Živjo! Res bi potrebovala nasvet glede odselitve od doma. Zanima me, kako naj to izpeljem s čim manj stresa in negativnih posledic za družinske odnose.
Z družino smo bili nekoli močno povezani. Moja mama pa postaja vedno bolj toksična, medtem ko je oče precej odtujen (ima sicer izbruhe jeze in slabe dneve, a nič izstopajočega). Vse skupaj je prišlo tako daleč, da mamo komaj še prenašam in se ji poskušam čim bolj izogibati. Seveda imava tudi lepe trenutke, vendar se celo takrat spomnim, kako močno me moti njeno vedenje. Eden glavnih razlogov, zakaj razmišljam o selitvi, je njeno nenehno in glasno vmešavanje v moj študij. V zadnjem letniku prve stopnje sem padla na izpitu in morala koristiti absolventski staž. Mama je bila nad tem strašno razočarana in mi je to očitala še nekaj mesecev, dokler se nisva skregali in sem jo prosila, naj preneha. Ta izpit sem nato uspešno opravila.
Naslednji teden pa me čaka zaključni (diplomski) izpit. Počutim se pod velikim pritiskom, da ga moram narediti v prvem poskusu, čeprav imam do oktobra na voljo še dva roka. Ni me strah samega izpita, ampak tega, kakšen bo najin odnos, če mi ne uspe. Mama mi teži vsakič, ko vidi, da se ne učim. Situacija je šla že tako daleč, da se je moral oče postaviti na mojo stran in jo prositi, naj odneha. Diagnosticirano imam anksioznost, ki jo zdravim z antidepresivi, njeni komentarji pa moje stanje le še poslabšujejo.
Kako naj vem, ali je moj odnos z mamo res toksičen ali pa morda le pretiravam? Želim si na svoje, vendar vem, da bi ona mojo selitev dojela kot grožnjo ali osebni napad. Večkrat me namreč vpraša (ko naredim kaj po svoje), če je res tako grozna mama in če je življenje z njo neznosno. Kako naj izpeljem selitev s čim manj zapleti in prepiri? Glede na finančno stanje selitev morda ni najbolj ekonomična odločitev, vendar bi stroške najemnine zmogla kriti. Oktobra nadaljujem študij na drugi stopnji, a ker študiram v domačem kraju, bivanje v študentskem domu odpade.
Vem, da mama ni zadovoljna s svojim življenjem, saj mi to večkrat pove in poudarja, da jo moram zato poslušati, da ne bom ponovila njenih napak. Vendar se mi zdi, da gre situacija že čez vse meje. Imam tudi starejšo sestro, ki se je že odselila, in opažam, da je tudi njen odnos z mamo vedno bolj odtujen in previden.
Hvala za odgovor in pomoč.
• Uredništvo
Maja Krajnc

Odgovor svetovalke:
Draga mladenka,
Najprej naj te lepo pozdravim in se ti zahvaljujem za vprašanje. Tvoja situacija ni preveč rožnata, ni pa nič posebnega. Skozi vso zgodovino zasledimo konfliktne odnose med starši in odraslimi otroki. Mladi ne razumejo starejših, starejši pa ne mladih. Ne gre za pomankanje ljubezni (vsaj v večini primerov) ampak preprosto za drugačne vrednote, ki so posledice ekonomskega in družbenega okolja. V nekaterih družbah je nekakšna norma, ko otrok dopolni določeno starost, npr. 18 let se preprosto odseli od doma. To pa ne pomeni, da prekine vse odnose s starši. Videvajo se ob pomembnih dogodkih za družino in si tudi medsebojno pomagajo. Imajo pa vsak svoje življenje kot pač ustreza njihovim vrednotam.
V življenju so pomembni dogodki povezani tudi z bolečino. Npr. sam porod, ko se mora dete ločiti od varnega življenja v materi, pa odhod v vrtec, šolo, morda na počitnice k sorodnikom. Eden od takšnih dogodkov je tudi odhod od doma. Na nek način se takrat popkovina drugič prereže. Je boleče? Seveda je, toda brez tega se oseba ne more uspešno razvijati in samostojno sprejemati odgovornost za svoje odločitve.
Zagotovo bo tvoj odhod od doma starše na nek način prizadel. Toda bolečina je sestavni del življenja. In mine. Vedno. Sprašuješ se, kako jo omiliti? Mami razloži, da tvoj odhod ni v nobenem primeru povezan s pomankanjem ljubezni ali morda celo jezo. Preprosto potrebuješ prostor za sebe. Prostor, kjer ti bo omogočena osebna rast, za katero boš v celoti odgovorna ti in ne kdo drug, na katerega bi lahko kdaj preložila krivdo za morebitne prihodnje neuspehe (poznam kar nekaj ljudi, ki za svoje napake, ki jih delajo v življenju, v celoti krivijo svoje starše). Hkrati pa lahko  mami zagotoviš, da nikakor ni tvoj namen prekiniti odnose z njo in očetom. Morda celo obljubiš, da boš organizirala in pripravila npr. božično večerjo, razna družinska praznovanja itd. Mame ne moreš spremeniti. Lahko pa spremeniš odnos do nje. Tudi tako, da ne boš več dovolila vmešavanja v tvoje življenje.
Seveda pa bi bilo zelo dobro, da si v sebi popolnoma prepričana, ali res želiš iti na svoje in, ali si pripravljena sprejeti vso odgovornost, ki jo takšno življenje prinaša.
Če si se res odločila za ta korak, pa ti svetujem, da upoštevaš naslednji akcijski načrt:
Da bo selitev potekala čim bolj mirno, je treba vedeti: "najprej dejanja, nato obvestilo".
1. Faza: Tiha priprava (Preden karkoli poveš)
·         Zavaruj finance: Odpri nov bančni račun, če ima mama morda dostop do vašega trenutnega.
·         Uredi dokumente: Tiho zberi svoje pomembne dokumente (rojstni list, potni list, zdravstveno kartico, bančne pogodbe) in jih prenesi na varno mesto (npr. k sestrskemu ali fantu/prijateljici).
·         Poišči stanovanje: Ker študentski dom odpade, iščite sobe v študentskih stanovanjih ali garsonjere preko portalov, kot je Nepremičnine.net. Najem sobe v študentskem stanovanju bo znatno znižal stroške.
·         Poveži se s sestro: Prosi sestro za nasvet in podporo. Ona je ta proces že dala skozi in ti lahko nudi varno zavetje ali pa pomaga pri prevozu stvari.
2. Faza: Komunikacija (Kako povedati mami)
·         Izberi pravi trenutek: Mami povej o selitvi šele takrat, ko bo pogodba za novo stanovanje že podpisana in boš imela določen datum selitve. S tem preprečiš mesece pregovarjanja in pritiskov.
·         Spremeni narativo (okvir): Selitve ne predstavi kot "bežanje od nje", ampak kot nujen korak za tvoj odraslost.
Namesto: "Selim se, ker ne zdržim več tvojega teženja."
Reci: "Ker oktobra začnem z drugo stopnjo študija, potrebujem svoj prostor za samostojnost, učenje ob nenavadnih urah in pripravo na odraslo življenje."
·         Ne zapletaj se v debate: Ko bo začela z vprašanji "Sem res tako grozna mama?", ne popuščaj in se ne opravičuj. Reci le: "Rada te imam, ampak ta korak delam zase, ne proti tebi."
3. Faza: Dan selitve
·         Hitra izvedba: Najbolje je, da večino stvari spakiraš in odpelješ v enem ali dveh dneh. Podaljševanje selitve pomeni več dni napetosti v hiši.
·         Prisotnost tretjih oseb: Če je le mogoče, naj bosta pri selitvi prisotna sestra ali prijatelji. Ljudje z nagnjenjem k drami se pred tujci pogosto obnašajo veliko bolj zadržano in mirno.
Pa še nekaj glede izpitov. Življenje je sestavljeno iz vzponov in padcev. Ni človeka, ki ne bi kdaj padel. Umetnost je v tem, da se po vsakem padcu ponovno pobere in ne v tem, da nikoli ne pade. Kar poglej otročka, ki se začne učiti hoje. Po vsakem padcu poskusi znova in znova. Iz srca ti želim, da tvoj diplomski izpit opraviš sprva. Če pa ne, imej v mislih tega enoletnega otročička.
Draga mladenka, upam, da sem ti morda vsaj malo pomagala pri reševanju tvojega problema.
Prav prisrčno te pozdravljam in želim vse dobro-
mag. Maja Krajnc, univ. dipl. sociologinja in politologinja