avtomobila je tako kot pri učenju kakšne druge spretnosti (npr. vožnji kolesa). Zahteva kar nekaj časa, truda in predvsem vaje. Osnovna pravila sicer spoznamo v avtošoli, vendar pa se s pridobitvijo izpita vse skupaj šele začne. Lahko bi uporabili stari rek »vaja dela mojstra«. Večkrat, ko vadimo, več izkušenj dobimo in bolje se naučimo posamezne spretnosti, postajamo pa tudi vedno bolj samozavestni in prepričani v svoje zmožnosti. In nekako tako bi svetovala tudi tebi. Najpomembnejši del premagovanja strahu je vaja.
Lahko si narediš načrt, ki vključuje vedno intenzivnejše izpostavljanje situacijam. V tem primeru bi se najprej nekaj časa večinoma vozila po področjih, kjer ti je nekoliko prijetneje, postopoma pa vključevala več zahtevnejših elementov. Morda je to najprej mirnejša podeželska cesta, nato vožnja po mestu in šele nazadnje vožnja po hitri cesti ali avtocesti? Korake seveda določaš ti.
V nadaljevanju bom napisala še nekaj idej. Predlagam ti, da katero od njih preizkusiš. Različni smo si in ni univerzalnega recepta, kaj bo delovalo zate, zato te spodbujam, da raziščeš več možnosti.
- Bi se počutila bolje, če bi na vožnjo povabila koga, ki mu zaupaš in bi ti lahko svetoval, te usmerjal?
- Morda ob vstopu v avtomobil preizkusiš kakšno dihalno tehniko ali tehniko sproščanja? Na ta način bi znižala fizično vznemirjenost v telesu in se lažje osredotočila.
- Lahko namensko uporabiš stran v zvezku ali beležki, kamor bi po vožnji zapisala nekaj uspešnih manevrov, ki si jih izvedla ali pa napredkov, ki si jih dosegla. Lahko so to minimalni koraki, pomembno pa je, da se osredotoš na pozitivne vidike.
- Svetujem ti tudi branje našega priročnika. V prvem delu priročnika je razložena povezava med mislimi, čustvi in vedenjem. Predlagam ti, da si shemo narišeš zase in razmišljaš o tem, kakšne misli doživljaš, kako se počutiš in kako vse to vpliva na tvojo vožnjo. Lahko poskusiš prepoznati, če si se ujela v kakšno miselno past in jo skušaš nadomestiti z bolj realistično mislijo. V drugem delu priročnika lahko prebereš tudi nekaj nasvetov za obvladovanje stiske. Opisane so nekatere tehnike sproščanja in dihalne vaje, ki jih lahko preizkusiš tudi preko zvočnih posnetkov. Priročnik lahko prebiraš tukaj.
Upam, da ti bo katera od idej blizu. V kolikor potrebuješ več informacij, ti jih z veseljem podam.
Želim ti vse dobro!
Lucija Krajnc, mag. psih.