Hej hej. Nekaj se govori o reformi o šolstvu. Razumela sem, da se bo na poklicni maturi na 5.predmet lahko pripravljalo že na šoli in ga ne bo potrebno delati posebej na gimnazijah? Torej to pomeni tudi da bo na poklicni maturi tuj jezik ali matematika na izbiro na osnovni ali na višji ravni tako kot je na splošni maturi?
Kdaj bodo te spremembe, v naslednjem šolskem letu že? Ali še kasneje? Torej točke za na univerzitetno raven kako se bo računalo s poklicno maturo?
Uredništvo
_izbrisan uporabnik_

Odgovor svetovalca:
Pozdravljen oz. pozdravljena.
Vprašanje se nanaša na predlog sprememb, ki ga je pripravilo ministrstvo. Najprej: kaj to pomeni. To pomeni, da je ministrstvo za šolstvo pripravilo predlog nekaterih sprememb, ki vključuje vse nivoje izobraževanja, med temi predlogi pa je tudi predlog spremembe zaključka izobraževanja v srednjih strokovnih šolah. Po tem predlogu novele zakona o maturi, bi bila lahko na poklicni maturi poleg obveznih dveh strokovnih predmetov še materni jezik in matematika ali tuj jezik oziroma materni jezik, matematika in prvi tuji jezik. Pripombe na predlog je bilo mogoče podati do 14. marca. 4. aprila je vlada novelo zakona potrdila, navajam, kaj so ob tem zapisali na vladni strani:
''Rešitve, ki jih opredeljuje predlog sprememb Zakona o maturi, temeljijo na zagotavljanju višjega nivoja znanja za tiste dijake srednjih strokovnih šol, ki bi se v 3. letniku odločili, da bi radi nadaljevali študij na univerzitetnem oziroma enovitem magistrskem študijskem programu. Ti dijaki bodo lahko po uveljavitvi zakona opravljali pet predmetno poklicno maturo. Pri tem bodo opravljali maturo iz splošno izobraževalnih predmetov (matematika, tuj jezik in učni jezik - torej slovenščina ali madžarščina oziroma italijanščina) na nivoju splošne mature. Priprave na maturo bodo zagotovljene na šoli, na kateri je dijak vpisan. To vključuje dodatne učne ure iz splošno-izobraževalnih predmetov, z namenom, da se tem dijakom zagotovi ustrezna podpora pri doseganju standardov znanja. S takšnimi rešitvami vlada med drugim sledi tudi načelu enakih možnosti. Rešitve zagotavljajo tudi priložnosti za nadarjene dijake, ki so lahko na ta način bolj poglobljenega znanja deležni že v obdobju srednješolskega izobraževanja. Dosedanje rešitve tega niso omogočale, saj morajo dijaki srednjih strokovnih šol za priprave na opravljanje petega izbirnega predmeta mature sami poiskati srednjo šolo oziroma gimnazijski program, ki jim omogoča priprave na izbrani predmet.''
Iz zgoraj zapisanega sledi, da bodo morale srednje strokovne šole dijakom zagotavljati priprave na matematiko, tuj jezik in slovenščino na nivoju splošne mature na šoli. Sklepamo lahko, da bodo lahko ti kandidati pri matematiki in tujem jeziku izbirali tudi med osnovno in višjo ravnijo izpita.
Se pa to ne bo zgodilo tako hitro. Veljalo naj bi namreč za generacijo, ki se bo v srednjo šolo vpisovala v leta 2028. To je razumljivo, saj o pred tem potrebno na srednjih šolah zagotoviti več skupin, več ur pouka, drugačno organizacijo torej. Veliko dela bodo imele tudi službe, pristojne za izvedbo same mature. Kako se bo temu prilagodil vpisni postopek oz. sami pogoji za vpis na študij, pa ni tako zelo jasno, kot bi si želeli. O slednjem se svetovalni delavci na šolah veliko pogovarjamo, verjamem pa, da bomo slej ko prej dobili tudi odgovore na ta vprašanja.
Torej, zaenkrat brez skrbi - te spremembe generacij, ki so trenutno vpisane v srednjo šolo ali pa se vpisujejo v naslednjem letu ali dveh, še ne bodo zadevale.
Upam, da sem bila dovolj jasna, sicer pa le vprašajte.
Lep dan
Nives Laul, univ. dipl. psihologinja
Ba
Bajba
Drugih 5. predmetov kot je matematika in tuj jezik se potem ne bo izvajalo na šoli? Ali se bodo? Bo vedno moral biti prvi tuj jezik ali lahko tudi kakšen drugi?
Uredništvo
_izbrisan uporabnik_
Odgovor svetovalca:
Pozdravljena.
5. predmeta v resnici ne bo več, tako kot smo ga poznali do sedaj. Zakaj ne? Ker se bo moral dijak strokovne šole ob koncu 2. letnika odločiti, ali bo z naslednjim letom (torej od 3. letnika naprej) začel s pripravo na poklicno ali splošno maturo. Glede na to odločitev ga bo vodstvo šolo razporedilo v skupino za poklicno ali splošno maturo pri vseh temeljnih predmetih, torej, pri slovenščini, angleščini in matematiki. Najlažje si predstavljamo to takole: Ana in Maja sta sošolki na srednji zdravstveni šoli. Ana želi študirati zdravstveno nego in za to ji zadostuje poklicna matura. Maja pa si želi študirati sanitarno inženirstvo, ki je univerzitetni študij in zahteva splošno maturo. Ana se odloči za opravljanje poklicne mature, ki bo zanjo enaka, kot je bila za dijake njene šole do sedaj: imela bo slovenščino in matematiko ALI angleščino (odvisno, kaj si bo izbrala) na poklicni maturi, poleg tega pa še dva strokovna predmeta. Maja pa bo na SPLOŠNI maturi opravljala slovenščino slovenščino, matematiko IN angleščino, poleg tega pa še dva strokovna predmeta (enaka, kot ju bo opravljala tudi Ana). Vse priprave na maturo (poklicno ali splošno) se bodo izvajale na šoli, kjer se dijak izobražuje, v primeru Ane in Maje zgoraj to pomeni, da bosta obe hodili na vse ure pouka, vključno s pripravami, na svoji zdravstveni šoli.
Kar se tiče tujega jezika: dijaki splošne mature lahko že sedaj kot prvi tuj jezik na maturi opravljajo tudi kakšen drug jezik, ne nujno angleščino. Dejstvo pa je, da šole priprav za tega dijaka v nekem drugem jeziku niso obvezane izvajati. Da bo jasno: prvi tuj jezik na maturi se piše na bistveno višji ravni zahtevnosti kot recimo 2. tuj jezik, ki ga dijaki prav tako opravljajo na maturi kot enega izmed izbirnih predmetov, medtem ko je 1. tuj jezik na splošni maturi obvezni predmet (in za večino slovenskih dijakov je ta jezik angleščina, ker se je učijo najdlje).
Če nisem bila dovolj jasna, me le vprašaj za dodatno pojasnilo. Ob tem naj zapišem le še, da šole od ministrstva nismo dobile še nobenih pojasnil glede izvajanja mature po letu, ko bo zakon stopil v veljavo. Zato o vsem zgoraj napisanem sklepam le iz zakona, ki je bil sprejet na vladi. Do takrat pa lahko morda pride tudi do sprememb ...
Lep dan
Nives Laul, univ. dipl. psihologinja