Dober dan!
Glede te teme sem že pisala mislim, da julija. Sicer sem dobila odgovor, a me še vseeno zelo zelo skrbi glede šole v naravi v septembru. Ne vem, kaj naj naredim. V odgovoru je bilo napisano, da gre lahko težko kaj narobe v šoli v naravi, a pri meni to ne drži. Pred tremi leti je šlo vse narobe in bilo je katastrofalno. In dvomim, da se ne more to ponoviti. Sabo sem mislila vzeti nek prstan, ki je bil last moje, zdaj sicer mrtve babice, ki sem jo imela zelo rada, hkrati pa ne spominja na enega fanta, ki ga močno ljubim. Prstan je verjetno bil drag in ne vem, kam bi ga skrila, da ga ne bi mogli ukrasti. Je to sploh dobra ideja? Me bo prstan spominjal preveč na dom? Kaj pa naj naredim z lasmi, ki se mi hitro zmastijo? Kaj pa spanje? Razmišljala, da bi kaj brala, pisala zgodbe, risala itd., a rabim luč, ki bo ugasnjena. Zato sem razmišljala, če si zgodbe le izmišljujem. Imate še kakšno drugo idejo? Kaj pa to, da bom pogrešala dom in družino? Prosim pomagajte! Vem, da razmišljam negativno in da me to ovira, vendar kako naj si pomagam? Že cele počitnice razmišljam o tem.
Hvala za odgovor.
• Uredništvo
Sara Seršen

Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljena!
Glede na prebrano čutim, da si v zelo veliki stiski. Napisala si, da je pred tremi leti šlo vse narobe – lahko malo več napišeš, kaj vse je šlo narobe, zakaj si se počutila tako neprijetno?
Če ima prstan za tebe veliko vrednost in ti je zelo ljub, bi ti priporočala, da ga mogoče raje pustiš doma, da si ne delaš še dodatnih skrbi. Raje si s seboj vzemi kakšen drug predmet, ki te bo spomnil na dom, ampak te ne bo toliko skrbelo, če bi ga slučajno izgubila ali če bi se kaj poškodoval (npr. kak manjši vzglavnik).
Glede las, ki se ti hitro zmastijo – zelo preprosta rešitev so suhi šamponi, ki jih lahko dobiš v drogeriji ali če malo pobrskaš po spletu. Moje priporočilo bi bilo, da si poskusiš kupiti čim bolj naravnega in da ga preizkusiš še preden greš v šolo v naravi.
Izmišljevanje zgodb zvečer, da boš lažje zaspala, se mi zdi super ideja, bi ti pa pri tem priporočala, da si poskušaš izmišljevati čim bolj pozitivne zgodbe. Izogibaj se razmišljanju o težavah, skrbeh, neprijetnih občutkih, saj boš lahko preko tega krepila še svoje morebitne negativne občutke. Mogoče lahko poskusiš tudi s tehniko dihanja 4-7-8, ki nekaterim ljudem pomaga zaspati. Več o njej si lahko prebereš na naslednji povezavi: https://www.noctibenmea.si/si/izjemna-noc/tehnika-dihanja-478/.
Si mogoče že kdaj preizkusila vizualizacijo? En primer vodene vizualizacije lahko najdeš na tej povezavi: https://www.youtube.com/watch?v=nuQ-jdoOuNE. Kaj lahko narediš ti, je da preko vizualizacije svoje možgane naučiš, da se tudi v šoli v naravi lahko počutiš prijetno. Naši možgane namreč ne ločijo med občutki, ki jih doživljamo v realnem svetu in občutki, ki jih doživljamo v domišljijskem svetu (če si npr. kdaj preizkusila očala za virtualno resničnost in si npr. stala pred kakšnim prepadom, si lahko občutila povsem realen strah pred višino, ne glede na to, da je tvoj racionalni del možganov vedel, da si v virtualnem svetu in se ti ne more nič zgoditi). Vizualizacijo poskusi izvajati po naslednjih navodilih: poišči si miren prostor in se udobno namesti. Lahko sediš ali ležiš, kakor je tebi bolje. Zapri oči in najprej naredi 5-7 globokih vdihov, da se umiriš in sprostiš. Nato najprej pomisli na nek dogodek, ko si bila zelo srečna, sproščena, ponosna nase ali ko si se počutila močno (npr. ko si dobila kakšno darilo, ki si se ga zares razveselila, ali če si se kdaj udeležila kakšnega tekmovanja in ti je uspelo doseči svoj cilj….). Nato si poskusi ta dogodek čim bolj natančno predstavljati in čim bolj občutiti vse prijetne občutke, ki si jih takrat čutila. Potem pa si zamisli nek dogodek v šoli v naravi – npr. kako greste na sprehod in si predstavljaj, kako zelo uživaš na tem sprehodu, kako ti je lepo, kako si vesela. Torej poskusi vsa tista pozitivna občutja prenesti na situacijo v šoli v naravi. Če že veš lokacijo, kam greste, lahko na internetu malo pobrskaš, kako izgleda dom/hostel, kjer boste spali in okolica, da si boš lahko čim bolj natančno predstavljala situacije. Predlagala bi ti še, da si narediš seznam stvari, ki te skrbijo in jih razvrstiš glede na stopnjo skrbi (lahko si napišeš na list papirja). Vizualizacijo začni s situacijami, ki ti povzročajo zelo malo skrbi, da te ne bodo v vizualizaciji preplavila negativna čustva, čim bolj poskusi zadržati prijetna občutja in si jih čim bolj živo predstavljati. Potem pa poskusi nadaljevati s situacijo, ki te skrbi malo bolj in tako naprej. Včasih pa si enostavno vizualiziraj, kako preprosto uživaš, kako ti je lepo, da s sošolci odkrivate naravo, da klepetate, igrate družabne igre ipd. Vizualizacijo poskusi izvajati čim bolj pogosto, najbolje vsak dan, traja pa lahko od 5-10 minut ali še več, če ti bo v redu. Če bi ti bilo bolje, da bi vizualizacijo izvajala vodeno, torej da bi te nekdo preko posnetka vodil, mi napiši, pa se bom poskusila jaz posneti in ti poslati posnetek (upam, da bo izvedljivo).
Si mogoče poskusila sedaj v počitnicah prespati pri kakšnih sorodnikih, prijateljicah? Če ne, lahko mogoče poskusiš tudi s tem. Vem, da ni povsem isto, lahko pa preko tega gradiš moč, ki ti bo pomagala pri šoli v naravi. Za začetek prespi samo eno noč, potem poskusi še kakšno noč več. Tudi v teh primerih si lahko pomagaš z dihanjem, izmišljevanjem zgodbic.
Upam, da ti bo odgovor kaj v pomoč. Vesela bom, če se še kaj oglasiš.
Lep preostanek počitnic ti želim,
Sara Seršen, mag. psihologije