Zadnje čase me zelo skrbi iskanje službe. Počutim se nesposobno, nekoristno in zelo sramežljivo, hitro podvomim vase in imam občutek, da se preveč zanašam na druge. Sem tudi zelo introvertirana in večina svojega časa preživim doma. Sploh nisem samostojna, komunikativna ali samozavestna oseba, kar pa vidim, da delodajalci skoraj povsod pričakujejo. Strah me je tudi biti zavrnjena. Če, nekak dobim službo, pa se bojim biti razočaranje drugim.
Poleg tega slovenščina ni moj prvi jezik. Doma govorimo predvsem drug jezik, zato imam občutek, da nisem tako tekoča in samozavestna v izražanju kot moji prijatelji. Čeprav razumem in govorim slovensko, me skrbi, da moje znanje ni dovolj dobro za delo, kjer bi morala veliko komunicirati. Sploh nimam izkušen, saj nikoli nisem imela kakšnega dela, še posebaj za dela ko so npr. strežba, delo v trgovini...
Kako se naj bolje pripravim na iskanje službe, izboljšam samozavest, komunikativnost, samostojnost? Vesela bom vsakega  nasveta.
• Uredništvo
Tanja Kodrič

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena.
Tvoj strah pred iskanjem službe je povsem razumljiv. Gre za velik korak, ki od nas zahteva pogum, povzroči pa lahko tudi kar nekaj negotovosti. Dvom vase in strah pred zavrnitvijo doživljajo številni, ne glede na to, kako samozavestni morda delujejo navzven. Vsi moramo nekje začeti in samozavest ne pomeni, da nikoli ne čutiš strahu, ampak da kljub strahu narediš nekaj kar ti lahko koristi in je dobro zate. Predlagam ti, da začneš z majhnimi koraki in na primer doma pred ogledalom vadiš predstavitev sebe. Koristno je lahko tudi, da se udeležiš kakšne delavnice ali tečaja, kjer lahko razvijaš svoje komunikacijske spretnosti. Imaš sicer koga, ki te podpira in verjame vate? Tudi spodbuda bližnjih nam lahko namreč pomaga pri premagovanju dvomov. Strah pred zavrnitvijo je sicer povsem normalen, še posebej, ko se podajamo na novo in neznano pot. Zavrnitve niso osebna kritika, ampak del procesa iskanja zaposlitve. To ne pomeni, da si razočaranje ali da nisi dovolj dobra. Pomenijo le, da določena služba ni bila prava zate. Vsaka izkušnja (tudi tista, ki ne gre po načrtih) je lahko priložnost za učenje in rast. Poskusi se osredotočiti na napredek, kajti vsak korak, ki ga narediš, te v resnici približuje tvojemu cilju.
Razumem tudi tvojo skrb glede jezika. Slovenščina ni tvoj prvi jezik, ampak dejstvo, da razumeš, da si se sposobna pogovarjati in celo pisati o svojih občutkih v slovenščini, pomeni, da že imaš zelo močno osnovo. Tvoja sposobnost sporazumevanja se lahko s prakso samo še izboljšuje. Napredek se dogaja postopoma, ne naenkrat. Mnogim ljudem, ki delajo v Sloveniji, slovenščina ni prvi jezik, pa vseeno dobro opravljajo svoje delo. Pomembno je, da si daš čas in da te to ne ustavi pri iskanju priložnosti.
Kar se tiče priprav na iskanje službe, ti lahko pomaga, da si stvari razdeliš na majhne korake. Ni ti treba čez noč postati samozavestna in komunikativna. Lahko začneš tako, da napišeš svoj življenjepis in vanj vključiš vse svoje izkušnje, tudi če niso bile formalne (na primer prostovoljno delo, sodelovanje pri šolskih projektih ali v skupnosti). Razmisli tudi o svojih močeh oziroma “mehkih veščinah”, ki so lahko tudi zelo cenjene na delovnem mestu. Morda si dobra poslušalka, natančna pri opravilih, odgovorna, zanesljiva, potrpežljiva…? Sestavi seznam svojih spretnosti in razmisli, kako bi jih lahko uporabila v različnih delovnih okoljih. To ti lahko zelo pomaga pri pripravi življenjepisa in samozavestnejšem nastopu na razgovorih. Če imaš občutek, da nimaš dovolj izkušenj, razmisli o začetnih, kratkoročnih ali priložnostnih delih, kjer so delodajalci pogosto bolj odprti za začetnike. Veliko se lahko naučiš tudi s prostovoljstvom, udeležbo na lokalnih dogodkih ali projektih, spletnimi tečaji ipd. To ti bo pomagalo ne le pri razvoju veščin, ampak tudi pri širjenju tvoje profesionalne mreže. Poveži se z ljudmi v panogi, ki te zanima in se udeležuj dogodkov ali delavnic, kjer lahko spoznaš potencialne delodajalce. Za dodatno podporo si lahko poiščeš tudi kariernega svetovalca (na primer v kariernem središču ZRSZ), kjer ti lahko pomagajo s pripravami na razgovor, pisanjem življenjepisa in ti svetujejo glede začetnih zaposlitev. Prav tako obstajajo delavnice in programi, kjer lahko v varnem okolju vadiš pogovor, nastopanje in komunikacijo.
Iskanje zaposlitve je proces, ki zahteva čas in potrpežljivost. Postavi si realne cilje, na primer, da vsak teden pošlješ določeno število prijav ali se udeležiš določenega števila dogodkov. Spremljaj svoj napredek in ohranjaj pozitivno naravnanost. Verjami v svoje sposobnosti in ne bodi preostra do sebe. Tvoji občutki niso znak šibkosti, ampak občutljivosti, ki jo lahko sčasoma spremeniš v svojo prednost. Tudi če si zdaj bolj tiha, zadržana in dvomiš vase, to ne pomeni, da ne boš našla poti. Mnogi uspešni ljudje so imeli na začetku prav takšne občutke, kot jih imaš ti. S prvimi koraki boš zagotovo pridobila nekaj poguma in zaupanja vase, ki bosta z nadaljnimi izkušnjami le še rastla. Verjamem, da bodo delodajalci prepoznali tvoj potencial in boš prej kot slej dobila priložnost. Če imaš še kakšen dvom ali dodatno vprašanje, sem ti na voljo.
Tanja Kodrič, dipl. psihologinja (UN)