Je spolnost mladoletnikov z kontracepcijsko tableto postal normalna? Nekateri starši dovolijo mladoletnikom da prespijo skupaj pod njihovo streho. Je postalo to, da starši rečejo, da jim ne morejo preprečiti spolnosti, ampak da pred polnoletnostjo (preden odgovarjajo sami za svoja dejanja) tega ne odobravajo, ker da je to odgovornost in da moraš že biti dovolj samostojen, staromodno?
• Ar
Arči
Spolnost v obdobju adolescence ali mladostništva, kakor želiš to poimenovati, je popolnoma normalna. Obstajala je nekoč, obstaja danes in bo tudi v bodoče. Zato ni čisto res, da tega včasih ni bilo. Je bilo, samo govorilo se na žalost ni toliko o tem, kar je velikokrat imelo žalostne tudi tragične posledice.
Kje je tista meja, ko se preizkuša v spolnosti je za različne mladostnike postavljena različno. Eden prej drugi pozneje, da pa moraš biti samostojen pa je meja zame postavljena previsoko. Kdaj pa si samostojen? Ko končaš šolanje, ko se zaposliš? Torej lahko tam okoli 25 leta, ali še pozneje.
Pa da se vrnem na tvoje vprašanje. vsekakor je prav, da starši vedo kaj počne njihov otrok, tudi glede spolnosti. In če je spolnost že prisotna ni nič narobe, če mladostnica uporablja KT. Bolj bi bilo narobe, če jih ne bi, pa bi nastale posledice, ki si jih noben mladostnik ne želi.
Se pa strinjam, da moraš biti dovolj star, dovolj zrel in dovolj samostojen, ko si ustvarjaš družino.
Kdaj pa bi lahko rekli, da je nekaj staromodno pa je lahko stvar širše razprave in je odvisna od okolja v katerem živiš in vzgoje, ki ti jo to okolje daje.
• He
Hena
Načeloma pri 18ih je otrok polnoleten. Zdaj nekateri starši zagovarjajo, da do takrat naj bi mladostnik abstiniral, da ne bi prišlo ro neželenih posledic?
• Ar
Arči
Mejo, kdaj je nekdo polnoleten določa Konvencija o otrokovih pravicah. 18 let, kot v veliki večini držav. Ponekod po svetu pa je meja postavljena že pri 15 letih, pa vse do 21. leta. Tudi pri nas zakonodaja na nekaterih področjih osebo staro do 21 let obravnava kot mlajšega polnoletnika. Gre za z zakonom določen termin.
Polnoletnost pa nima veliko skupnega z zrelostjo. Ali je otrok dovolj zrel ali ne verjetno najbolj realno lahko ocenijo starši. In to je del odgovora na tvoje vprašanje kje in zakaj starši otroku nekaj dovolijo, včasih pa ne. Bolj podrobno pa bi ti lahko svoje stališče pojasnili tisti starši, ki so proti spolnosti svojih otrok do 18 leta.
Nič pa ne napišeš kaj je tvoje osebno mnenje na to temo. Kakršno koli že je, tvoja pravica je, da vsak tvoje mnenje spoštuje, pa četudi se morebiti v celoti ne strinja z njim.
• Uredništvo
Urška Pisar

Odgovor svetovalke:
Pozdravljeno dekle,
najprej hvala, da si se obrnila na svetovalnico.
Sprašuješ, če je spolnost mladoletnikov in uporaba kontracepcijskih tabletk nekaj normalnega. Po drugi strani pa se sprašuješ tudi, če je neodobravanje s strani staršev glede spolnosti pred dopolnjenim 18. letom, staromodno. Verjamem, da se ti v povezavi s tem odpirajo različna vprašanja.
Na tej točki ti lahko povem, da na tvoja vprašanja ne moremo najti enoznačnega odgovora. Kot je izpostavil že Arči, prihaja med družinami do razlik glede spolnosti in njenega odobravanja pred 18. letom. To je v veliki meri povezano s kulturo, vero in drugimi dejavniki. Tako nekateri starši iz določenih kultur pri otrocih ne odobravajo spolnosti vse do poroke in imajo v povezavi s tem stroga pravila, obstajajo pa družine, ki začetek spolnega življenja v večji meri povezujejo z okoliščinami (npr. ali je otrok že v daljšem razmerju, v kolikšni meri je zrel in pripravljen na ta velik korak). Verjamem pa, da so starši zaskrbljeni, saj je spolnost pomemben korak. Prav zato je ključno, da se zavedaš kaj spolnost je, kakšna zaščita obstaja, kakšni so izidi in kaj vse se pravzaprav v tem kontekstu lahko zgodi.
Res je, da postane mladostnik pri 18. letih polnoleten. To pomeni, da je takrat odgovoren za svoja dejanja v polnem pomenu - tudi kazensko. Seveda pa je potrebno imeti v mislih predvsem to, da se starost, ko postane otrok samostojen in odrasel premika na kasnejše obdobje in je ta vidik pogosto povezan s finančno samostojnostjo, zrelostjo in preostalimi vidiki. Zagotovo pa prihaja tudi do razlik glede pričakovanj staršev v zvezi z osamosvojitvijo otrok. V nekaterih družinah postanejo mladostniki odgovorni zase, ko postanejo polnoletni; drugje pa v času, ko končajo s šolanjem. Kar se mi zdi pri vsem tem bistveno je predvsem to, da se ne osredotočamo v tolikšni meri na polnoletnost/mladoletnost, temveč pri razumevanju tvojih dilem upoštevamo to, da na odgovor vplivajo različni dejavniki - družinsko okolje iz katerega izhaja posameznik, mladostnikova zrelost, samostojnost, odnos s partnerjem, kultura, okolje v katerem živi itd.
Za konec bi dodala še naslednje. Pomembno je, da o tem razmišljaš in se zavedaš, da je dobra zaščita ključnega pomena. Da se za spolni odnos odločiš samo v primeru, da si tega resnično želiš in da te v to nihče ne sili.
Lepo te pozdravljam in ti želim vse dobro,
Urška Pisar, mag. psihologije