Živjo,
imam vprašanje.
Obiskujem prvi letnik gimnazije in sem s svojim uspehom tudi zelo zadovoljna, a se za ocene oz. učenje zelo stresiram, npr. ne želim dobiti 2 ali pa 3. Ne vem zakaj tako razmišljam, a želim to spremeniti, zato potrebujem nasvet, kako bi se lahko nehala tako obremenjevati z ocenami in šolo.
Prav tako pa sem na začetku leta začela hujšati, saj sem želela biti bolj fit in samozavestna, a sem se tega morda lotila narobe. Starši menijo, da ne jem dovolj in da bi morala na dan imeti pet obrokov (med tednom imam 3, med vikendom pa 4). Zaradi tega se velikokrat tudi kregamo oz. spremo. To želim spremeniti in se izboljšati tako, da bi začela pravilno jesti, a je problem, da vse kar pojem, se mi zdi preveliko in se potem zelo obremenjujem. Kaj lahko naredim, da bi to odmislila in tako izboljšala odnos do sebe in staršev?
Hvala za odgovor že vnaprej in lep pozdrav,
Lolita.
• Uredništvo
Kiara Marinič

Odgovor svetovalke:
Živjo, Lolita,
hvala, da si delila svoje občutke z nami. Že to, da opaziš, da te nekatere misli in navade obremenjujejo, in si želiš spremembe, je pomemben in pogumen prvi korak.
Tvoja želja po uspehu je povsem razumljiva, še posebej v gimnaziji, kjer se pogosto zdi, da je ocena merilo tvoje vrednosti ali prihodnosti. Ampak ocene so le del šole, ne pa celoten dokaz tvoje sposobnosti, truda ali inteligentnosti. Pomaga, če si ob napornih trenutkih postaviš vprašanja, kot so: Ali bom to oceno čez eno leto še pomnila? Sem se res potrudila, kolikor sem zmogla? Bi enaka napaka pri prijatelju pomenila, da je slab človek? Tako se začneš učiti sočutja do sebe. Lahko si tudi napišeš stavek, ki ti pomaga prizemljiti misli, npr.: Ocena ne določa moje vrednosti. Daje mi informacijo, ne sodbe. Z rednim ponavljanjem (in z nekaj potrpežljivosti) takšna prepričanja lahko počasi zamenjajo stare, toge miselne vzorce.
Super je, da si opazila, da bi se želela izboljšati in ponovno vzpostaviti bolj zdravo prehranjevanje. Občutki krivde ob hrani so resna stvar. Ne gre za to, da bi bila ti razvajena ali preobčutljiva, ampak da tvoje telo in um čutita velik pritisk, da moraš “biti boljša”. A hrana ni nekaj, kar si moraš “zaslužiti”, je nekaj, kar potrebuješ. Občutek, da je “vsak grižljaj preveč”, je pogosto posledica notranjega pritiska, perfekcionizma ali želje po nadzoru. Poskusi si dovoliti več sočutja: hrana ti ne škoduje, ampak te podpira. Pomaga lahko, če začneš v majhnih korakih: recimo, da si najprej daš dovoljenje za dodaten obrok na dan brez občutka krivde. Lahko si tudi zapišeš občutke pred in po obroku, da začneš prepoznavati, kaj se v resnici dogaja - ne le na telesni, ampak tudi na čustveni ravni.
Zelo pomembno je tudi, da tega ne nosiš sama. Čeprav pogovori s starši včasih postanejo napeti, je njihova skrb znak, da jim je mar. Morda bi bilo koristno, da jim poveš, da si tudi ti opazila, da stvari niso več v ravnovesju in si želiš spremembe, ampak ne veš točno, kako. Lahko se skupaj obrnete tudi na šolsko svetovalno delavko ali nutricionista, ki ti bo pomagal sestaviti uravnotežen plan, ki ti bo dal občutek varnosti.
Lepo te pozdravljam,
Kiara Marinič, dipl. psihologinja (un)