Naslednje šolsko leto kako bo npz vplival na ocene in na srednjo šolo? Namen imam iti na gimnazijo in se veliko govori da bodo na maturi spremembe. Da bodo pri splošni vsi predmeti na dveh nivoji npr je to res? Pa tudi za poklicne mature, da za na univerzitetni faks bo treba opraviti in slo in mat in tuj jezik? In da bodo spremembe iz katere šole lahko greš na kateri UNI faks? Oz. Da za veliko uni faksev bo pogoj zgolj splošna matura? Vem, da veliko ljudi se je zafrknil ko so šli na strokovno šolo in so jim obljubljali da bodo lahko šli na uni faks, potem so pa kar tako spremenili pogoj, da samo s splošno maturo lahko greš.
Uredništvo
Polona Kunstelj

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
najlepša hvala za tvoje vprašanje. Sem prepričana, da si ga prav tako kot ti, postavlja še mnogo drugih dijakov, staršev, tudi svetovalnih delavcev in ... Pravzaprav sem v močni zadregi, kako ti naj nanj odgovorim, saj žal odgovor nanj vsekakor ni preprost. Prav zato ti bom poskušala posredovati čim bolj izčrpen, upam da tudi ustrezen odgovor.
Res se lahko zgodi, da se bo za dijake s poklicnimi maturami dostop do nekaterih, predvsem univerzitetnih študijev, (močno) omejil že morda v šolskem letu 2025/26. Kar vsekakor lahko odločilno vpliva na dijake, ki so že vpisani v prvi, drugi ali tretji letnik srednjih poklicnih ali strokovnih šol. Čeprav gre za veliko spremembo, natančnega odgovora, kaj se bo zgodilo, kot kaže, nima še nihče, niti tisti, ki imajo moč vpliva na odločitve.
Kaj se namreč dogaja? 38. člen Zakona o visokem šolstvu (ZVis) dovoljuje poleg vpisa na univerzitetne programe s splošno maturo tudi vpis s poklicno in s 5. predmetom, a pod pogojem, da sta srednja šola in izbrana fakulteta "z istega strokovnega področja". Nekatere fakultete so to delale povsem po črki zakona, nekatere so vpis zastavile bolj široko. Dijaki z opravljeno splošno maturo se lahko vpišejo v katerikoli program. Pri njih sprememb ne bo. Tisti dijaki, ki opravijo poklicno maturo s še dodatnim, 5. maturitetnim predmetom, pa so doslej tudi imeli kar precej širok nabor visokošolskih in tudi univerzitetnih programov, ampak… Ampak sedaj se je zapletlo. Tudi zaradi razlage kaj je "isto strokovno področje"? Slednje namreč ni natančno definirano. In tako so se, zaradi različnih razlag pravil, izvajale različne prakse. Recimo pri nekomu, ki se je kot elektrotehnik vpisal na Fakulteto za elektrotehniko ali pa iz srednje šole za strojništvo na Fakulteto za strojništvo je »isto strokovno področje« lažje razbrati. Kaj pa, če se ta isti dijak odloči recimo za študij angleškega jezika? Tu pa se že bolj zaplete. In tako so posamezni oddelki sami določali, kateri kandidati se lahko vpišejo v posamezni program (recimo: »v šolskem letu 2024/2026 se lahko vpiše, kdor je opravil poklicno maturo, v katerem koli srednješolskem programu in izpit iz maturitetnega predmeta matematika oz. tuji jezik, če je matematiko že opravil pri poklicni maturi«).
Če je kaj zares jasno, je to, da v tem trenutku nihče ne more posredovati zares zanesljive informacije. Drago dekle, če že imaš izoblikovana interesna področja in veš, kaj bi želela študirati, poglej na spletno stran fakultete, poišči program. Nekatere fakultete imajo namreč že letos jasno napisano, kakšni bodo vpisni pogoji z naslednjim šolskim letom (podobno kot sem ti navedla zgoraj v oklepaju). Res pa je, da večina tega še nima. Predlagam ti, da stopiš do svetovalne delavke na vaši šoli in ji na podlagi svoje situacije (želja, interesov) postaviš vprašanje in potem skupaj raziskujeta. Pa žal še to ne bo zanesljivo, saj trenutno svoja mnenja usklajujejo strokovnjaki različnih delovnih skupin. Kako se bodo dogovorili? Kakšna bo praksa v prihodnje? Žal trenutno teh odgovorov še nimamo.
Na kaj imaš v tem trenutku vpliv? Zgolj nase. Predlagam ti, da se povsem osredotočiš nase. Na svoje vsakodnevno opravljanje šolskih dejavnosti, na učenje, na raziskovanje svojih študijskih interesov, želja. Sem prepričana, da boš z vztrajnostjo zmogla doseči svoje zadane cilje.
Vse dobro želim.
Polona Kunstelj, univ. dipl. socialna pedagoginja
La
Lanca
Hvala za odgovor.
Kako bo pa z npzjem in vpisom na srednje šole?
Opazila sem, kar mi je predvsem nadležno, da svetovalne delavke na šolah svetujejo glede usmerjanja naprej v glavnem po ocenah, to je bilo tudi v času mojih staršev. Zakaj je tako? Za moje pojme to ni neko poklicno usmerjanje.
Uredništvo
Polona Kunstelj
Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
žal mi je, da imaš s poklicnim usmerjanjem takšne izkušnje. Ocene so vsekakor pomembne pri samem vpisu, se pa vsekakor strinjam, da pogostokrat ne odražajo realne situacije, torej ustreznega nivoja znanja, veščin, spretnosti. Vsekakor ni skrivnost, da se je šolam v zadnjem desetletju povišala raven povprečja ocen, ki pa se žal ne kaže tudi v višji ravni znanja. V začaran krog »lova« na petice so se večinoma ujeli vsi – tako šole, učitelji, starši in posledično tudi učenci. In tudi svetovalni delavci. Ampak ne nujno vsi. Ne vse šole, ne vsi učitelji in ne vsi svetovalni delavci. Vedno so izjeme. In prav zato je pomembno, da se osredotočiš nase.
Torej: kaj je tisto, kar si želiš? Če bi imela čarobno palčko, kakšno prihodnost bi si zase pričarala? Kje se vidiš čez 7 let?
Če še nisi prepričana, je smiselno, da pridobiš čim več informacij. V preteklosti so poklicno orientacijo intenzivno izvajali tudi psihologi na Zavodu RS za zaposlovanje. Pravzaprav še danes lahko obiščeš Karierno središče in se dogovoriš za možnost razgovora s kariernim svetovalcem. Na spletni strani zavoda RS za zaposlovanje lahko raziščeš tudi e-svetovanje. Odličen pripomoček za načrtovanje kariere. Imaš številne vprašalnike, kjer lahko raziskuješ osebnostne lastnosti, sposobnosti, vrednote, motive… Obstaja tudi opis poklicev. Pred uporabo se registriraj, da si zagotoviš dostop do vseh vprašalnikov.
Če pa imaš jasno izoblikovan cilj, ustrezno oblikovane delovne navade, organizacijo učenja ter si pripravljena v učenje vložiti več ur vsakodnevnega dela, menim, da boš želen cilj uspela doseči.
Trenutno ti ne znam odgovoriti na vprašanje, kako bo v prihodnje oz. kdaj bodo spremembe glede upoštevanja dosežkov pri nacionalnem preverjanju znanja pri vpisu v srednje šole.
Vse dobro želim.
Polona Kunstelj, univ. dipl. socialna pedagoginja