Hej,
stara sem 14 let in uspesno bom koncala 8. razred oš. Približujejo se počitnice, ki seveda hitro minejo, a meni se se vedno ne sanja katero srednjo šolo bi izbrala. Nimam zanimanja za noben določen poklic a se mi ob enem noben ne zdi slab. Imam sicer 3 opcije: kemijsko srednjo šolo, farmacijo v Ljubljani ali pa gimnazijo. Problem je, da je Ljubljana 1 uro stran od mojega doma, za kar bom sigurno potrebovala vožnjo z vlakom. V dijaški dom ne želim iti saj mi ni vseč. Nobena od mojih prijateljic verjetno nebo odšla v Ljubljano, torej se bom morala vsak dan voziti sama, kar mi bo povzročilo stisko. Kot omenjeno prej, je moja 3. opcija gimnazija, ki je 10 min stran z avtobusom. Strah me je da bom pridobila preslab uspeh na gimnaziji čeprav sem trenutno odlična na osnovni šoli. Ob enem mi ni všeč to, da po končani gimnaziji nimam poklica. Velikokrat sem slišala, da tudi učencem z odličnim uspehom v oš ni ravno uspelo v gimnaziji.
Zanima me tudi ali grem lahko po končani poklicni srednji šoli študirat drug smer? (nor. da bi končala srednjo šolo za farmacijo, in začela študirat arhitekturo)
Že vnaprej se vam zahvaljujem
Uredništvo
Urška Koštomaj

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
če te prav razumem si v OŠ uspešna. Naslednje leto se boš morala odločiti o nadaljnji izobraževalni poti in to te skrbi, saj ne veš kaj bi izbrala. Omenjaš 3 izbire a nobena ni idealna izbira.
Res je, naslednje leto boš morala sprejeti pomembno odločitev. Ta odločitev bo odločila o tem po kateri poti boš hodila naprej. Omenila si 3 izbire, gimnazija, farmacija v Ljubljani in srednja kemijska šola. Praviš, da farmacija ne pride v poštev zaradi oddaljenosti. Dijaški dom ti ni všeč, bojiš se voziti sama. Omenjaš morebitno stisko zaradi tega. Te lahko vprašam zakaj pričakuješ stisko? Se je kdaj v podobni situaciji že pojavila? Morda ne bo tako slabo kot si predstavljaš zdaj. Pomembno je, da narediš prvi korak, potem pa je z vsakim dnem lažje. Morda vožnja na koncu sploh ne bi bila tako slaba, je pa res, da ti vzame kar nekaj dragocenega časa. Srednja kemijska šola predvidevam, da misliš tisto v Ljubljani, predstavlja enak izziv. Gimnazija je tista, ki je zelo blizu. Uspeh imaš odličen, torej imaš delovne navade. Na splošno še nimaš izoblikovane predstave o tem kaj bi počela, kaj bi postala. Če pogledava napisano je gimnazija odlična izbira zate.
Razumem, da imaš pomisleke ampak zakaj predvidevaš, da TEBI ne bi uspelo? Mogoče res ne boš dosegla odličnega uspeha, ampak ali kdo to zahteva od tebe? Pomembno je, da pridobiš čim lepše ocene, ki bodo potem kasneje vplivale na tvoj vpis na fakulteto. Ne ustraši se, ni tako grozno kot se sprva zdi. Na gimnaziji je pomembno, da sprejmeš sistem delovanja, razviješ delovne navade (če teh še nimaš) in delaš čim bolj sproti. Res je, nekateri so OŠ zaključili z odličnim uspehom pa v gimnaziji niso bili uspešni. Zato je veliko različnih vzrokov. Morda so OŠ zdelovali na lahek način, si veliko zapomnili s poslušanjem, in se zato malo dejansko učili in niso razvili delovnih navad. V srednji šoli pa je nivo znanja višji, več je snovi in če nimaš delovnih navad in organizacije se ti lahko hitro kaj zatakne. Kar se tiče zaključka gimnazije - z gimnazijo res ne pridobiš poklica, so ti pa zato odprte številne možnosti nadaljnjega izobraževanja.
Glede vpisa na fakulteto - po končani strokovni ali poklicni srednji šoli opravljaš poklicno maturo, po končani gimnaziji pa splošno maturo, s katero so ti dejansko odprta vsa vrata fakultet. S poklicno maturo imaš nekaj omejitev. Lahko pa opravljaš poklicno maturo in še 5. predmet, s katerim imaš odprtih več vrat. Vsaka fakulteta ima določene svoje pogoje za vpis, zato je dobro da si tudi te že malo pogledaš (v primeru da bi se vpisala na strokovno ali poklicno šolo). Moje mnenje je, če te res posebej ne zanima določeno poklicno področje (določen poklic), je najbolje, da se odločiš za gimnazijo s katero imaš odprta vsa vrata.
Če te še kaj zanima smo ti na voljo!
Želim ti vse dobro!
Urška Koštomaj, mag. psihologije