Pozdravljeni. Imam eno tezavo, ki me muci ze nekaj mesecev in sicer spolnost mi je ogabna. Imam fanta, vse je ok, samo nocem vec seksati. Me ne sili, nic se ni zgodilo, da bi se mi zamerilo... Pa tudi ce samo razmisljam o spolnosti tako nasplosno, mi je ogabno in se grozno pocutim. Zakaj je tako/kaj bi lahko bil razlog?
Naj povem, da prej mi je bilo lepo, nikoli slabih mislih zraven, potem sem se zacela zanimati za spolnost vedno manj. Sedaj nekaj mesecev pa nocem niti slisat o tem in mi je ogabno. K sreci je fant nekako razumevajoc in me ne sili, a vem da ni ok to za sam odnos in dolgo ne bo vec z mano, ce bom se dolgo taka. Ampak tezava je tudi, da ne prenesem misli na to, clanka ki vidim, scen na tvju, pogovora, skratka nic. Vse mi je ogabno.
Bi lahko bilo vezano na sampodobo? Sem se zredila za 10kg in nisem zadovoljna, grda sem in slabo se pocutim ker nimam niti kaj obleci.
• Bo
BodočiPsiholog
Hej, Metka!
Vidim, da te ta problem spravlja v stisko in se sprašuješ, kaj je narobe s teboj.
Vzrokov za gnus do spolnosti je lahko več (slabe izkušnje, spolna zloraba itd.), a sama praviš, da se ni nič takega zgodilo oziroma se sprašuješ, če je povezano s samopodobo. Sama najbolje veš: ali se je tvoj odnos do spolnosti spremenil takrat, ko se je spremenila tvoja teža?
Ena izmed možnosti je tudi, da si preprosto na spektru aseksualnosti. Aseksualnost pomeni odsotnost spolne privlačnosti. Veliko aseksualnih oseb je tudi t. i. "sex-repulsed", kar pomeni, da jih spolnost (seks) odvrača, se jim gnusi. Aseksualnost je le ena izmed seksualnosti in ni z njo nič narobe. V kolikor ti to zveni kot nekaj, s čimer bi se morda poistovetila, ti predlagam, da si še sama pogledaš kakšne izpovedi aseksualnih oseb (Youtube, TikTok, kar ti je bližje).
Vso srečo!
• Uredništvo
Lea Kopač

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena Metka!
Veseli me, da si se s svojim vprašanjem obrnila na našo spletno svetovalnico. Praviš, da doživljaš občutke gnusa in odpora do spolnosti. Že misel na spolnost ti je ogabna. Odpor začutiš tudi med pogovorom o tem ali ob prikazu intimnih prizorov na televiziji.
Mislim, da si sama našla zelo dober in povsem verjeten razlog za nastalo težavo. Slaba telesna samopodoba, torej to, da svoje telo vidimo kot grdo, polno pomanjkljivosti, morda tudi kot nevredno, je lahko vzrok za druge težave. Ker se v svojem telesu ne počutiš dobro, ga je morda težko deliti s partnerjem. Pri spolnosti je namreč v ospredju ravno to – telo ženske oz. moškega ter njeni oz. njegovi spolni atributi. Spolnost je pogosto videna in tudi doživeta kot telesna oblika ljubezni. Ti pa se sedaj zaradi pridobljenih kilogramov v svojem telesu ne počutiš dobro. Morda te je tvojega telesa sram, ga skrivaš, sprašuješ se, ali bodo opazili, da si se zredila. To so seveda povsem normalni občutki in misli, ki se nam pojavijo po tem, ko se naša postava spremeni. Pogosto nam namreč ni vseeno, kaj si o nas mislijo drugi, hkrati pa želimo biti privlačni in podobni družbenim idealom. Možno torej je, da nezadovoljstvo s svojim telesom povzroča občutek neprijetnosti ob spolnosti, saj ti je v tem trenutku svojo intimo težko deliti z drugim. Morda so te tovrstne misli tako preokupirale, da se ti ne gnusi le spolnost, ki bi jo doživela s fantom, ampak tudi vse ostalo, kar je z njo povezano, torej pogovor o seksu, prizori v filmih itd.
Pomisli na to, kako se počutiš ob stiku s posameznimi intimnimi dejanji. Kaj čutiš in predvsem kaj razmišljaš, ko vidiš intimen prizor v filmu? Kaj točno ti vzbudi gnus? Kaj te odbija? Kaj te v prizoru vseeno privlači? Pomisli, kako se sicer počutiš ob fantu, ko se npr. preoblačiš. Skrivaš posamezne dele telesa? Te je sram, da bi te videl? Si pri preoblačenju samozavestna? V kolikor se ti zdi, da občutiš sram ali se poskušaš skrivati, je tvoja telesna samopodoba verjetno res nizka. Kako pa se počutiš ob fantu, če je slečen on? Kaj razmišljaš? Kaj te privlači, kaj odbija? Z vsemi temi vprašanji te poskušam usmerjati, da še nekoliko bolj razmisliš o svoji težavi. Poskušaj prepoznati, kaj točno je tisto, kar ti predstavlja oviro.
Zdi se mi super, da ti fant stoji ob strani, da je razumevajoč in da te v spolnost ne sili. Povej mu, da si mu zato hvaležna. Ceni njegovo razumevanje. Svetujem ti, da se o svojih težavah z njim tudi pogovoriš. Iskren pogovor vama lahko pomaga prebroditi trenutno stisko. Tudi on naj ti zaupa, kako se ob vsem tem počuti, kaj razmišlja. Vzemita si čas za pogovore, pomembno je, da si sproti izmenjujeta trenutna občutja in misli.
Pomembno je tudi to, da se poskušaš sprejeti, kakršna si. Ljudje smo si med seboj različni, nekateri so suhe postave, drugi močnejše. Prav je, da smo si med sabo različni, pomembno pa je, da cenimo naše telo takšno, kot je. Razumljivo je, da se telesna samopodoba nekoliko poslabša, če se zredimo, če se nam zgodi kakšna poškodba ipd. Ključno je, da sčasoma tudi te spremembe sprejmemo. V kolikor pa se ti zdi, da odvečni kilogrami niso več optimalni za zdrav način življenja, poskušaj s spremembo prehrane, ki ti bo omogočila, da zaužiješ nekoliko manj kalorij. Razmisliš lahko tudi o vadbi oz. telesni aktivnosti, ki ti bo v užitek in veselje.
Vsekakor ti za konec svetujem, da v kolikor težave ne uspeš premagati sama ali s fantovo pomočjo, da se obrneš na strokovnjaka, ki ti bo lahko pomagal. Spolnost je seveda pomemben element romantične zveze, zato bi bilo škoda, da bi zaradi tega med vama s fantom prišlo do nesoglasij. Želim pa si, da se s svojo težavo ne obremenjuješ preveč. Ne skrbi, prepričana sem, da jo boš uspela razrešiti in vse bo še v redu. Po dežju vedno posije sonce :)
Vse dobro ti želim.
Lea Kopač, mag. psihologije