Živjo!
Jokam, spet jokam... Čez dva dni se spet začne šola in jaz grem v 2. letnik gimnazije in ker je šola preveč oddaljena od doma, stanujem v dijaškem domu. Lansko leto sem imela velike probleme z domotožjem. Že preden cel teden prej preden sem se vselila v dijaški dom sem jokala. Na splošno sem občutljiva in zelo čustvena oseba. Zjokam se ob vsaki stvari. Prej sem se zelo veselila te šole, že skoraj dve leti prej sem bila odločena, da se bom vpisala tja, a tam sem vsak dan jokala. Najprej nisem nikomur želela povedati za to, razen staršem pa še tem sem na začetku to želela prekriti. Vse sem tiščala v sebi. Že prvi teden, je mami pisala moji vzgojiteljici, da mi je hudo. Tudi meni je rekla, naj grem do nje in se pogovorim. To sem storila in še kasneje sem hodila k njej na pogovore. Ta vzgojiteljica me je tudi poslala k svetovalni delavki v dijaškem domu in tudi z njo sem imela tedenske pogovore. Potem sem kmalu imela pogovor tudi s šolsko svetovalno delavko in razredničarko. Bilo mi je zelo hudo. Problem je bil, da še sama nisem točno vedela, kaj vse me moti. Nisem vedela, ali je kriva šola ali kaj. Tako se nisem kaj preveč družila z ostalimi ljudmi v domu, s cimro pa se tudi nisva kaj preveč pogovarjali, ker je bila ona bolj tiha, pa tudi poznali sva se od prej. Zdelo se mi je, da ni nikogar, s katerim bi se poštekala. Zapirala sem se sama vase, sram me je bilo, da bi kdorkoli od vrstnikov izvedel, saj bi si mislili, da sem jokica. Jezilo me je, da so se vsi ostali zabavali, jaz pa nisem vedela, kako naj se rešim domotožja. Tako so si vsi našli prijatelje, jaz pa sem bila malo tam malo tam. Z nikomer pa se nisem tako dobro razumela, da bi mu lahko karkoli zaupala. Pogrešala sem družino, osnovno šolo, bivše sošolce, staro rutino. Nič mi ni ustrezalo tam. Posledično sem se veliko učila, saj nisem vedela, kaj naj drugega tam počnem. Tako težav z ocenami nisem imela. Sem perfekcionistka in prve mesece sem imela same odlične ocene, kar ni ravno normalno, za tako težko šolo, ki sem si jo izbrala. Tudi na koncu leta sem imela povprečje 5.0. Drugače sem imela na voljo ogromno ob šolskih dejavnosti. Obiskovala sem še pevski zbor in glasbeno šolo, saj mi glasba pomeni res veliko. Komaj sem čakala, da bom lahko šla domov odštevala sem dneve in celo ure, kdaj bo prišel petek, da bom šla na avtobus. Ampak situacija se ni izboljšala, ko sem prišla ob petkih domov. Ni bilo do ničesar. Vedno sem imela veliko dela za šolo, zato sem večino vikenda preživela v sobi za zvezki, ampak to delo ni bilo efektivno, saj sem kar naprej razmišljala, koliko imam za narediti in da je to čisto preveč, da nimam časa za nič drugega. Odmikala sem se od svojih sorodnikov, nisem želela na obisk k njim, saj sem bila vedno slabe volje, kar na jok mi je šlo in tudi oni bi me spraševali, če mi je še vedno hudo... Kmalu je za moje domotožje vedelo veliko ljudi, saj živim v vasi in starši so jih povedali. Grozno sem se počutila. Izogibala sem se ljudi, saj bi me spet spraševali, kako mi je, jaz pa bi komaj zadrževala jok. Ob sobotah dopoldne sem se počutila bolje, a bolj kot je šlo proti večeru slabše je bilo. Ob nedeljah sem samo razmišljala o tem, kaj moram spakirati, in kdaj imam avtobus ter kaj vse še moram narediti. Bilo je obupno. Starša sta me hodila tolažiti in mi govoriti, naj se ne obremenjujem preveč s šolo, naj se družim z drugimi, a nisem mogla, saj mi je kar naprej šlo na jok. Nista želela, da bi zapadla v kakšno depresijo. Na spletu sem brskala, kako si pomagati, naredili sem veliko testov, če imam depresijo. Vedno mi je pokazalo blaga do srednja depresija, a to nisem nikomur povedala.
No in to se je vleklo skozi vse leto. Ko je marca prišla korona, sem bila zelo vesela, da sem lahko bila doma. Kar naenkrat sem zaživela. To so opazili tudi vsi drugi in to so mi tudi povedali. Res sem se počutila dobro. Šola na daljavo mi je bila čisto super, samo da sem lahko bila doma. Ničesar nisem pogrešala.
Zdaj pa se šola spet pričenja in moram nazaj v dijaški dom. Do danes je bilo vse vredu, malo sem se celo veselila. A ko sem danes začela malo pakirati in si pripravljati stvari se je vse spremenilo. Kar naprej mi gre na jok. Ves čas sem v sobi. Želim, da bi še z družino počela kaj zabavnega preden grem, a mi gre kar naprej na jok in ne želim da izvejo, zato sem kar v sobi. Bojim se, da bo vse isto kot lansko leto, da mi bo težko. Mami nekaj sluti, saj je poslala sestrico, da me je prišla pogledat, ko sem jo vprašala zakaj je prišla mi je rekla, da ji je mami naročila naj me pride pogledat, če sem žalostna. Nočem, da imata starša spet skrbi zaradi mene. Počutim se odveč, ne znam si pomagati. Zdi se mi da ne bo nikoli boljše (vsi pravijo da bo, ampak večina je to hitreje prebolela kot jaz). Že lani sem tako razmišljala. Parkrat sem dobila občutek, da bi bilo najbolje, če me nebi bilo. Sicer si nikoli nebi ničesar naredila, a te misli so vseeno prišle, saj se mi zdi da bi samo tako bilo bolje.
Razmišljala sem tudi že o prepisu, a sem ugotovila, da mi je šola všeč, poleg tega pa me je strah, da si na novi šoli ne bi našla nikogar, saj bi se oni poznali že celo leto, jaz pa bi prišla čisto na novo.Nevem kaj naj naredim, zato prosim za pomoč, nasvetov sem prejela že veliko, a se mi zdi da nič ne pomaga. Vesela bi bila tudi, če bi oglasil kdo, ki je imel podobne težave oz. ji ima. To zdaj traja že eno leto in nevem kaj naj.
Uredništvo
Sara Seršen

Odgovor svetovalca:
Pozdravljena srednješolka!
Hvala za tvoje poslano vprašanje in da si nam zaupala svojo težavo.
Kljub temu, da se soočaš s precej močnimi čustvi, je zelo pohvalno, da si že sama poskusila narediti kar nekaj stvari. Zelo dobro je, da se o tem pogovarjaš s svojimi starši in da si pomoč poiskala tudi pri vzgojiteljici in šolski svetovalni službi. Me veseli, da imaš okrog sebe ljudi, ki jih skrbi za tebe in ti nudijo podporo. Tako bi ti tudi za letos predlagala, da se pogovoriš s šolsko svetovalno delavko in da si poiščeš pomoč psihologa, ki jo lahko najdeš v najbližjem zdravstvenem domu. Lahko pa o tem povprašaš svetovalno delavko in verjamem, da te bo z veseljem usmerila ter ti pomagala ali se o tem pogovoriš s starši. Kot si že sama napisala, ne veš točno, kaj je tisto, zaradi česar doživljaš tako močne občutke. Slednje pa je pomembno raziskati, da se lahko potem problem res razreši. Na žalost pa to ni mogoče preko pisnega svetovanja na spletu. So pa zato ustrezni strokovnjaki v drugih ustanovah, kot je npr. zdravstveni dom, ki ti bodo z veseljem pomagali. In zapomni si, da je iskanje pomoči znak moči in nikoli znak šibkosti tudi, če gre za naše duševno zdravje. Dovoli sebi sprejeti pomoč, da boš lahko spet zaživela, tako kot si želiš.
Zelo pohvalno se mi tudi zdi, da si kljub tvoji žalosti, še vseeno ostala zelo dejavna in imela odličen uspeh (čestitke!) ter hkrati obiskovala še druge obšolske dejavnosti. Si pa v nadaljevanju napisala, da zaradi vsega dela nisi imela veliko prostega časa za zabavo s prijatelji in družino. Predvidevam, da si glede na napisano tudi precej organizirana oseba in nimaš problema z usklajevanjem šole ter različnih dejavnosti in da si stvari tudi vnaprej načrtuješ. Predlagam ti, da si določiš oz. v svoj urnik vneseš dneve in ure (npr. petek zvečer in sobota popoldan), ki bodo vedno namenjene samo prijateljem in družini. Vsak namreč rabi sprostitev in prav je, da si vzameš čas zase in za svojo družino ter prijatelje. Če si boš v naprej načrtovala prosti čas, te bo to lahko tudi spodbudilo, da boš tudi bolj produktivna v času učenja. Mogoče se ti bo na začetku zdelo to nekoliko težje in boš imela "slabo vest", ker bi se morala učiti in ne zabavati, ampak vedi, da šola res ni vse v življenju. Verjamem, da si to slišala že večkrat in vem, da zna ob tem stavku tudi zaboleti (če se o čem motim, se ti v naprej opravičujem in me kar pogumno popravi). Ampak vztrajaj! Dovoli si uživati, biti srečna, se zabavati s prijatelji, družino. Vsi ti trenutku sreče in sprostitve ti bodo vlili dodatno energijo, zagon, hkrati pa se boš znebila misli in skrbi, da se nič ne družiš s prijatelji, družino ter bo tako tudi tvoje učenje lahko bolj učinkovito, saj boš lahko bolj osredotočena.
Skozi branje tvojega vprašanja sem tudi začutila, da se poleg domotožja počutiš tudi nekoliko osamljeno, saj si omenila, da z nikomer nisi spletla tako tesne vezi, da bi tej osebi lahko zaupala. Da se med dvema osebama splete tesna vez, je potrebno nekaj časa in ni ti treba tvojih težav osebi zaupati že v začetku. Poskusi letos kakšno svojo sošolko, s katero sta se dobro razumeli, ali koga iz glasbene šole, povabiti na kakšno druženje, npr. na pijačo. Lahko se poskusiš tudi s kom skupaj učiti, včasih je tako lahko veliko bolj zabavno ter tudi učinkovito. Ali pa povabi kakšno prijateljico/sošolko iz glasbene šole ali pevskega zbora in ob svojem druženju skupaj kaj zaigrajta, zapojta ali npr. skupaj vadita. Skozi take sproščene in skupne dejavnosti, se lahko kar hitro spletejo tesne vezi. Če je kdo iz tvojih bivših sošolcev/sošolk, s katerim/o si se dobro razumela, šel/šla prav tako v enako mesto v srednje šolo, povabi njega/njo na druženje.
Ena izmed stvari, ki ti lahko mogoče vsaj malo pomaga je, da si svojo sobo v dijaškem domu urediš tako, da bo tebi všeč in si vzameš s sabo stvari, ki te bodo spominjali na tvoj dom, npr. tvojo najljubšo odejo, vzglavnik, slike družine, prijateljev. Na tak način ti soba ne bo več tako tuja, ampak bolj domača, topla in ti lahko postane nekoliko lažje.
Napisala si tudi, da ob nedeljah večino časa razmišljaš, kaj vse moraš spakirati in težko razmišljaš o čem drugem. Morda lahko poskusiš napisati seznam, kaj moraš vsako nedeljo spakirati, ker predvidevam, da po navadi pakiraš enake stvari. Če pa boš npr. za šolo tisti teden rabila spakirati nekaj posebnega dodaj to v petek na seznam. Tako si lahko cel vikend brez skrbi, da bi kaj pozabila spakirati. Mogoče lahko poskusiš tudi, da spakiraš v nedeljo zjutraj in lahko tako brez skrbi potem preživiš nedeljo z družino.
Ob koncu si omenila tudi, da so se ti začele pojavljati samomorilne misli. Ko boš naslednjič v stiski, lahko pokličeš telefon za otroke in mladostnike v stiski (116 111), ki deluje vsak od 12h do 20h ure ali poskusiš s spletnim svetovanjem pri brezplačni spletni svetovalnici Kameleon (kjer izvajajo svetovanja v živo preko kamere), o kateri lahko več informacij najdeš na naslednji spletni strani: https://svetovalnicakameleon.si/. Pogovor lahko pomaga ???? Ker pa so te oblike pomoči, tako kot naše pisno svetovanje, precej omejene, te še enkrat spodbujam, da si poiščeš pomoč psihologa, s katerim bosta skupaj lahko odkrila, kaj te teži in poskusila težave skupaj reševati.
Če imaš še kakšno vprašanje ali se boš kdaj znašla v stiski, smo vedno tu za tebe ter ti bomo z veseljem odgovorili in pomagali, kolikor je v naši moči!
Ostani močna in pogumna! Želim ti uspešen začetek šolskega leta z veliko zabave in srečnih trenutkov!
Sara Seršen, dipl. psihologinja (un)Citiraj
sr
srednješolka
Najlepša hvala za odgovor!
Zdaj se je končal prvi teden šole in bil je presenetljivo dober. Domotožja skoraj nisem občutila, kar me je resnično presenetilo. Bilo mi je kar lepo. Zdi se mi, da je pomagalo že samo to, da sem napisala in zaupala svoje težave vam.
Težav z usklajevanjem šole in dejavnosti večinoma nimam, a velikokrat zaradi tega s stvarmi odlašam do zadnjega trenutka. Tako sem počela tudi z učenjem. Ponavadi sem se začela učiti zadnji dan pred testom, kar ni ravno spodbudno. Kar naprej sem bila pod stresom in sem večkrat obupavala, a na koncu se je vedno nekako izšlo. Zdi se mi, da pod pritiskom bolj efektivno delam, saj vem, da moram narediti veliko, in zato nimam časa za počivanje. Če pa se začnem učiti par dni prej, pa se mi zdi, da se nič kaj ne naučim in si mislim, saj imam še čas.
Res je nekaj mojih bivših sošolcev prišlo v isto mesto v šolo kot jaz, a oni obiskujejo šolo v centru. Jaz pa potrebujem približno 30 min v eno smer, kar bi mi vzelo kar precej časa. Zdaj na začetku bi še šlo, a potem ko se začnejo ocene pa ne vem. To pa bo najverjetneje že kar kmalu, saj so nas profesorji že zasuli s testi iz obdobja karantene. To pa bo za vse težko, saj se takrat nobeden ni nič naučil. Sama sem naredila stvari, ki so bile obvezne, nisem pa se tega naučila.
Še enkrat hvala za vse nasvete. Poskusila bom v čim večji meri upoštevati vaše nasvete, še posebej tistega, da naj uživam in se zabavam. To sem slišala že od veliko ljudi in res ne želim, da bi mi bilo kasneje zaradi tega žal.
Lep pozdrav