Dober dan!
Imam sicer veliko problemov, a danes se je eden izmed njih še dodatno poslabšal. Najprej morate vedeti, da sem med najboljšimi učenci in drugačna od drugih (nimam Vibra, Skypa, Instagrama itd.), zato me ima večina za piflarko in čudakinjo. Žalijo ne vsi, punce in fantje. A v zadnjem času predvsem punce. Moja prijateljica se je prejšnji teden drugim zlagala, da sem jo nalašč porinila (prisežem, nisem je želela) in druge punce so ji svetovale, naj se raje ne druži s takimi ljudmi kot jaz. Druga prijateljica se mi laže in pravi, da sem razvajena piflarka za mojim hrbtom. Tako, da ne imajo zdaj za nesramno (nesramna sem le, do tistih, ki me žalijo, ker si po mojem mnenje zaslužijo, ker jim nič nisem naredila) in piflarko (ker imam veliko petk. Ne vem več kaj narediti. Vem, da obstajajo veliko hujše stvari, vendar se mi zdi, da je to grozno. Hvala bogu bodo kmalu počitnice in komaj čakam na njih, da se za dva meseca znebim teh nesramnežev. A na žalost dva meseca hitro mineta in spet jih bom videla. Čisto sem obupana. Na prijatelje se ne morem zanesti, saj mi je ostala le ena, ki ji ne zaupam, drugi sošolci pa so grozni. Na delavca šole se tudi ne moram zanesti. Prosim pomagajte mi, res sem na tleh!
DMP
Uredništvo
Nives Laul

Odgovor svetovalke:
Draga DMP,
kar opisuješ, na žalost v osnovni šoli ni redkost: zafrkavanje s strani sošolcev, ogovarjanje, nesprejetost, vedenje, ki vodi od bolj neopaznih do očitnejših oblik medvrstniškega nasilja. Nisi napisala, v katerem razredu si in o tem, koliko težave deliš z domačimi.
Vsekakor pa bi bilo potrebno, da težave, ki jih imaš s sošolci, zaupaš nekomu, ki bo lahko ukrepal, da ti bo v prihodnje lažje. Morda ti bo pomagal že pogovor o tem, kaj lahko narediš sama in s tem vplivaš na odnos sošolcev do sebe, morda pa bo potrebno narediti načrt dela z razredom, da se bodo odnosi med vsemi vami izboljšali. Če čutiš, da se ne moreš obrniti na svetovalno službo (vprašala bi te sicer, zakaj tako čutiš, je to le tvoj strah, morda predsodek, ali imaš dejansko kakšne slabe izkušnje?), se obrni na razrednika ali kakšnega izmed učiteljev, ki mu zaupaš. Bilo bi dobro tudi, če bi svojo stisko zaupala staršem, s tem bo lažje tebi, oni pa ti bodo lahko pomagali ukrepati.
Žal je tako, da osnovnošolci, predvsem v zadnji triadi, nimajo veliko zavor pri obkladanju drugih z žaljivkami. Razlogi za to so različni, eden od njih je gotovo nezrelost in pomanjkanje izkušenj ter empatije. V primeru, ko gre za uspešne sošolce, je lahko v ozadju tudi zavist; gotovo si marsikakšen tvoj sošolec želi imeti tako lepe ocene, kot jih imaš ti, a zanje ni dovolj sposoben ali pa ni pripravljen vložiti toliko truda. V takih situacijah ljudje pogosto odreagiramo z obrambnim mehanizmom, recimo tako, da zanikamo pomen nečesa (v tem primeru tega, da bi tudi mi radi lepe ocene, a jih ne moremo imeti) ali pa tistega, ki nam samim daje slab občutek sebe, ponižujemo. Biti piflar v resnici ni slabo - pomeni, da nekdo ima cilje, ve, kaj bi rad, za to dela in je pri tem tudi uspešen. 'Piflarji' so tisti, ki so v življenju velikokrat bolj uspešni od ostalih vrstnikov, le da se tega običajno zavemo šele, ko odrastemo.
Ob povedanem pa bi ti svetovala še nekaj. Praviš, da si sama nesramna (le) do tistih, ki si to zaslužijo. Morda bi k temu, da imajo sošolci manj 'materiala', da te obrekujejo, prispevalo tudi, če bi bila tvoja komunikacija vedno znova takšna, kot si je želiš od drugih sama, to je, spoštljiva. Prav in učinkovito je, če se ob opazkah sošolcev postaviš zase in na primeren način poveš, kaj misliš; s tem boš sama sebi dala občutek, da si v redu takšna, kakršna si, da se sprejemaš. Če si del družabnih omrežij, preko katerih sošolci pljuvajo en po drugem, se odjavi iz teh omrežij ali vsaj skupin. Če čutiš, da v razredu ne moreš nikomur zaupati, poskusi najti prijatelja izven razreda, morda pri kakšnem izbirnem predmetu ali krožku. Tako boš imela vseeno možnost stikov z vrtniki, a takšnih, ki ti bodo dobro deli. Če boš naslednje leto devetošolka, je misel, da te samo še eno leto loči do konca OŠ, že nekaj, kar ti lahko pomaga naslednje šolsko leto.
Torej, bodi najprej ponosna nase, da si uspešna učenka - tega ti ne more nihče vzeti in zato boš lahko kmalu izbirala srednjo šolo in prihodnost, ki te bo osvobodila sošolcev in nasploh ljudi, ob katerih se ne počutiš dobro. Če si drugačna od večine, ne pomeni, da je s tabo kaj narobe. Vedno znova pa se opozarjaj tudi na to, da je potrebno, da smo vsi strpni en do drugega in da je lažje biti nestrpen in nesramen do nekoga, ki se sam tako vede. Poskusi poiskati odraslega sogovornika, da boš imela občutek, da te nekdo podpira in razume ter ti pomaga razumeti kakšno neprijetno čustvo, ki se ti poraja. Pa ne pozabi si ponavljati, da ljudje vedno vidijo tisto, kar želijo in potrebujejo, ne pa objektivnega stanja - poskusi torej biti sama sebi svoj kompas tega, ali si v redu takšna, kakršna si.
Če boš v stiski in ob sebi ne boš imela nikogar, ki bi se mu lahko zaupala, pa ti priporočam, da se obrneš na TOM telefon (116 111) - tam boš vedno našla nekoga, ki te bo slišal in ti znal svetovati.Drži se. Želim ti dolge, sproščene počitnice.
Nives Laul, univ. dipl. psihologinja