Imam tezave s sladkarijami. En mesec sem zdrzala brez (jedla sem le sadje no, ker ga res obozujem ampak cokolad in sladoleda pa ne) in sedaj sem zacela spet. Ker ni zdravo in ker imam zaradi tega tezave s kilogrami, bi rada nehala oz zelo omejila. Imate nasvet kako?
Uredništvo
Sara Seršen

Odgovor svetovalca:
Pozdravljena!
Hvala, da si nam zaupala svojo težavo. Upam, da ti bo odgovor v pomoč.
Prvi in najpomembnejši korak za doseganje tvojega cilja si naredila že sama – in sicer to, da se zavedaš, da pretiravanje s sladkarijami ni dobro za tvoje zdravje in telo ter imaš motivacijo prenehati s tem oz. poiskati zdravo ravnovesje. Enostavnega nasveta ali recepta, kako prenehati uživati sladkarije, žal ni. Uživanje sladkorja namreč v naših možganih spodbuja sproščanje določenih snovi, zaradi katerih se počutimo bolje in si tako sladkorja tudi vedno znova želimo. Ampak kot sama veš, sladkor v prevelikih količinah ni zdrav, kot tudi ni edini način, da se lahko počutimo dobro. Ni pa tudi nič narobe, če tu in tam sebe razvajamo s slastno sladico. Tako si lahko na primer določiš en dan v tednu, ko si boš dovolila, da si privoščiš nekaj sladkega. Seveda tudi s tem ni dobro pretiravati, da bi npr. ta dan pojedla 5 čokolad, si pa lahko npr. privoščiš kos torte.
Pomembno vodilo pri opuščanju sladkarij je močna volja in vztrajnost. Na začetku se je skušnjavi težje upreti, a sčasoma postaja vedno lažje. Pri tem naj te motivira tvoja prvotna želja, torej da želiš dobro sebi in svojemu telesu. Kar ti lahko pomaga, je to, da prenehaš s kupovanjem sladkarij in jih ne shranjuješ doma na zalogi. Nadalje je pomembno, da skrbiš za redno in zdravo prehrano, poskusiš jesti počasi in z užitkom. Z rednimi in zdravimi obroki preprečujemo napade lakote in s tem tudi željo po poseganju po prigrizkih, ki so pogosto sladkarije. Več o zdravi prehrani si lahko prebereš na naslednji spletni strani https://prehrana.si/moja-prehrana/solar ... ladostniki. Če pa boš glede zdravega prehranjevanja potrebovala še kakšen nasvet, pa lahko vedno pišeš tudi na našo svetovalnico, kjer ti bodo ustrezni strokovnjaki z veseljem odgovorili. Poleg tega je pomembno tudi, da si redno telesno aktivna. Če še nisi redno aktivna, ti priporočam, da najprej preizkusiš različne stvari in si poiščeš nekaj kar te bo potem zares veselilo, to je lahko hoja, tek, kolesarjenje, ples, plavanje, skupinski športi itd. Kar nekaj telesnih vadb lahko najdeš tudi na spletu, npr. na YouTube, bi te pa pri tem opozorila, da bodi res pozorna pri izvajanju vaj in jih izvajaj pravilno, da ne bi prišlo do poškodb. Če si uporabnica socialnih omrežij, lahko določene fitnes trenerke iz YouTuba najdeš na Instagramu, kjer gradijo svojo skupnost, v kateri si drug drugemu v oporo in se pri treningih motiviraš. Na spletu je sedaj na voljo tudi kar nekaj vodenih programov vadb preko spleta, če bi ti mogoče to odgovarjalo. Na koncu je glavno to, da boš ti v vadbi oz. aktivnosti uživala.
Dalje kar lahko narediš je, da sladkarije nadomestiš z zdravimi prigrizki (ki pa jih seveda tudi ne sme biti preveč). Tako si namesto čokolade lahko na primer privoščiš kos temne čokolade, kakšno sadje, pest oreščkov. Namesto sladkih pijač pij navadno vodo ali nesladkane čaje. Mogoče se lahko kdaj preizkusiš v peki, če bi te to veselilo, in si pripraviš kakšno zdravo sladico. Ko pa te bo zagrabila želja po sladkem, se poskušaj takrat čim bolj zamotiti – odpravi se na sprehod, pleši, beri knjigo ali karkoli drugega, kar te veseli in v čem uživaš. Čez nekaj časa bo želja po sladkem minila in bo vsakič manjša.
Svetovala bi ti, da svoj cilj usvajaš postopoma – kar pomeni, da ne izločiš vsega sladkorja takoj naenkrat, ampak začneš najprej zmanjševati količino zaužitih sladkarij, potem lahko začneš po tednih postopoma izločevati sladkarije, npr. en teden sladke pijače, naslednji teden čokolado itd. Če pa želiš, pa lahko poskusiš prenehati s sladkarijami tudi naenkrat. Pomembno je, da ne obupaš! Včasih je lahko dober motivator, če si na primer postavimo izziv, da naslednja 2 ali 3 tedne, ne bomo jedli npr. nič čokolade ali celo nobenih sladkarij (kot neke vrste post). K izzivu lahko povabiš tudi družinske člane ali kakšno prijateljico/prijatelja. Tako boste lahko en drugega spodbujali, svoj napredek pa lahko spremljaš tako, da si na list papirja napišeš cilj in si vsak uspešno opravljen dan obkljukaš. Že po 2 ali 3 tednih brez sladkarij, boš "naučila" svoje možgane, da sladkarije niso pomembne za naše preživetje in se bo želja po njih zmanjšala. Kot pa sem napisala že na začetku, ni nič narobe, če si kdaj privoščimo slaščice oz. je najbolje, da poiščemo zdravo ravnovesje – bodisi je to lahko en kos čokolade na dan ali en dan v tednu, ko si privoščiš nekaj več sladkega.
O tem nisi sicer sama nič napisala, ampak mogoče opažaš, da ješ več sladkarij oz. je želja po njih večja, ko si pod stresom? Pogosto je namreč stres tisti, ki deluje kot neke vrste stimulator in nas spodbuja k temu, da jemo sladkarije ter se tako sprostimo. Slednjo težavo lahko odpravimo tako, da si vsak dan vzamemo 10-15 min časa za sproščanje. Pri tem ti lahko pomaga npr. joga, meditacija ali tehnike sproščanja, o katerih si lahko nekaj več prebereš v naslednji objavi:
https://www.facebook.com/drustvostudent ... =3&theater
Če te zanima še kaj, bom zelo vesela, če se spet oglasiš.
Lep pozdrav,Sara Seršen, dipl. psihologinja (un)Citiraj