Pozdravljeni
Ali je spolni odnos med dvema vrstnikoma starima recimo 13 let kaznivo dejanje?
Ali je spolni odnos med 16 in 20 letnikoma kaznivo dejanje?
Ali je lezbični odnos med 16 in 21 letno punco kaznivo dejanje?
• Uredništvo
Brane But

Odgovor svetovalca:
Dragi fant!
S svojimi vprašanji posegaš na dva področja: legalnost spolnih odnosov glede na starost in legalnost spolnih odnosov istospolno usmerjenih oseb.
Odnosi, ki vključujejo spolnost v kakršni koli obliki, niso dovoljeni z otroki do dopolnjenega 15. leta starosti, saj bi v takšnem primeru šlo za kaznivo dejanje spolne zlorabe otroka do dopolnjenega 15. leta starosti. Pri odnosih, ki vključujejo tudi spolnost z osebo, ki je dopolnila 15 let starosti, pa ne gre več za kaznivo dejanje, spolni odnosi so dovoljeni tako heteroseksualni kot homoseksualni.
Najprej si oglejva, kako je opredeljeno kaznivo dejanje spolnega napada na osebo, mlajšo od 15 let. Kazenski zakonik Republike Slovenije opredeljuje kot kaznivo dejanje spolni napad na osebo, mlajšo od 15 let, zagrožena je zaporna kazen, kaznivo dejanje pa se preganja po uradni dolžnosti. Pri tem ni nujno, da pri takšnem dejanju pride do spolnega odnosa ali do kakšnega drugega spolnega dejanja, ampak je spolni napad oz. spolna zloraba že tudi, če storilec kako drugače prizadene spolno nedotakljivost otroka (npr. nagovarjanje k spolnosti, opolzko govorjenje in nadlegovanje, otipavanje idr.). Pri tem pa sploh ni pomembno, ali se otrok s tem početjem strinja ali ne, ali si ga morda celo sam želi. V vsakem primeru je izključno odgovoren storilec takšnega kaznivega dejanja, ki bi se moral zavedati skrajne nesprejemljivosti svojega ravnanja. Krivda je izključno na njegovi strani, v nobenem primeru pa ni sokriv ali celo kriv oziroma ni soodgovoren ali celo odgovoren otrok, ki še ni star 15 let.
Spolni odnos med vrstnikoma, ki sta stara 13 let, o čemer sprašuješ, se ne šteje kot kaznivo dejanje. Proti mladoletni osebi, ki ob storitvi kaznivega dejanja še ni bila stara 14 let (otrok), se ne smejo uporabiti kazenske sankcije in se torej kazensko ne preganja. Pri otrocih v starosti do 14 let ne govorimo o kaznivih dejanjih, temveč o negativnih dejanjih.
Sedaj pa nekaj o homoseksualnosti. Homoseksualnost ni nenormalen pojav, ne gre za bolezen. Najrazličnejše spolne nagnjenosti do oseb istega spola, nasprotnega spola ali do obeh spolov so v širokem razponu normalnosti. Pomembno je, da oba partnerja čutita enako, doživljata medsebojna čustva naklonjenosti, da prihaja med njima do medsebojnega, vzajemnega dajanja in sprejemanja.
Počasi se nesprejemanje homoseksualnosti v današnji družbi spreminja v sprejemanje. Tudi Svetovna zdravstvena organizacija (WHO) je spremenila svoje pojmovanje homoseksualnosti, ki jo je (do leta 1992, če sem našel pravi podatek) celo opredeljevala kot duševno motnjo ali bolezen.
V naši državi je tudi zakonsko urejeno, da je homoseksualnost popolnoma normalen pojav. Tako je npr. omogočeno sklepanje zakonske zveze med osebama istega spola.
Brane But, univ. dipl. psiholog