Moj največji strah je biti slaba oseba pac jaz se tega takooooo bojim sploh nemoram opisat in res mislim da sem. Nekaj časa nazaj me je nekdo prizadel in se nqredil kot da je moja krivda in skrati ima zelo slabo duševno zdravje in si je ze petkrat probav vzeti življenje amoak je biv nesramen do mene in me ne posluša ko sem užaljena zato sem mu pac to povedala ampak me je strah glede na njegovo zdravje da si bo kaj narediv in vem da je jezen name čeprav nisem nič naredila ampak skrati mislim da jezen tudi naše in se opravičujem težko opišem kako se počutim ker velikrat čutim veliko na enkrat no uglavenm mene je strah da sem ga prizadela vendar v preteklosti sem vedno ko se mi je kaj takega zgodilo dala druge osebe pred sabo in ja to se vedno delam ampak njemu sem pa prav povedala da me je prizadel in jaz res nocem da je uzaljen čeprav krivdo obrača name in se počutim zelo krivo čeprav na nek način vem da nisem ampak se se vseeno. Skrati sem pa ne dolgo nazaj naredila napako nekomu( ne isti osebi) in vem da ga je zelo prizadelo nevem ce si bom odpustila velikrat sem mu rekla oprosti ampak vem da nisem s tem nič popravila on si res tega ni zasluzil in vem da sem človek ki dela napake ker jih vsi amoak jaz se res počutim zelo krivo in tudi ce poskušam biti dobra oseba imam občutek da se vedno nisem večkrat rečem kaj slabega ali se razjezim prehitro najprej je bilo nad mojimi starši ne dolgo nazaj nad mojo prijateljico res mi je tako zelo žal pač res nevem kaj mi je sovražim da ne premislim preden kaj storim čeprav se trudim in trudim biti dobra res se imam občutek da mi ne ratujein izpadem kot tisti res nesramni ljudje ki se delajo da so prijazni in vse in še počutim kot da spadam med njih.
Uredništvo
Maša Podvršnik

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
iz tvojega sporočila je čutiti močno stisko, žal mi je, da jo doživljaš. Če sem prav razumela, te muči predvsem občutek, da si slaba oseba, občutki krivde za svoja dejanja in strah pred tem, da bi druge prizadela, bila do njih neprijazna. Lahko razumem te občutke, saj imamo vsi obdobja, ko mislimo, da smo slabi, da nam nič ne gre in ko ne vemo, kako naprej.
Ko berem tvoje sporočilo, dobim občutek, da te to vprašanje tako zelo skrbi prav zato, ker ti je mar za druge ljudi in za to, kako ravnaš z njimi. Veliko namreč razmišljaš o svojih dejanjih, ti je mar za druge in te boli, kadar koga prizadeneš. To pomeni, da si empatična (to je dobra lastnost!), ne pomeni pa, da ne boš nikoli naredila nobene napake, se nikoli razjezila in v močnem afektu rekla ali storila nekaj, kar boš kasneje obžalovala. Na primer, jeza sama po sebi ni znak, da je nekdo slab človek. Pomembno je, kaj z jezo naredimo in ali smo pripravljeni prevzeti odgovornost, kadar nas odnese predaleč. Čustva so namreč pri ljudeh velikokrat tako intenzivna, da zameglijo naš um in samokontrolo, kar je nekaj čisto naravnega. Pomembnejše je to, da se teh napak zavedaš, jih uspeš prepoznati, za svoja dejanja odgovarjati in situacijo skušati popraviti. Kot sem uspela razbrati iz tvojega sporočila, ti vse te korake uspeš izpolniti. V kolikor se ti zdi, da so tvoja čustva pogosto tako intenzivna, da jih ne zmoreš nadzorovati (predvsem jeza, občutki krivde…), bi ti priporočala kakšen posvet pri psihologu v živo (nekaj virov pomoči ti prilagam spodaj). Psiholog ti lahko pomaga pri delu na čustvih – imenovanje, prepoznavanje, uravnavanje in shajanje z njimi.
Malo se bom dotaknila teh dveh oseb, ki ju omenjaš… Pri prvi osebi se mi zdi pomembno izpostaviti naslednje - če ti je nekdo storil nekaj, kar te je prizadelo, imaš vso pravico povedati, da si prizadeta. Postaviti mejo in izraziti svoja čustva ni isto kot biti nesramna ali slaba oseba. Razumem, da te zaradi njegovih težav z duševnim zdravjem skrbi zanj, vendar njegove odločitve in njegova varnost niso samo tvoja odgovornost. Glede tega se raje obrni na njegove bližnje odrasle osebe oziroma na nekoga, ki mu zaupaš in ti lahko pomaga. Pri drugi osebi pa se sliši, da te res boli, ker si naredila nekaj, kar obžaluješ. Občutek krivde nam pogosto pomaga prepoznati, da smo ravnali “narobe” ali pa drugače, kot bi si želeli. Če si se opravičila in iskreno priznala svojo napako, si naredila pomemben korak k popravi odnosa. Kako bo druga oseba tvoje opravičilo sprejela, pa žal ni nekaj, kar bi lahko v celoti nadzorovala.
En pomemben vidik, ki bi ga rada izpostavila je, da poskušaš ločiti med tem, kaj narediš (dejanje), in tem, kdo si (osebnost). Če nekoga prizadaneš, to še ne pomeni, da si slab človek. Pomeni le, da si oseba, ki včasih naredi napako, kar je okej! Nihče ni ves čas samo prijazen, potrpežljiv in popoln. To, da si pripravljena razmišljati o svojih dejanjih, občutiti obžalovanje in se truditi ravnati bolje, pove veliko več o tebi kot posamezne napake, ki si jih naredila.
Ob branju tvojega sporočila sem dobila tudi občutek, da si do sebe zelo stroga. Včasih znamo drugim odpustiti napake veliko lažje kot sebi. Poskusi se vprašati: če bi ti prijateljica povedala isto zgodbo, kot si jo ti meni, bi tudi zanjo mislila, da je slaba oseba? Ali bi v njej prej videla nekoga, ki ga je strah, mu je mar za druge in ki se trudi ravnati prav?
Za konec bi rada poudarila še nekaj: iz tvojega sporočila ne dobim občutka, da si slaba oseba. Dobim predstavo o mladostnici, ki jo zelo skrbi, kako njena dejanja vplivajo na druge, ki nosi veliko občutkov krivde in ki si iskreno želi ravnati dobro. To so lahko zelo težki občutki, ki jih nosiš, še posebej če se z njimi soočaš sama. Zato ti še enkrat svetujem, da o njih spregovoriš tudi s kakšno odraslo osebo, ki ji zaupaš, ali s strokovnjakom, ki ti lahko pomaga razumeti in uravnavati ta močna čustva. Do takrat pa poskusi biti do sebe vsaj toliko prijazna, kot si želiš biti prijazna do drugih.
Viri pomoči:
Centri za duševno zdravje otrok in mladostnikov po celi Sloveniji
Posvet - Centri za psihološko svetovanje
Želim ti vse dobro,
Maša Podvršnik, mag. psihologije