Zelo mi je težko v šoli. Veliko se sekiram, da mi nekaj ne bo uspelo. Vsako noč razmišljam o testu, ki bo šele čez 2 meseca in ne morem si pomagati. Kako naj se pomirim? Kaj naj naredim?
• Uredništvo
Lara Tušek

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
Iz tvojega zapisa sem dobila občutek, da si v veliki stiski zaradi šole in šolskih obveznosti. Predstavljam si, da je ob vseh obveznostih, ki jih imaš v šoli, zelo težko najti trenutke prostega časa, miru in sprostitve, ki jih nujno potrebuješ. Skrbi te spremljajo tudi takrat, ko bi si želela odpočiti, kar je lahko zelo izčrpavajoče. Po eni strani to kaže na to, kako pomembna ti je šola in uspeh v njej, po drugi strani pa te lahko nenehen pritisk in razmišljanje o neuspehu izčrpata in jemljeta občutek samozavesti.
Najprej bi ti rada povedala, da so občutki strahu in tesnobe pred vsemi pomembnimi dogodki in ocenjevanji v šoli povsem normalni in jih doživljamo vsi - tako ti, tvoji vrstniki kot odrasli. Pomembno pa je, da prepoznamo, kdaj je teh čustev preveč in nas začnejo obremenjevati in negativno vplivati na naše počutje in zdravje. V tvojem zapisu sem opazila, da je mogoče teh čustev nekoliko preveč in so zate obremenjujoča, zato ti v nadaljevanju podajam nekaj tehnik, ki jih lahko uporabiš in preizkusiš, da ti bo lažje.
1. Začni se učiti dovolj hitro: misli o tem, da nam nekaj ne bo uspelo ali da bomo dobili slabo oceno na ocenjevanju, pogosto izhaja iz občutka, da se nismo pripravili dovolj. Zato ti predlagam, da si izdelaš načrt učenja, pravočasno pripraviš zapiske, iz katerih se boš rada učila, in delaš vaje, ki ste jih delali pri predmetu. Lahko se učiš tudi skupaj s kakšnim prijateljem ali prijateljico, če ti takšen način dela odgovarja. Dobra pripravljenost na predmet ti bo dala občutek samozavesti.
2. Poskušaj nadzorovati svoje misli: glede na tvoj zapis sklepam, da se pred testi ali zvečer pojavljajo misli, kot so: “Ne bo mi uspelo.” Ali: “Ta test bom zagotovo pisala slabo.” Pomembno je, da te misli preoblikuješ v bolj pozitivne, na primer: “Za šolo delam najboljše, kar lahko, in če mi tokrat ne bo uspelo tako dobro, kot si želim, ni konec sveta.” Ali “Snov sem se naučila, kolikor dobro sem se zmogla, na testu bom napisala vse, kar sem se naučila.” Lahko mi zapišeš nekaj svojih misli in bova jih skupaj poskušali spremeniti v bolj pozitivne in spodbudne misli.
3. Poskrbi zase in za svoje zdravje: preveč skrbi zaradi šole lahko hitro vpliva na to, da pozabimo nase - na osebe, dejavnosti in stvari, ki jih imamo radi, hobije, odnose, počitek in hrano. Ko se boš učila in pripravljala na ocenjevanje, je pomembno, da ne pozabiš na prosti čas in sprostitev. Obenem je zelo pomembno, da ne spuščaš obrokov in spiš dovolj (vsaj 7-8 ur na dan). Z zabavnimi aktivnostmi boš lahko svoje misli o šoli preusmerila na stvari, ki te bodo sprostile in razbremenile, obenem pa boš bolj pripravljena na učenje.
4. Tehnike sproščanja: Ena izmed enostavnejših in kratkih vaj, ki jih lahko poskusiš, ko se počutiš preobremenjena (npr. pred ocenjevanjem, zvečer v postelji) je naslednja: poimenuj 5 stvari, ki jih vidiš, 4 stvari, ki jih slišiš, 3 stvari, ki se jih lahko dotakneš, 2 stvari, ki jih vonjaš, in 1 stvar, ki jo okusiš. Na tak način boš svoje misli preusmerila v sedanji trenutek. Prilagam ti še povezavo do našega priročnika, v katerem lahko najdeš še več tehnik sproščanja, tudi ob zvočnem vodenju: https://live.editiondigital.com/e/221cpgqsc/prirocnik-kaj-lahko-naredim-da-mi-bo-lazje#!prijazen-odnos-do-sebe. Pomembno je razumeti, da vsaka tehnika ne odgovarja vsakemu, ampak boš s preizkušanjem različnih tehnik lahko našla najbolj ustrezno zase.
Na naši spletni strani najdeš še več koristnih informacij pri spopadanju s podobnimi težavami, kot jih opisuješ ti. Tukaj je članek, s katerim lahko začneš: https://www.tosemjaz.net/razisci/custva-in-psihicne-stiske/soocanje-z-anksioznostjo/
Če se ti zdi, da je strah postal zelo velik in se ti ne uspe pomiriti, da ponoči vedno manj spiš in so tvoje skrbi prisotne vsak dan, je zelo pomembno, da se pogovoriš s šolsko svetovalno službo, odraslo osebo, ki ji zaupaš, ali pa poiščeš pomoč pri psihologu. Strokovnjaki te bodo lahko ob rednih srečanjih ustrezno podprli in ti ponudili še več tehnik, s katerimi se boš lahko razbremenila.
Če imaš še karkšnokoli vprašanje ali pa ti lahko nudim še kakšno podporo, sem tukaj zate. Verjamem, da ti bo uspelo vse, kar si zadaš!
Srečno in zaupaj vase!
Lara Tušek, mag. psihologinja
• La
Lalala
Hvala za odgovor. Ko sem pisala test mi je vedno bilo slabo in živčna sem postala. A test, ki smo ga pisali pred parimi dnevi je bil drugačen. Zvečer sem naštela 5 stvari, ki jih vidim, 4 stvari, ki jih slišim, 3 stvari, ki se jih lahko dotaknem, 2 stvari, ki jih vonjam, in 1 stvar, ki jo lahko okusim. Spala sem veliko bolje in isto zadevo sem naredila še zjutraj. Res mi je pomagalo. Še enkrat hvala.❤️