Vedno kadar se celo odpravim nekam, kamor moram iti z letalom me grabi stiska in anksioznost ter panika. Bojim se konotrol na letališčih čeprav nikoli pri sebi nimam prepovedanih stvari. Veliko sem gledala serij o letališčih in kaj vse najdejo in potem ljudi odpeljejo v posebne prostore. Vedno imam v glavi da čeprav nimam nič prepovedanega da bodo nekaj najdli in me odpeljali in vse kar pride zraven
Uredništvo
Maja Roškar

Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljena,
prebrala sem tvoje pismo in res si lahko predstavljam kako je kadar te stiska, kadar te preplavita tesnoba in panika. In v takem stanju te potem preplavijo še misli, ki ti »ugrabijo« možgane in se kar razrastejo v njih, tako da ne moreš razmišljati o ničemer drugem; kot bi se možgani pokvarili in znova in znova mleli in ponavljali eno in isto neprijetno misel… Kot takrat ko smo zaljubljeni in se ne moremo otresti misli na osebo, ki nam je všeč, le da je takrat taka misel prijetna.
Pomembno je da vemo, da je tesnoba povsem običajen odziv našega telesa in da jo občasno začuti vsakdo. Tesnoba nam pomaga, da se soočimo z nevarnostjo, da rešimo težave in probleme na katere naletimo. Težava pa nastane takrat, kadar je tesnoba v nevarni situacija premočna, tako močna, da nas ohromi, ali pa kadar situacija zares ni nevarna, nas pa tesnoba vseeno pretirano preplavi. Če prav razumem, gre pri tebi ravno za to zadnje: nevarnost, da ti bodo našli kaj nedovoljenega je zelo malo verjetna, tesnoba pa precejšnja. Sem te prav razumela?
Pri tesnobi, anksioznosti in paniki se neprijetne misli »pripeljejo« kar avtomatsko in ljudje pogosto povedo, da se jim zdi kot da ne morejo kontrolirati svojega razmišljanja. Kot sem razumela je pri tebi glavna misel ta, da ti bodo nekaj našli in te odpeljali in potem bo še to in to in to…. Se tudi tebi ta misel potem kar rola in rola po glavi? Pri nekaterih se te misli kažejo skozi podobe in slike, ki delujejo tako resnično, da te potem postane še bolj strah. In potem ta misel s sabo prinese tudi določene spremembe v telesu kot so potenje, tresoče noge, včasih mravljinci po rokah ali po celem telesu, stiskanje v prsih ali trebuhu, hitro dihanje in bitje srca, včasih ljudje pravijo, da imajo občutek kot da se je vse ustavilo, ne vidiš ničesar več, le svojo tesnobo in neprijetne misli. Se tudi tebi zgodi tako? Lahko mi opišeš kako vse čutiš tesnobo in paniko? Vse me zanima, vse mi lahko napišeš. Včasih ljudem pomaga, da si te stvari dajo na papir.
Takšno tesnobno stanje je zelo naporno in človeka izčrpa, čeprav se ljudem, ki ne čutijo tesnobe, to zdi skoraj nemogoče. Dobra stvar pa je, da si v takih situacijah lahko pomagamo. Misli res da pridejo kar avtomatsko, a lahko se jih naučimo kontrolirati. Res se da. Preverjeno. A moramo biti vztrajni, tako kot treniramo svoje mišice in telesno pripravljenost, tako lahko natreniramo tudi naše možgane. In če se naučimo kontrolirati naše misli, če se jih naučimo predrugačiti, potem se izognemu tudi vplivu teh misli na naše telo, čustvovanje in vedenje (npr. manj verjetno se bomo letu izognili). Kako pa se to naredi? Obstaja veliko načinov. Zelo pogosto ljudem pomaga, da si v situacijah ko se te misli pojavijo rečejo: »To je samo misel v moji glavi, to ni resničnost. Če ničesar nimam, se to ne more zgoditi.« Ljudje imamo lahko zelo različne misli, pa se ne bodo zgodile. Lahko si milijonkrat zamislim, da sem zajec, pa se to res ne bo zgodilo. To je le moja misel. Poskusi s tem, upam, da ti bo v pomoč.
Nekaterim pa pomagajo tudi tehnike prizemljitve. Več o tem najdeš tukaj: Povezanost misli, čustev in vedenja - Brošura #ToSemJaz (editiondigital.com), stran 13 in naprej.
Sporoči mi prosim, če se ti zdi, da bi ti kaj od tega lahko pomagalo.
Lepe misli ti želim.
dr. Maja Roškar, univ. dipl. psihologinja