V šoli so nas učili, da svojega gesla za socialna omrežja ne poveš nikomur, niti bratu, sestri, niti fantu ... Opažam, da precej punc deli gesla s svojimi fanti, prostovoljno. Da lahko tudi fant ureja tvoja socialna omrežja kao, ker mu zaupaš? Mogoče tudi iz preprečevanja ljubosumja, da lahko fant ali punca vidi vse kdo ti piše, da ti slučajno ne bi kak drug fant kaj pisal? Zdaj, zakaj to mladi počnejo, koliko je pametno to?
Opazila sem tudi, da vedno več ljudi, tudi odraslih, ko gre v bar je cel čas na telefonu, tudi ko se pogovarjajo s sogovornikom. Ali pa, da objavljajo kako so v bru na instagram ta čas ko se pogovarjajo s sogovornikom? Doma so me učili, da to ni vljudno? Imaš sploh pravico reči sogovorniku, da ni vljudno? Ampak mogoče je to nova normalnost, ker je internet dostopen iz telefona povsod!! da se multi taska in se hkrati še po spletni banki plačuje položnice,si na instagramu ...?
Uredništvo
Tina Toman

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
Na začetku bi ti rada sporočila, da sem zelo vesela kako razmišljaš. Verjamem, da med vrstniki nimaš veliko istomislečih, vendar vedi, da tvoje razmišljanje zato ni napačno.
Danes je družba vse bolj digitalizirana, kar je prineslo s seboj tudi »odvisnost« od elektronskih naprav. Vsekakor je v digitalizaciji tudi ogromno dobrega in pozitivnega. Tako preprosto kot sedaj, ljudje še nikoli nismo bili povezani, tudi če se znajdemo na povsem različnih koncih sveta. Brez odhoda od doma, lahko uredimo praktično vse. Meja skoraj da ni več. Na drugi strani pa, kot si napisala tudi sama, ljudje brez telefonov in interneta praktično ne znamo več živeti. Namesto, da bi se pogovarjali »v živo«, si dopisujemo. Tvoje mišljenje, da to ni vljudno, povsem razumem. Seveda imaš pravico to izreči na glas. Je pa res, da ima možnost izbire tudi tvoj sogovornik. On sam se bo odločil, ali bo namenil čas samo tebi, ali pa bo še naprej dejaven tudi na spletu. V tem primeru, pa imaš tudi ti pravico in možnost prekiniti vajino druženje. Morda lahko celo nagovoriš prijatelje, da izvedete »poizkus / izziv«: druženje brez telefonov ob kavi. Morda bodo vsi presenečeni koliko si imate za povedati.
Glede deljenja gesel z drugimi pa gre tu za tvojo zasebnost, o kateri odločaš ti. Beseda zaupanje pomeni, da ti nekdo verjame. To je tudi eden izmed temeljev odnosov, tako družinskih, kot partnerskih. To, da tebe nekdo preverja in ima dostop do vseh tvojih sporočil ne izkazuje takšnega odnosa. Zaupanje je tisto, da človeku verjameš, brez da bi popolnoma nadziral njegovo življenje. Sprašuješ se, zakaj in kje je meja? Tu gre za osebno odločitev vsakega posameznika. Zakaj – zato ker je trenutno to nekakšen trend, ki se mu sledi, pogosto brez razmišljan o možnih posledicah. Vsekakor to pogosto prinese probleme že ob prvem prepiru oziroma sporu. Nasprotnik izkoristi tvoje zaupanje in naenkrat vsi vedo tvoja gesla in imajo dostop do tvoje pošte, profilov, ….. Gesel resda ni problem zamenjati, vendar takrat je škoda že narejena. Pomembno se mi zdi, da se z nam bližnjimi osebami o tem pogovorimo in si povemo zakaj nečesa ne želimo deliti z drugimi in da s tem nič ne skrivamo.
Pa smo spet na začetku kroga – še vedno je pomembna tista pristna, osebna človeška komunikacija. In zato, sledi svojemu razmišljanju in uživaj ob klepetih in pogovorih v živo.
Tina Toman, prof. sociologije in uni. dipl. politologinja
Yi
Yiy
Kaj pa v primeru mladoletnih otrok? V oš nekateri starši ne pustijo imeti socialnih omrežji. Zdaj, otrok si pač lahko naredi fake profil in starši ne izvedo. Ali pa, ker je otrok mladoleten imajo starši pravico vediti s kom si dopisuje, kdo so njegovi prijatelji,ali mogoče se s čim nevarnim ukvarja npr droge (ki jih je zelo enostavno dobiti preko neta) ...?
Zdaj nekateri ne obvladajo instagrama npr in jim nekdo lahko pomaga urediti nastavitve zasebnosti, itd zato je praktično, da ima geslo kao?
Se mi zdi, da v oš so si punce kazale kaj si dopisujejo s fanti in tudi kao, da če si partnerja zaupata, potem si vse pokažeta in povesta, da ni nobenega ljubosumja in če nekdo ne pokaže, poteni, da kao nekaj skriva in ne želi deliti s partnerjem (najbolj intimno osebo) oz.med partnerjema ni intimnosti?
Oz.če imata otroke v primeru starejsih ljudi, da je prakticno, da se im geslo, da se elektronsko ureja otroskedodatke in ostale uradne stvari?
Mogoče, to da je potrebno npr pri kosilu odloziti telefone je zastareli načelo že 20 let? Ker vse je na telefonu danes. Pogosto je tudi meja med zasebnim in poslovnim, delom in zabavo zabrisana? Nekateri instagram uporabljajo za posel in za zabavo.
Uredništvo
Tina Toman
Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
Za mladoletne otroke so odgovorni starši. Je pa res, da otroci, ko dopolnijo 15 let za določene zadeve odgovarjajo tudi sami. Kot sem že napisala je odločitev s kom boš delila gesla in komu boš zaupala popolnoma tvoja. Lahko je to znak zaupanja ali pa poseg v tvoj osebni prostor. Vsekakor pa je, dokler si otrok, najprej potreben dogovor s staršema kaj ti slednja dovolita in pravilno je, da te stvari spoštuješ.
Starši po navadi otrokom zaupajo, vendar vse dokler otroci tega ne izkoriščajo. Prav je da se obe strani držita dogovorov. Tudi glede uporabe telefona med jedjo je to stvar vašega družinskega dogovora. Nekaterih družin to ne moti, za druge pa je uporaba med jedjo povsem neprimerna. To so stvari, ki so odvisne od družine do družine. Ni vse prav in ni vse narobe. Bistveno je samo to, da vsi člani dogovore upoštevajo in se jih držijo.
Svetujem ti, da se o tem pogovorite doma, da vsak pove svoje mnenje in sklenete kompromis. Glede zaupanja gesel pa prav tako. Tako s prijatelji kot s fantom se pogovori osebno in predebatirajte zadeve. Pomembno je, da vsi soglašate. To je stvar, kjer ni splošnih pravil, ampak dogovori med udeleženci.
Upam, da se boste dogovorili in boste vsi zadovoljni.
Tina Toman, prof. sociologije in uni. dipl. politologinja