Pozdravljeni!
Znašla sem se v stiski in se mi zdi, da se samo vrtim v začaranem krogu in da se stvari dejansko ne izboljšujejo.
Sem 2. letnik srednje šole. Letos sta me zapustili 2 sošolki, s katerima sem bila res vedno skupaj, vsak odmor, vsak trenutek prostega časa. Ena se je izpisala ena pa padla letnik. In prav zato mi je grozno, ker sem zdaj v razredu sama. Ves čas sem sama, osamljena, vsi se družijo po 3, po 2 jaz sem pa brez para. Preprosto me pustijo samo in to res boli. Po eni strani se želim pogovarjat z kom, prisesti pa mogoče spregovorimo par stavkov potem pa nič več ni zanimivo. Ko vprašam, ali lahko prisedem, ali vprašam, če sem lahko tu je samo tisti skomig z rameni in ne niti odgovora. In to res boli. Pogovorila sem se že z razrednikom, ki mi je uredil pogovor z šolsko psihologinjo in sem ji zaupala svojo težavo, vsa čustva, da se sprašujem ali je kaj narobe z mano in z mano ni nič narobe. Sem popolnoma normalna (pre)pridna dijakinja, ampak vseeno ne vem, kaj imajo drugi proti meni. Hvala bogu, imam v sosednjem razredu in izven šole super prijateljice, brez katerih bi bila že zdavnaj v depresiji. Le one me držijo gor, ampak težko je, ker sem v razredu sama. Njih imam le, ko sem prosta. Na začetku šole smo šli na morje za nekaj dni in res je bilo grozno. V sobi sem bila z 5 sošolkami, nisem se mogla vključiti, same so me pustile, one so se zabavale in nihče me niti ni vprašal, kako sem. Res je bilo grozno, mami sem se zvečer jokala po telefonu, da nisem okej in srce se mi je paralo na vsakem koraku. Ko smo šli zvečer v mesto, sem mogla biti pač z temi, s katerimi sem bila v sobi in so se zabavale, mene pa pustile samo, kot, da me ni. Počutila sem se točno tako kot, da bi jim bilo vseeno, če bi se mi zgodilo kaj groznega, še vstran bi šle na koncu. No in ko smo šli v mesto, ker sem bila sama, sem gledala morje. In nenadoma se mi pred očmi prevrti film, poleti sem namreč doživela hudo zdravstveno krizo, bila sem že življenjsko ogrožena in na koncu ni bilo več druge kot operacija. V sanjah si nisem mogla predstavljati kako je mogoče, da si dopoldan še okej, popldan pa že ležiš na urgenci in se boriš za življenje. Prevrtelo se mi je pred očmi, kako me mama gleda z solznimi očmi, kako je zdravnik rekel tisti "srečno" in ne veš zakaj, kako sem bila že čisto miselno odsotna, kako sem si želela samo še minuto dlje, kako sem na urgenci jokala v ambunalnti, kako me je zdravnik držal za roko in sem jo stiskala,  da sem dala to iz sebe in kako so me pospremili v operacijsko. In potem sem spet padla v realnost. Zaradi teh spominov so me preplavile solze pa še takrat ne vem, ali je to kdo opazil tam. Grozno je bilo. Včasih se sprašujem, zakaj se poleti moje življenje ni moglo končati, da bi bilo bolje kot, da pa me sploh sošolke ne gledajo in nihče niti ne ve, da bi se lahko mimogrede vse obrnilo na glavo in da me danes več ne bi bilo med njimi.
Hvala za odgovor.
• Ja
Jajaoa
Vem kako je ko ostaneš sam, posebaj v razredu ampak zavedaj se da nisi sama. Probaj se sproprijateljiti s sošolkami, bodi prijazna tudi če prvič ne uspe, probaj pri različnih sošolkah, daj jim kakšen kompliment.
tudi ce si sama to ni nic narobe in nisi nic kriva . Ko bos u soli se probaj dat v kaksno skupino s puncami ali ostalimi srecno
• Uredništvo
Špela Dugonik

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
hvala za sporočilo, pa tudi za tvojo iskrenost in pogum pri deljenju lastnega doživljanja. Trenutno preživljaš zahtevno obdobje, polno osamljenosti, razočaranja in občutka, da se stvari vrtijo v krogu, iz katerega ni izhoda.
Izguba dveh sošolk, ki sta ti bili blizu, je zate pomenila veliko spremembo. Nenadoma si ostala sama v razredu, kjer so prijateljske skupine že izoblikovane. Povsem razumljivo je, da te to boli: trudiš se in trudiš, pa ni želenega odziva. V takšnih situacijah hitro začnemo dvomiti vase, dobimo občutek, da z nami nekaj ni v redu, a pogosto to ne drži. Včasih skupine preprosto že delujejo po svojih vzorcih in traja, da se v njih najde prostor za nove odnose. To, da si kljub temu večkrat poskusila vzpostaviti stik, veliko pove o tvoji vztrajnosti in iskreni želji po povezavi z drugimi. Žal se včasih zgodi, da so vrstniki preveč osredotočeni nase, da bi to opazili, to pa nikakor ne pomeni, da si naredila kaj narobe.
Dogajanje na morju – trenutki, ko si bila v krogu ljudi, a si se kljub temu počutila sama, brez občutka sprejetosti ali podpore – lahko v človeku pustijo globoko sled. Še posebej, kadar bi morali biti ti prijetni in sproščeni, v resnici pa predstavljajo vir žalosti ter izključenosti. Tovrstne izkušnje lahko močno vplivajo na občutek lastne vrednosti. Tako je povsem razumljivo, da si se v situaciji zatekla k mami, ki ti je nudila pogovor, bližino, razumevanje. V takšnih trenutkih si človek želi samo občutiti, da nekomu ni vseeno, in to je povsem človeško.
Ko opisuješ poletje, operacijo in vse, kar je povezano s tem, se vidi, da je bila to zate zelo močna in zahtevna izkušnja. Po dogodkih, ko je naše zdravje ogroženo, ni nenavadno, da se spomini ob določenih trenutkih ponovno vračajo. Pri tem je pomembno, da se zavedaš in veš, da si tisto obdobje zmogla preživeti – kljub vsem strahu, negotovosti in bolečini si danes tukaj. To nakazuje na tvojo notranjo moč, ki obstaja, četudi je trenutno morda ne občutiš.
Omenjaš tudi, da se včasih sprašuješ, zakaj se takrat preprosto vse ni končalo. Meniš, da je to izraz resnične želje, da te ne bi bilo? Ali pa morda izraz močne utrujenosti in občutka, da te drugi ne vidijo – torej želje, da bi se prenehala ta bolečina, ki jo trenutno čutiš? V kolikor si pripravljena, bi rada o tem slišala več, da skupaj bolje razumeva, kaj te v teh trenutkih najbolj boli.
V takih trenutkih je sicer zelo pomembno, da občutkov ne držiš v sebi, temveč o njih spregovoriš – s šolsko psihologinjo, starši, morda kakšno prijateljico, ki ji zaupaš. Dobro je, da si se že pogovorila s šolsko psihologinjo. S tem si naredila pomemben prvi korak in če čutiš, da ti pomaga, predlagam, da z njo pogovore tudi nadaljuješ. Stalen stik lahko pomaga zmanjšati napetost, razumeti, kaj se dogaja v tebi, in postopoma najti načine, kako se soočiti z občutki osamljenosti.
Veseli me, da imaš prijatelje v drugih razredih in zunaj šole, ki te razumejo in podpirajo. Ti odnosi so zelo pomembni in dokazujejo, da znaš graditi pristne odnose in da te ljudje, ki te bolje poznajo, cenijo. Poskusi se opreti na te stike – pomagajo ti lahko ohranjati občutek pripadnosti in sprejetosti, ki ti ga v razredu trenutno primanjkuje.
Ker si že večkrat poskusila navezati stik s sošolci, pa odziv ni bil tak, kot si si želela, bi morda lahko razmislila o nekoliko drugačnem pristopu. Namesto da poskušaš pristopiti k skupinam kot celoti, se včasih bolj obnese, če se usmeriš k posamezniku – morda k nekomu, ki deluje mirno, prijazno ali nekoliko zadržano. Je v razredu kdo takšen? Za začetek je dovolj preprost pogovor o domači nalogi, predmetu ali kakšni skupni temi. Pri tem si dopusti, da se odnos razvije postopoma. Pomaga tudi, če se vključiš v dejavnost, kjer je naravno sodelovanje – tam se pogovor lažje začne.
Zavedam se, da je obdobje, v katerem si trenutno, težko in da ti včasih zmanjka moči. A želim, da veš, da nisi sama. Obstajajo ljudje, ki jim je mar zate in ki ti želijo pomagati. Tvoje življenje ima vrednost in tvoja prisotnost pomeni veliko – tvoji mami, tvojim prijateljem in vsem ljudem, ki jih boš tekom življenja še spoznala. Zaslužiš si spoštovanje, toplino in občutek, da si sprejeta takšna, kot si.
Prosim sporoči, kaj meniš o zapisanem. Še naprej sem tukaj zate, če bi želela nadaljevati pogovor.
Želim ti vse dobro,
Špela Dugonik, dipl. psihologinja (un)
• st
stiska
Pozdravljeni.
Malo se še javljam, da odgovorim na vaša vprašanja. Ko sem povedala, da se včasih sprašujem zakaj se takrat ni vse končalo imam v mislih to, da res ne bi čutila te bolečine, ki je prišla kasneje s strani sošolk. Da ne bi doživljala tako hude stiske. Pa tudi to, da ne bi bila sošolkam v breme, če me več ne bi bilo. Ampak zdaleč od tega, da bi imela samomorilne misli. To kar sem vam zdaj zapisala, se malo poraja kot vprašanje v moji glavi. Saj veste kako je to, ko si sam in se drugi zabavajo, ti pa nekje v sebi doživljaš stisko in si samo želiš, da bi se ti zgodilo nekaj in bi nate gledali drugače, mogoče bolj človeško, da bi jim mogoče bilo žal. Sem tudi poskusila kot ste mi svetovali, da pristopim h kaki sošolki posamično, ne v skupino. Sem poskusila ko je npr. čakala na avtobus sem stopila do nje in izkoristila priložnost za pogovor. Okej, par minutk sva se malo pogovarjale ampak naslednji dan je bilo že spet vse po starem. Po starem pogrupirano kot, da me včeraj ni bilo.
Hvala vam še enkrat.
• Uredništvo
Špela Dugonik
Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
hvala, da si se ponovno zglasila in z menoj podelila svoje misli.
Iz tvojih besed je moč razbrati, da ne želiš končati svojega življenja, temveč le, da bi se končala bolečina, ki jo čutiš zaradi zavrnitve, občutka osamljenosti in misli, da si drugim v breme. To so težka, a hkrati zelo resnična čustva, in pogumno ter prav je, da jih znaš izraziti.
Omenjaš močno željo po tem, da bi bila opažena in razumljena – ko opisuješ, kako se drugi zabavajo brez tebe, in si želiš, da bi se zgodilo nekaj, zaradi česar bi te končno videli bolj človeško. Ta želja je popolnoma človeška; vsi si želimo, da bi nas drugi videli takšne, kot smo, še posebej, kadar nas njihovo ravnanje prizadene. Na žalost pa se ljudje svojega ravnanja včasih zavedo šele, ko se zgodi nekaj bolečega. Kar pa ne pomeni, da je to prav ali da bi morala trpeti zato, da te drugi opazijo.
Predstavljam si tvoje razočaranje, ko si pristopila do sošolke. Kljub temu, da sta se pogovarjali, se je naslednji dan vse povrnilo nazaj. Težko je potruditi se, se odpreti, nato pa ne opaziti nobene spremembe. Vendar pa to, kar si naredila, ni bilo zaman. Zelo pogumno je, da si kljub bolečini poskusila vzpostaviti stik. Včasih so mladi (in tudi odrasli) preprosto preveč ujeti v svoje skupine ali navade, da bi se zavedali, kako njihovo vedenje vpliva na druge – a to ne pomeni, da si naredila karkoli narobe.
Dovoli si, da se odnosi gradijo postopoma. Vsak poskus pogovora lahko sčasoma prinese več zaupanja in bližine. Ob tem pa je dragoceno, da imaš prijatelje zunaj svojega razreda, ki te sprejemajo, razumejo in so ti lahko v podporo pri tem. Ti odnosi dokazujejo, da znaš graditi pristne vezi in da te drugi, ki te res poznajo, cenijo takšno, kot si.
Zavedaj se, da nisi breme.
Tvoja prisotnost ima pomen že sama po sebi – ne zato, koliko te drugi opazijo, ampak zato, kdo si.
Če bi rada o tem še govorila ali podelila, kako ti gre, sem tukaj zate. Kako se na primer trenutno počutiš v šoli? Si morda doživela kak trenutek, ki je bil vsaj malo bolj prijeten ali spodbuden?
Lepo bodi,
Špela Dugonik, dipl. psihologinja (un)