Zanima me, ce je sestra v depresiji?
Nastela bom kaj je narobe:
-ima 33 let in nima zaposlitve
-cele dneve je brez volje za nic
-se prenajeda ze 10 let s sladkarijami in drugo hrano
-nima prijateljev, nima fanta
-nikamor ne hodi, je samo doma
-se ne razume s starsi in njih ne briga zanjo (res jih ne)
Verjetno bi se se kaj naslo a trenutno se spomnim le tega. Kako ji pomagat? Meni se ne odpre, ker sem baje premlada (imam 19 let) in niti ne drezam vanjo. Me pa skrbi, predvsem to prenajedanje, kajti ima hude tezave s pcos in kilogramov ima 20 prevec. Pa se prenajeda se veckrat dnevno.
• Uredništvo
Anja Rakovec

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
Najprej hvala, ker si se obrnila na našo svetovalnico po nasvet. Videti je, da te iskreno skrbi za sestro in si želiš, da bi ji lahko pomagala.
Stvari, ki jih opažaš pri sestri, bi lahko kazale na depresijo ali kakšno drugo duševno motnjo, vendar bi na podlagi tvojega opisa težko presodila, za kaj gre. Za to bi bil potreben pogovor s strokovnjakom, ki bi ga tvoji sestri glede na opisane težave toplo svetovala. Žal je iz tvojega pisanja videti, da sestra pomoči ne bo poiskala sama od sebe. Kot praviš, jo k temu ne spodbujajo niti starši, zato imaš občutek, da je to breme na tebi.
Če prav razumem, si sestri že skušala pomagati oz. se z njo pogovoriti, vendar neuspešno. Ker si precej mlajša od nje, te ne jemlje resno in ne želi sprejeti tvoje pomoči. Svetujem ti, da še ne obupaš takoj in se poskušaš z njo še enkrat iskreno pogovoriti ter izraziti skrb zanjo. Dobro pa je, da si pri tem previdna in do nje pristopiš zelo nežno, brez obsojanja in predvidevanja, kaj je z njo narobe in kaj bi morala storiti, da si pomaga. Raje poskusi raziskati, kako se sestra počuti in kateri so razlogi za njeno vedenje, ki te skrbi. Tudi če ne bo želela pogovora, ji daj vedeti, da si tu zanjo in se lahko obrne nate, ko bo pripravljena. Verjetno ti je ne bo takoj uspelo pripraviti, da se ti odpre, vendar bodi potrpežljiva in večkrat nežno poskusi vzpostaviti stik z njo. Verjamem, da bo cenila tvoj trud, tudi če tega ne bo takoj pokazala - navsezadnje si vsi želimo, da bi bilo našim bližnjim mar za nas.
Vseeno pa je možno, da sestri kljub trudu ne boš mogla pomagati. Čeprav si to želiš, to ni in ne bi smelo biti zgolj tvoje breme. Če se ti zdi smiselno, lahko poskušaš v to vključiti tudi starše ali druge sorodnike, saj tudi njim verjetno ni povsem vseeno za sestro. Morda zgolj ne vedo, kako pomagati, in so se raje umaknili, ker je tako lažje. Morda so mnenja, da je dovolj stara, da ne potrebuje njihove pomoči, čeprav v resnici vsak (ne glede na starost) kdaj potrebuje pomoč drugih. Skratka, lahko se poskusiš pogovoriti tudi z njimi in skupaj poiščete način, kako se sestri približati.
Še en nasvet: čeprav bi sestri gotovo koristil pogovor s psihologom oz. psihiatrom, bo ta predlog morda zavrnila. Morda bo bolje sprejela, če ji najprej predlagaš/predlagate, naj obišče osebnega zdravnika, ta pa jo lahko nato naprej usmeri k strokovnjaku za duševno zdravje. Duševnih težav se žal še vedno drži precejšnja stigma, zato se lahko ljudje odzovejo obrambno oz. napadalno, če jim predlagamo pogovor s psihologom. Če to stori osebni zdravnik, je bolj verjetno, da bo oseba predlog upoštevala.
Upam, da ti bo moj odgovor koristil.
Želim ti vse dobro,
Anja Rakovec, mag. psihologije