Starši mi dajejo prevelike zahteve. Hočejo , da sem to in ono in dober tukaj in dober tam. Če kaj ni dost dobro mi že naprtijo občutek sramu. Nikoli ne bom dovolj dober za njihu. Sem samo otrok, in že izgorel. Od šole dobivam migrene, ne spim... kaj naj?
• KK
KK
Zdravo. Predvidevam, da komunikacija med tabo in tvojima staršema ni najbolj ugodna ali učinkovita, ker ne zaznata tvoje stiske, ti pa jima ne upaš povedati, ker imaš občutek, da ju boš s tem razočaral? Predvidevam, da ti želita najboljše, da te imata rada in da v svoji ljubezni ne zaznata, da nad tabo vršita pritisk. Vprašanje, česa ju je strah. Morda tega, da, če ti ne bosta konstantno dajala višjih ciljev in te spodbujala, ne boš uspešen v šoli sam od sebe. Morda mislita, da nimaš dovolj notranje motivacije, da bi uresničil svoje potenciale. Morda so napačna prepričanja pri tebi ('nikoli ne bom dovolj dober za njiju') in pri njima (če mu ne bova dala dodatnega dela, mu ne bo uspelo samemu). Če sem vsaj približno zadela tvojo situacijo, potem ti predlagam sledeče: ozavesti, da si ti svoj največji zaklad. Ozavesti, katere pozitivne sposobnosti in lastnosti imaš (skoraj gotovo lahko rečem, da vedno daš vse od sebe, da se trudiš, da dosegaš cilje, …). Moraš se čuvati in se imeti rad. To pomeni, da se moraš včasih tudi zaščiti. Starša te imata rada. Predvidevam, da bi zate naredila marsikaj. Povej jima, iskreno, kaj se dogaja s tabo. Izpovej se jima. Nič od tega, kar si misliš o svoji situaciji, kaj se ti dogaja, ni butasto, ni sramotno. Človeško je. To si vse ti. In tak si o.k. Popoln v bistvu. Glede na to, da si pisal sem, si naredil že en velik korak, ki kaže, da si močen in da si želiš iz tega primeža. Če imaš kakršen koli realen pomislek, da se najprej ne bi izpovedal staršem, si izberi eno drugo odraslo osebo, ki ti je pomembna, ki jo ceniš in ki ceni tebe. Posvetuj se z njo, zaprosi jo za podporo. Naredita načrt, kako nagovoriti tvoje starše. Če take osebe trenutno ni v tvojem krogu, stopi do šolske psihologinje ali psihologa, se zaupaj njej/njemu in potem naredita plan, ki ti bo ustrezal. Vsekakor pojdi dalje v reševanju situacije zaradi sebe, ker nič na svetu ni tako pomembno, da bi ti moral zaradi tega izgorevati, trpeti hude glavobole, ne spati - kot otrok ali kot odrasel. Zaupaj vase, v svojo moč. Postavi se zase like a boss :) in pri tem spoštuj svoje sogovornike.  Maš ti to. Nisi sam.
• Uredništvo
Taja Širca

Odgovor svetovalke:
Pozdravljen!
Si predstavljam, da ti je težko, če ti starša povzročata občutek, da nikoli nisi dovolj uspešen. Normalno je, da se ti zato pojavljajo opisani občutke krivde in sramu. Menim, da ti starša želita uspeh in vse najboljše, ampak se bojita, da bi ti slabše ocene v šoli zaprle možnost za napredovanje in posledično ne bi dobil željene izobrazbe in ''lepe'' prihodnost. Beseda ''lepe'' je zapisana v narekovajih, ker tvoja prihodnost ni odvisna samo od ocen, ampak je dobro počutje, samozavest in zadovoljstvo s samim seboj ter svojim življenjem tisto, kar je pomembno. Najbrž torej nimata slabega namena, ampak pozabljata na tvoje počutje. S tem, ko te kritizirata želita, da bi se več učil in izboljšal svojo učinkovitost, žal pa dosežeta ravno obraten učinek. S kritiziranjem in postavljanjem prevelikih zahtev slabo vplivata na tvojo samopodobo in te spravljata v slabo voljo. Si se kdaj že poskusil z njima pogovoriti in jima povedal kako težko ti je? Morda jima primanjkuje uvida v tvojo situacijo, saj se nista nikoli vprašala kako se počutiš. Z odkritim pogovorom bi lahko to dosegel. Sicer mi nisi zapisal nobenih specifičnih informacij katera so ta področja kjer želijo, da si odličen. So to posamezni predmeti v šoli, imaš poleg tega še kak hobij ali krožek? Ali občutiš zadovoljstvo, ko se ga udeležiš in počneš to, ker v tem uživaš?
Ne vem sicer koliko si star, ampak iz tvojega vprašanja sem zaznala, da že veliko veš in razumeš, zato ti predlagam, da malce razmisliš o svoji prihodnosti. Kaj si želiš postati in kolikšen vpliv imajo tukaj ocene, ki jih boš pridobival tekom šolanja? Katere stvari te zanimajo in kakšni so tvoji cilji za prihodnost? Poskusi si narediti načrt, ki ti bo zmanjšal občutek stresa in omogočil, da imaš tudi čas, da se družiš s prijatelji in si odpočiješ. Ko si organiziramo čas, se po navadi stiska malce zmanjša, saj točno vemo kdaj bomo imeli čas za počitek. Počitek in prosti čas sta namreč zelo pomembna, saj se takrat napolnimo z energijo in lahko bolj učinkovito delujemo v šolskih in obšolskih dejavnostih. Morda te bosta tudi starša lažje razumela, če jim boš svoj načrt/urnik obrazložil in videla bosta koliko se dejansko trudiš.
Na tem mestu bi še poudarila, da moraš na prvo mesto postaviti sebe in svoje želje. Velikokrat se namreč zgodi, da starši želijo, da otrok postane nekaj kar si oni želijo. Naj podam nek primer, da si boš lažje predstavljal kar mislim. Starša sta oba po poklicu odvetnika in želita, da bi tudi njun sin študiral pravo. Sina pa veseli delo z avti, rad jih popravlja in si na skrivaj želi biti avtomehanik. Ima občutek, da če bi staršem to povedal ne bi bili zadovoljni. Ampak ali bi on bil zadovoljen, če bi zatrl svojo željo in celo življenje opravljal poklic, ki ga veseli? Jaz bi rekla, da ne. Odločitev kaj boš počel s svojim življenjem je torej samo tvoja, starša pa te lahko usmerjata, ti svetujeta in te podpirata.
Menim, da ti je tudi uporabnica KK podala zelo dober odgovor in se strinjam z zapisanim. Postavi se zase, saj edino ti veš kako se počutiš in kaj so tvoje želje.
Želim ti vso srečo.
Taja Širca, dipl. biopsihologinja