živjo,
zadnje čase se sama sebi ne zdim več taka, kakor sem bila. Nikoli se ne počutim srečno za več kot npr. teden dni. Ves čas me lovijo težave,ki jih imam sicer že dlje časa. Imam zelo nizko samopodobo, večkrat izkušam ljubosumje do bližjih prijateljev, čeprav se trudim da bi to odpravila. Sama sebi se zdim "slaba" v odnosih. Imam nekje okoli 10 bližnjih prijateljev, ampak se mi zdi da je nemogoče sklepati prijateljstva na novo. velikokrat se mi tudi zdi, da moje slabo počutje negativno vpliva na moja prijateljstva, in ne vem, kako naj to preprečim. Sama sebi se ne zdim dovolj zanimiva in v sebi težko najdem kakšno dobro lastnost. Ne vem kako naj se s tako nizko samopodobo gradim kot mlada oseba, saj si želim v življenju ustvariti pristne in zdrave odnose. To pa bo mogoče le, če najprej vzpostavim nek zdrav odnos sama s sabo. Na splošno drugače nimam več toliko nezdravih coping mehanizmov, kot sem jih imela v preteklosti. Vse kar si želim je, da bi se znala pobrati iz te luknje, v kateri sem že precej časa in se lahko razvila v neko iskreno osebo, ki zna biti sama s sabo zadovoljna. Imate mogoče kakšen splošen nasvet?
Hvala <3
• Uredništvo
Sara Seršen

Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljena!
Hvala, da si se obrnila na našo svetovalnico in nam zaupala svoje težave. S tem, ko si začela opazovati sebe, svoje počutje in si ozavestila, da se ne počutiš najbolje ter si zaprosila za pomoč, si naredila en zelo pomemben korak na poti do boljšega počutja in boljše samopodobe. Bodi ponosna na to!
Če prav razumem, se soočaš z nizko samopodobo, težko pri sebi najdeš dobre lastnosti. Praviš, da imaš občutek, da nisi najbolj spretna v odnosih, da včasih občutiš neprijetna čustva, ki vplivajo tudi na tvoje odnose s prijatelji. Želiš si zgraditi pozitivni odnos do sebe.
Zelo lepo si že sama napisala, da je zelo pomembno, da v življenju zgradimo pozitiven odnos sami s sabo, se imamo radi, takšne kot smo. Je pa pogosto tako, da smo do sebe veliko lažje zelo kritični kot pa da bi se imeli radi. Omenila si, da pri sebi težko najdeš dobre lastnosti. Morda lahko naprej poizkusiš prositi 3-5 ljudi, ki te poznajo (starši, prijatelji, sosedje…) in njih prosiš, naj vsak zapiše 5 tvojih dobrih lastnosti. Poskusi (vsaj) 5 dobrih lastnosti, ali pa mogoče za začetek 3, tudi ti najti sama pri sebi. Potem pa si čez čas lahko zadaš izziv, da vsakič, ko boš kritizirala samo sebe, si v zameno za to podariš 5 pohval oz. dobrih mislih/afirmacij. Včasih pomaga, če nekoliko spremeniš perspektivo in se vprašaš, če bi se to zgodilo moji najboljši prijateljici, ali bi tudi njo kritizirala? Ali bi jo poskusila potolažiti, nameniti lepe besede? Potem pa tiste lepe besede, s katerimi bi poskusila pomagati prijateljici, nameni sebi. Eno dobro lastnosti ti lahko povem tudi jaz: si močna in pogumna, da v stiski zaprosiš za pomoč.
Lahko ti pomaga, da si vzpostaviš dnevno rutino, da nekaj časa (lahko je to 15 minut, lahko je to ena ura ali kakorkoli ti odgovarja) nameniš sebi. V tem času delaj nekaj, kar tebe zares veseli, v čem uživaš - naj je to kuhanje, slikanje, petje, sprehodi, ples, kakšen drug šport, izdelovanje zapestnic, šivanje, karkoli. Nameni si tisti čas zase, ko res delaš nekaj kar te veseli. Hkrati pa lahko poskusiš v svoj vsakdan uvesti meditacije, če bi ti to ustrezalo, morebiti kakšno vajo čuječnosti (če bi te zanimalo kaj več o tem, napiši in ti z veseljem napišem več). Lahko poskusiš tudi s pisanjem dnevnika hvaležnosti - vsako jutro ali zvečer zapišeš (vsaj) 3 do 5 stvari, za katere si hvaležna (to je lahko karkoli, npr. za tvoje oči, da lahko vidiš; za zdravo telo, ki ti omogoča, da si lahko telesno aktivna; za toplo sonce; za streho nad glavo; za pikapolonico, ki je priletela do tebe…).
Če imaš možnost, bi ti toplo priporočila tudi, da se o svojih težavah pogovoriš s šolsko psihologinjo, če imaš to možnost ali pa se morebiti naročiš pri psihologu v tebi najbližjem centru za duševno zdravje (delujejo v zdravstvenih domovih in zato ne rabiš napotnice osebnega zdravnika). Je pa možno, da boš na obravnavo čakala nekaj več časa, ker je trenutno problem z daljšimi čakalnimi vrstami. Morebiti pa se lahko obrneš na Posvet (http://www.posvet.org/) - center za psihološko svetovanje, kjer tudi nudijo brezplačno psihološko pomoč. Iskanje strokovne pomoči ti svetujem, ker bo najbolj učinkovito, če boš s pomočjo strokovnjaka prišla do razlogov oz. vzrokov, ki so prispevali k tvoji nižji samopodobi. Namen tega ni iskanja krivcev, razlogov je zagotovo več in je vsak razlog dodal nekaj, kar je vodilo do nižje samopodobe. Namen tega, da ugotoviš vzroke, je v tem, da potem bolj točno veš, na čem moraš delati, na čem graditi, katere bolečine predelati, kar ti bo potem pomagalo, da boš lahko izgradila res trdno in zdravo samopodobo.
Še nekaj več nasvetov, kako do boljše samopodobe, lahko najdeš v naslednjih člankih na našem spletišču: https://www.tosemjaz.net/razisci/custva-in-psihicne-stiske/?topic=24. Prav tako ti pri soočanju z neprijetnimi čustvi lahko pomaga naš priročnik https://live.editiondigital.com/e/221cpgqsc/prirocnik-kaj-lahko-naredim-da-mi-bo-lazje#!page1. Preko priročnika lahko bolje razumeš svoja čustva in misli ter najdeš nasvete, kako se lažje soočiti z neprijetnimi občutki (v priročniku imaš npr. opisane tehnike dihanja).
Upam, da ti bo odgovor kaj v pomoč. Če potrebuješ še kakšen dodaten nasvet, kakšno dodatno razlago, vedi, da smo tu za tebe.
Želim ti vse dobro v novem letu in te lepo pozdravljam,
Sara Seršen, mag. psihologije