Zivjo! Prosim ce skrijete objavo!
Res ne vem zakaj se ze v naprej sekiram, ampak me res malo skrbi...
Lani sem imela pozimi cca 1 mesec tesnobe in verjetno to zimsko depresijo. Pac parkart sem se malo jokala in ja imela sem tesnobo.
Zdaj grem v 1. letnik gimnazije (se veselim), ampak strah me je da jo bom spet dobila, zaradi teh razlogov:
V hisi zivimo same z mami. Brat ne zivi vec doma. Zdi se mi da po zimi je tko ful depresivno v nasi hisi. Ko pridem domov je že tema, mami gre gledat tv, jaz pa se cel dan ucim. Zunaj je tema in vse je tko brezveze. Z mami se skoraj ne pogovarjava. Imele smo psa in sva saj zaradi njega sli ven, ampak je maja poginil in zdaj se njega ne bo.
V hisi se mi vse zdi tako prazno. Vcasih si zelim, da bi mami imela kaksnega fanta da bi zivel z nama, ali pa da bi brat prisel nazaj.
Strah me je da bom spet imela tesnobo in strah me je da bo tesnoba vplivala na solo oz. sola se dodatno vplivala na tesnobo.
• Uredništvo
Urška Meolic Kotnik

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
najprej naj te pohvalim, da si zbrala pogum in se odločila zaupati nam svoje težave in skrbi. Verjamem, da ti ni bilo enostavno z občutki tesnobe in depresije, ki si jih izkušala prejšnjo zimo. Zaradi tega te tudi začne že zdaj skrbeti, kako bo naprej, če bi se ti kaj takega ponovno pojavilo in ponovilo v jesenskem času in še naprej. Čeprav še ne veš, kaj se bo zgodilo takrat, te zaradi izkušenj negativnih čustev in misli začnejo obhajati skrbi, kaj bo s tabo, če boš imela takšna občutja.
Najprej naj ti čestitam za naslednji korak v tvojem šolanju, in sicer, da si se odločila za gimnazijo in boš tam nadaljevala svoje šolanje. Dobro je, da se tega veseliš, kajti to ti bo dalo motivacijo in pogum za naprej, tudi če bodo prišli trenutki, ko boš občutila negativna čustva. V  tem obdobju boš potrebovala več vztrajnosti. Vsak letni čas ima svoje specifike in določene pozitivne ter negativne značilnosti. Nekaterim ljudem bolj ustreza poletje in več svetlobe, drugim zima in temnejši dnevi. V vsakem obdobju pa je potrebno najti tisto, kar ti daje moč in vztrajnost za naprej. Tudi pozimi se najdejo prijetne stvari in situacije, le razmisliti je treba, katere bi to bile. Kljub hitri zimski temi in kratkim dnevom bi te spodbudila, da malo razmisliš, kaj bi te takrat veselilo in spodbudilo, da bi obdobje lažje prenašala in da ne bi ob misli nanj že zdaj občutila tesnobe. Skušaj si najti kakšne aktivnosti, ki bi te razveselile in ti pomagale do boljšega razpoloženja v zimskem obdobju. Morda lahko bereš kakšne knjige, če to rada počneš. Na novi šoli boš spoznala tudi nove prijateljice, s katerimi boš lahko vzpostavila dobre odnose in se začela družiti. To pomeni, da boš z njimi v stiku in boš lahko se tudi slišala preko socialnih omrežij ali družila tudi doma po šolskem času. V gimnaziji bo kar nekaj več učenja in sprotnega dela, zato si je dobro narediti tudi urnik vseh obveznosti, ki jih boš morala opraviti. Skušaj se od začetka organizirati, da boš lahko vse sproti opravila in sproti sledila učni snovi ter učenju za ocenjevanja. Zaradi tega boš imela posledično manj časa za druge stvari, vendar pa si vseeno skušaj vzeti čas za dejavnosti, ki te veselijo in sproščajo. Morda je to risanje, ustvarjanje, branje, glasba in igranje instrumentov, gibanje ali kakšen šport…
Obdobje, ko se spremeni ura na zimski čas, je tako do novega leta za marsikoga še posebej težko, saj je takrat zunaj hitro temno in ima vpliv na splošno počutje. Zaradi tega se hitro zgodi, da pridejo občutki tesnobe, strahu, žalosti in praznine. V takšnem času si je še posebej potrebno najti nekaj, kar posameznika spodbudi in mu dvigne razpoloženje ter ustvari pozitivnejša čustva. Napisala si, da si imela psa, ki si ga vodila na sprehode in to je bila tudi določena odgovornost zate, saj si se aktivirala in bila na svežem zraku, kar že samo po sebi vpliva na izboljšanje razpoloženja ter telesno pripravljenost. Bi mogoče lahko imela še katero drugo žival, morda hrčka, morskega prašička? To bi ti pomagalo vzpostaviti neko rutino in biti odgovorna zanj. Skrb za živo bitje daje tudi občutek topline, nege in ljubljenosti, kar prispeva k izboljšanju lastnih občutkov.
Bi te pa spodbudila k temu, da bi se o vsem tem pogovorila z mamo, če ji le lahko tovrstne stvari tudi zaupaš. Skušaj ji povedati o svojih skrbeh glede tesnobe in žalostnih občutij, ki lahko vodijo do depresije, ter kako te to skrbi, da bi se ti spet pojavljala. Povej ji o tem in jo prosi, da ti naj pomaga pri situaciji in da te bo lažje razumela, če bo prišel takšen čas. Če bi situacija postajala prehuda in neobvladljiva, je dobro razmisliti o kakšnem obisku pri psihologu, ki te bo poslušal in te usmeril v načine spoprijemanja s tesnobo in negativnimi občutki. Tudi v šoli bo na voljo svetovalna služba, na katero se boš lahko obrnila. Vendar pa je največ odvisno od tebe same in tvoje aktivacije, na kakšen način boš pristopala k situaciji, ob kateri trenutno čutiš, da bi lahko vodila do tesnobe. Če boš našla dobre protiuteži temu, kot sem ti jih nekaj že napisala in se zamotila z učenjem, bo ta čas lažje minil. V splošnem je tudi tako, da se večina stvari, ki nas skrbijo ali povzročajo tesnobo, na koncu niti ne zgodi, ampak so večkrat le v naših mislih, se pa ne zgodijo. Skušaj razmišljati na ta način, kajti najbrž je že tudi v preteklosti pri tebi se v določenih situacijah dobro razpletlo kljub predhodni tesnobi. Velikokrat so naše misli tisto, kar nas okupira in zato si je tu dobro postavljati vprašanja, ki bi delovala proti njim. Npr. če razmišljaš, da te je strah tesnobe, bodo tvoje misli delovale v tej smeri in ti že dajale določene vizualne podobe, kako bo to in kako bo v gimnaziji, pa se ta zadeva še niti ni pojavila niti zgodila. Tukaj je dobro najti nasprotno mnenje oziroma prepričanje, da tega še sploh ni in niti ni nujno, da se bo kaj takega zgodilo ali odvilo, da bo zagotovo vse dobro in da boš našla dobre prijatelje, imela voljo in motivacijo za učenje in našla dobre hobije oziroma interese, ki ti bodo dali smisel za naprej. Če boš začela razmišljati na ta način, bo tudi tesnoba manjša ali bo celo izzvenela. Ob tem je dobro imeti tudi krog ljudi, s katerimi lahko to deliš in jim zaupaš, saj te bodo tako spodbujali v tej smeri. Če se pa bosta že kdaj pojavila strah in tesnoba, je potrebno vedeti, da bo tudi to minilo in da ne bo trajalo konstantno, ter da je občutke potrebno sprejeti, jih občutiti ter predelati, tako tudi minejo. V takšnem primeru skušaj s tehnikami dihanja, ki umirijo telo, čustva in misli. Gre za globoko dihanje z globokimi vdihi in izdihi, kjer lahko desno roko daš na trebuh pod rebri (trebušna prepona). Počasi in globoko vdihneš skozi nos do točke, kjer ti je še udobno. Trebušno dihanje se pokaže tako, da se ti roka dvigne na predelu trebuha. Ob vdihu za nekaj sekund zadržiš dih, do tja, kjer ti je še udobno in potem počasi izdihneš skozi usta. Dihaš enakomerno in mirno, skušaš narediti 10 ponovitev. Med vdihom šteješ v mislih 1-2-3-4, zadržiš sapo in počasi izdihneš 1-2-3-4. Nekaterim ljudem to pomaga, da se sprostijo in zmanjšajo tesnobo, saj je tehnika dokazana, da deluje v smeri izboljšanja tovrstnih težav. Boš pa sama morala najti zase tiste načine, ki ti bodo pomagali.
Upam, da ti bo odgovor v pomoč in v primeru, da bi želela še kaj dopisati ali vprašati, se oglasi,
Urška Meolic Kotnik, mag. psihologije